شناسهٔ خبر: 16638 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاه حزبی و سلیقه‌ای به فعالیت تشکل‌ها ممنوع

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: نگاه ابزاری به تشکل های دانشجویی خلاف قانون بوده و نگاه سلیقه ای و حزبی به فعالیت تشکل ها ممنوع است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در گردهمایی مدیران مسئولان فرهنگی گفت: سال جاری به سال فرهنگ نامگذاری شده است و این نامگذاری کار ما را مضاعف کرده و توقع بیشتری ایجاد می کند.

وی با بیان این که دانشگاه بزرگترین نهاد آموزشی و فرهنگی کشور است، گفت: هویت ما متکی به فرهنگ است و فرهنگ قابل مدیریت است. این غلط است که فکر کنیم فرهنگ مدیریت ناپذیر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه مدیریت فرهنگی موتور محرک حرکت اقتصادی و اجتماعی جامعه است گفت: عقب ماندگی و توسعه یافتگی یک جامعه متاثر از فرهنگ جامعه است. توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی میسر نیست. توسعه ای ماندگار می شود که متکی به توسعه فرهنگی باشد.

وی افزود: نقش اصلی دانشگاه ها ترویج، آموزش و نهادینه سازی فرهنگ است. متاسفانه در جامعه ما مدعیان فرهنگ خواسته و ناخواسته کاری می کنند که به ضد فرهنگ منجر می شود. ما باید این مسایل را شناخته و آن را بشناسانیم. دانشگاه جایی است که فرهنگ را می شناسد و ارزش ها با ادعای ارزشی بودن محقق نمی شود. راه پیشرفت فرهنگ و تحقق آرمان های انقلاب در راستای جلب مشارکت جمعی است تا کشور بتواند اسناد بالادستی ۲۰ ساله را که عمدی و غیرعمدی در دوره ای فراموش شده بود مجدد بررسی کرده و بر روی میز برگرداند.

هاشمی اظهار داشت: ما دانشگاهیان پیشگام پیشرفت فرهنگی هستیم، نباید ادعاها موجب سلب خودباوری ما شود، ما نباید دچار خودباختگی شویم. چه کسانی که ما را متهم به لیبرال بودن و چه کسانی که ما را به مرتجع بودن و عقب مانده بودن خطاب کرده اند. هر دو گروه ما را ملامت می کنند در صورتی که ما باید بدون توجه به این مسایل راه درست را انتخاب کنیم و اگر راه درست را پیدا کردیم نیاز به رفتار ریاکارانه نداریم. در برخی از دانشگاه های ما متاسفانه فضاهایی ساخته می شود که خود ضد ارزش است. به عنوان مثال چرا یک استاد دانشگاه باید درگوشی و محرمانه گلایه های خود را مطرح کند. کسی که این فضا را در دانشگاه ایجاد کرده است ضد ارزش عمل کرده است. ما نباید از ملامت ملامتگران بهراسیم. باید پیش رفته و هزینه آن را بپردازیم.

وی تاکید کرد: ما باید از باندبازی پرهیز کنیم. ما باید بدانیم فرهنگ میدان تاخت و تاز نیست، البته متاسفانه بخشی از بار جامعه به دانشگاه ها سرازیر می شود و دانشگاه ها ناچار هستند باری از جامعه را بر دوش گیرند. ما از آن استقبال می کنیم و این مساله البته مستلزم این است که فضا برای مشارکت گروه های دانشگاهی ایجاد شود و زمانی می توانیم این کار را انجام بدهیم که دانشگاه پیشرو باشد. ما باید نگاه درازمدت داشته باشیم، خطرات را به درستی دریابیم، به ظواهر توجه نکنیم بلکه ریشه های خطرات را ببینیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به وضعیت فرهنگی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: وضعیت فرهنگی جای تامل بسیاری دارد و نگرانی در حوزه های فرهنگی و آسیب های اجتماعی وجود دارد. اگر ما به ظواهر اکتفا کنیم راه خطا را تکرار کرده ایم که محکوم به شکست است. یکی از حوزه هایی که دانشگاه باید در آن ایفای نقش کند توجه به هسته مرکزی فرهنگ یعنی ارزش ها است. ارزش های ما دین گرایی و قانونمداری است. دین می گوید قانون لازم الاحترام است، ما به عنوان مدیران باید حقوق اساتید و دانشجویان را به عنوان ارزش های دینی پاس بداریم و از برداشت های کلیشه ای از فرهنگ گذر کنیم، نباید اجازه دهیم تصور غلط از فرهنگ در جامعه رواج یابد.

هاشمی به بحث عفاف و حجاب در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: ما به پوشش و حجاب به عنوان هنجارهای دینی توجه داریم اما این تنها وظیفه ما نیست، وظیفه ما ترویج راستگویی، مذمت ریا و نفاق، کرامت دانشگاهیان و رعایت شان و منزلت آدمیان از وظایف ما است. دانشگاه باید مامن دانشجو و استاد باشد، نه یک نهاد ناامن و ناآرام برای آنها.

