شناسهٔ خبر: 16740 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رسانه‌ها مانیفیستی در حوزه عفاف و حجاب ندارند

یک کارشناس امور رسانه با بیان اینکه رسانه‌ها مانیفیستی در حوزه عفاف و حجاب ندارند، تأکید کرد: در رابطه با عفاف و حجاب روند هدفمند در رسانه‌ها نمی‌بینیم به طوری که وقتی هوا گرم می‌شود به این موضوع مهم می‌پردازیم اما وقتی که هوا رو به خنکی می‌رود ما نیز این موضوع را به فراموشی می‌سپاریم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، حجت الاسلام سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه «فصل نو» شبکه قرآن که هر هفته جمعه شب‌ها با موضوع پیگیری مطالبات رهبری از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود بیان داشت: ما چند هفته پیش آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را با تمامی معاونت‌هایشان را به جلسه‌ای دعوت کردیم در آن جلسه من چند مجله را جمع‎آوری کرده بودم که به ایشان نشان دادم و گفتم که پشت این مجلات که مجوز گرفته است چگونه است و چطور در حال ترویج بدحجابی و بی حجابی هستند.

وی ادامه داد: آقایان به من گفتند که این مجلات جزء مجلات زرد است یعنی در شرف این هستند که تذکر بگیرند در کل از آنها خواستیم تا به آنها تذکر داده و در نهایت اگر تغییری صورت نگرفت برخورد شود زیرا اگر این موارد کنترل نشود در حقیقت بستر افشای مسائل ضد دینی در جامعه به وجود آمده است.

حجت الاسلام سالک افزود: من پس از جلسه از بعضی دوستان کمک گرفتم تا این موارد را رصد کنند و پیگیر موضوع شوند که در طول این مدت موردی به بنده گفته نشده است.

وی در پایان سخنانش اعلام کرد: هرچند هم اکنون نیز بحث مربوط به مطبوعات نیز ضابطه دارد اما در کل ما در مجلس در تلاش هستیم تا نظام رسانه‌ای را قانونمند کنیم که در آن هم همه موارد مورد دقت خواهند گرفت و ما نیز با جدیت در حال پیگیری برای به ثمر رساندن این طرح می‌باشیم.

ضرورت تهیه سند حجاب و عفاف از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی

رضا مقدسی، کارشناس رسانه نیز در این برنامه طی سخنانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مسائلی مانند حجاب که مسئله‌ای فراگیر است باید سندی تهیه کند و پیوست‌های اجرایی به مجموعه‌های مختلف ابلاغ شود در حالی که ما متأسفانه در رابطه با عفاف و حجاب روند هدفمند در رسانه‌ها نمی‌بینیم به طوری که وقتی هوا گرم می‌شود به این موضوع مهم می‌پردازیم اما وقتی که هوا رو به خنکی می‌رود ما نیز این موضوع را به فراموشی می‌سپاریم.

این کارشناس امور رسانه‌ای افزود: اگر در رسانه‌ای هم به بحث عفاف و حجاب بسیار جدی پرداخته شده دغدغه‌های شخصی بوده که افراد خودشان داشته‌اند اما در کل مانیفستی در این رابطه برای رسانه وجود ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در کل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیوست رسانه‌ای ندارد در حالی که اگر این پیوست رسانه‌ای وجود داشته باشد همه رسانه‌ها مسلما در جریان آن خواهند بود از طرفی می‌توان به کمک رسانه‌ها یک حرکت هماهنگ در رابطه با آن موضوع در کشور انجام داد.

وی در رابطه با عکس دختران نابالغ و زنانی که در پشت مجلات استفاده می‌شود گفت: یکی از وظایف بسیار مهم ارشاد در حوزه مطبوعاتی تذکر دادن به استفاده کردن ابزاری از تصاویر زنان است که گاهی در مکان‌هایی از جمله پشت جلد مجلات استفاده می‌شود این مجلات و این تصاویر در حقیقت خودشان یک نوع تبلیغ برای بی‌حجابی و بدحجابی هستند.

وجود اختلاف سلیقه در حاکمیت پیرامون حجاب و عفاف موجب سرگردانی مردم می شود

عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان نیز طی سخنانی یادآور شد: پرداختن به بحث عفاف و حجاب با زبان رسانه بیشتر در فضای سلیقه و ذوق قرار می‎گیرد و اگر در این رابطه سیاست مشخصی هم وجود دارد ما اطلاعی از آن نداریم و ضمانت اجرایی هم تا به حال برای آن وجود نداشته است.

وی افزود: اگر چه رویکرد کلی رسانه‌ها در ابعاد مختلف است اما جوهره غالب، جوهره سیاسی است. این جوهره سیاسی بر دیگر ابعاد سایه انداخته است در رابطه با موضوع عفاف و حجاب نیز اگر خود حاکمیت و دستگاه‌های مرتبط به یک درک مشترک نرسند اختلاف سلیقه به وجود خواهد آمد. این اختلاف سلیقه حاکمیت در رابطه با عفاف اگر به فضای رسانه کشیده شود باعث ایجاد سردرگمی مردم خواهد شد و البته به نظر من گاهی بعضی اختلاف سلیقه‌ها مورد تأمل هستند.

گنجی ادامه داد: همان طور که بعضی نحله‌های فکری در عرصه سیاست می‌خواهند متمایز باشند بعضی اوقات در عرصه فرهنگی از جمله در موضوع عفاف و حجاب نیز یک روشنفکری عوام فریبانه حاکم می‌شود و در نقطه مقابل نیز نگاه‌های واپس‌گرا وجود دارد و در این میان آن چیزی که نصیب مردم می‌شود نگاه خاصی نخواهد بود.

مدیر مسئول روزنامه جوان گفت: هرچند دستگاه‌های اجرایی باید پیشرو باشند اما از طرفی این افکار عمومی هستند که باید نگاهدار عفاف و حجاب باشند متأسفانه ما در هنری و جذاب مطرح کردن این موضوع دچار خلأهایی هستیم که باید تلاش کنیم تا این خلأها پرشود.

وی همچنین اظهار داشت: باید یک انسجام در رابطه با عفاف و حجاب از حاکمیت بروز پیدا کند اما گاهی حتی دیده می‌شود که در تفسیر قانون هم دو دولت نگاه مختلفی باهم دارند و حتی گاهی در سیستم حاکمیتی در برخورد با عفاف و حجاب مشاجره‌هایی صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با برخی برخوردها که با بعضی از رسانه‌ها شده است گفت: گاهی حتی ما در سیستم حاکمیتی این موضوع را داریم که با مسائلی که فهم امنیت ملی وجود دارد برخورد با رسانه‌ها خیلی شدیدتر از مسائلی است که خط قرمز دینی مطرح است.

وی در پایان در ادامه موضوع نقش رسانه‌ها در رابطه با عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: در بعضی موارد خود رسانه‌ها نیز مبدع بی‌حجابی هستند به طوری که عکس خبرنگار سیاسی درکنار یادداشتش بدحجاب گذاشته می‌شود و این خود نوعی ترویج بدحجابی است.

نظر شما