شناسهٔ خبر: 16673 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابی که به پرسش‌های ما درباره خود، دیگران و خدا پاسخ می‌دهد

«76 پرسش و پاسخ درباره اخلاق و رفتار» به پرسش‌های مخاطبان علاقه‌مند به معارف قرآنی درباره ارتباط با خود، دیگران و خداوند پاسخ می‌دهد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، «۷۶ پرسش و پاسخ درباره اخلاق و رفتار» عنوان کتابی از غلامرضا حیدری ابهری و از مجموعه کتاب‌هایی است که به توضیح درباره خدا، نماز، امام زمان(عج) و... می‌پردازد. پرسش و پاسخ‌هایی که در نمایشگاه قرآن و از سوی مخاطبان مطرح پیرامون مسایل دینی مطرح می‌شود، در این کتاب گرد آمده است. نویسنده در مقدمه کتاب آورده:«یکی از گرم‌ترین و فعال‌ترین بخش‌های نمایشگاه، بخش پژوهش است. کار اصلی این بخش، پاسخ‌گویی به پرسش‌های شیفتگان معارف قرآن است. هرساله حدود ۳۰ کارشناس دینی در این بخش حضور می‌یابند و متناسب با تخصص خود به سوالات مردم پاسخ می‌دهند.

من نیز هفت بهار قرآن را به پاسخ‌گویی سوالات دینی پرداخته‌ام. از بین انبوه سوالات مردم، تعدادی از پرسش‌ها فراوانی داشتند و بیش از بقیه تکرار می‌شدند...اگر مراکز فرهنگی و تبلیغی ما روی این پرسش‌ها تمرکز کنند و پاسخ‌گویی به این سوالات را اولویت قرار دهند، به درصد بالایی از پرسش‌های مردم پاسخ داده‌اند. در نرم‌افزارها و کتاب‌های مربوط به پرسش‌ها و پاسخ‌های دینی، معمولا حجم زیادی از پرسش‌ها و پاسخ‌ها مطرح می‌شوند، که فقط درصد کمی از آنها پرسش پرتکرار به‌شمار می‌ایند. مخاطبی که با این نوع نرم‌افزارها و کتاب‌ها روبه‌رو می‌شود، به سختی می‌تواند سوال مورد نظر خود را بیاید.»

«با خود» عنوان نخستین بخش کتاب است. «برای در امان ماندن از اضطراب امتحان چه کار کنیم؟ چه کنیم که همیشه آرامش داشته باشیم؟ با ناامیدی و بی‌حوصلگی چه کنیم؟ چه‌کار کنیم که ایمان‌مان قوی‌تر شود؟ آیا پرداختن به تفریحات سالم، کار بیهوده و ناپسندی است؟ برای رهایی از وسواس در انجام وظایف دینی چه باید کرد؟ و...»  از جمله پرسش‌هایی است که در بخش اول به آن پاسخ داده شده.

نویسنده در دومین بخش از کتاب با عنوان«با خلق» به طرح پرسش‌هایی می‌پردازد که به نوع رفتار با دیگران برمی‌گردد. «آیا سرپیچی از دستورهای پدر و مادر گناه است؟ در مقابل بدرفتاری پدر و مادر باید چگونه برخورد کنیم؟ آیا فرار از خانه کار درستی است؟آیا به شوخی دروغ گفتن، گناه دارد؟آیا گفتن دروغ مصلحتی گناه دارد؟ در چه مواردی غیبت کردن جایز است و گناه ندارد؟ اگر نزد ما از کسی غیبت کردند، باید چه کار کنیم؟ و... پرسش‌هایی است که در بخش دوم کتاب به آن پاسخ داده شده است.

 

«با خدا» عنوان سومین بخش از کتاب «۷۶ پرسش و پاسخ درباره اخلاق و رفتار» است. نویسنده در این بخش به پرسش‌هایی چون«توکل یعنی چه؟ آیا در هر کاری باید توکل کنیم؟ این‌که گفته می‌شود در همه کارها خدا را یاد کنید به چه معنایی است؟ چرا بعضی وقت‌ها توفیق عبادت از انسان گرفته می‌شود؟ آیا حضور در مراسم مذهبی نوعی خودنمایی و ریاکاری نیست؟ برای آنکه دعایمان اجابت شود، باید چه کار کنیم؟ و... » پاسخ می‌دهد.

«۷۶ پرسش و پاسخ درباره اخلاق و رفتار» عنوان کتابی از غلامرضا حیدری ابهری است که از سوی انتشارات قدیانی در ۱۱۰۰ نسخه و به قیمت ۶۰۰۰ تومان منتشر شده است.

نظر شما