وی تاکید کرد: توسعه فرهنگی چیزی جز نهادینه سازی ارزش های فرهنگی نیست. ما موظف به نهادینه سازی ارزش ها در جامعه هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: اگر این فرهنگ دینی است پس قاطبه مردم ما دینی هستند ما دشمن کم نداریم و نیاز به دشمن سازی در درون نداریم . ما باید مسیر درست فرهنگی را پیدا کنیم

وی ادامه داد: من قبلاً نیز گفته ام سیاست های ما مبتنی بر اسناد بالادستی، منویات رهبری و مسایل فرهنگی است و ما هم راستا با این سیاست ها عمل می کنیم و تمام آنها را قبول داریم .

هاشمی در ادامه تصریح کرد: دفاع از نظام ارزش ها نباید منحصر به گروه خاصی شود. حق نداریم اقدامات منحصرگرایانه انجام دهیم چرا که این کار خلاف فرهنگ و خلاف مصالح کلان نظام است. ما بدون قانون و آزادی نمی توانیم کاری انجام دهیم.

وی به فضای امنیتی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: امنیتی کردن فضای دانشگاه ها ضد امنیتی ترین کار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضع معاونت فرهنگی وزارت علوم در قبال تشکل های دانشجویی اشاره کرد و گفت: موضع و سیاست ما در قبال تشکل های دانشجویی تنوع فعالیت های دانشجوی است. ما به تشکل های دانشجویی به عنوان یک فرصت و نه تهدید نگاه می کنیم البته فعالیت این تشکل ها نیز باید در چارچوب قانون باشد تلاش ما این است که زمینه قانونمند فعالیت دانشجویی را ایجاد کنیم و قانون گرایی زمینه تمام فعالیت های دانشجویی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: در دانشگاهی از من پرسیدند که آیا به تمام درخواست ها پاسخ مثبت می دهید گفتم اگر فعالیت ها در چارچوب قانون باشد مجوز می دهیم. قانون مشخص کرده که با چه سوابقی دانشجویان می توانند فعالیت داشته باشند و با چه سوابقی نمی توانند فعالیت کنند.

وی افزود: یک دانشگاهی صلاحیت برخی از دانشجویان برای تشکل دانشجویی تایید نکرده بود که من اعلام کردم اگر کتباً به ما اعلام کنند آن را قبول می کنیم اما اگر به صورت شفاهی این مساله را عنوان کردند مورد قبول ما نیست چرا که مدیران باید مسئولیت قبول کنند .

هاشمی ادامه داد: ما تلاش می کنیم موانع قانونی و حقوقی برای فعالیت های تشکل های دانشجویی را برداشته و زمینه را در چارپوب قانون برای فعالیت این تشکل ها فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: ما نباید اجازه دهیم فضای امید در دانشگاه ها تبدیل به یاس شود. اگر دانشگاهیان ما از ما ناامید شوند خطرات زیادی متوجه آنها می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: ما به استقلال تشکل ها احترام می گذاریم و موظف به حمایت از آنها هستیم و بنا نداریم در مسیر آنها تداخلی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: نگاه سلیقه ای و حزبی به فعالیت تشکل ها ممنوع است، نگاه ابزاری به تشکل ها خلاف قانون است.

وی در ادامه به فعالیت به کرسی های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب به تشکیل کرسی های آزاداندیشی تاکید زیادی داشتند و بارها گلایه کردند که چرا آن چه را که خواسته ایم درست اجرا نشده. کرسی های نظریه پردازی با جلسات مناظره تفاوت دارند ولی هدف همه آنها دمیدن روح نشاط به کالبد دانشگاه ها است. ما باید تلاش کنیم فضای دانشگاه از رخوت و رکود و بی تفاوتی خارج شود، ما باید فضای نقدپذیری و گفتگو را در دانشگاه ها ترویج کنیم. بر همین اساس آیین نامه های کرسی های آزاد اندیشی نیاز به بازنگری دارد و در این بازنگری هدف ما ساده سازی ساز و کار اجرایی، رفع قوانین دست و پا گیر، حمایت از برگزار کنندگان کرسی ها و تاکید بر فعالیت های علمی و پژوهشی است

هاشمی در ادامه به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یکی از فضاها که می توان از ظرفیت آن استفاده کرد فضای مجازی در حوزه فرهنگی است ما باید بیشتر به بخش مثبت این فضا توجه کنیم و از قابلیت های آن برای دفاع از ارزش های ایرانی، اسلامی و دینی استفاده کنیم.

وی در ادامه به ایجاد اتاق های فکر در معاونت های فرهنگی اشاره کرد و گفت: این اتاق های فکر موجب جلب مشارکت نخبگان و دانشگاهیان در زمینه های فرهنگی می شود.

وی در ادامه از دیگر برنامه ای معاونت فرهنگی به توسعه فعالیت های قرآنی، پیوند دانشگاه با حوزه سیاست گذاری اشاره کرد و گفت: امیدواریم در زمینه های قرآنی علاوه بر جاذبه های ظاهری به تدبر در قرآن دست یابیم.

نظر شما