شناسهٔ خبر: 16828 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی چیستی فرهنگ در علوم اجتماعی

فریدون وحیدا، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در کتاب خود که به تازگی به چاپ سوم رسیده،‌ به ترجمه «مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی» پرداخته است. در این کتاب دنی کوش به‌عنوان مولف تلاش کرده است تا به بررسی فرهنگ و چیستی آن در این کتاب بپردازد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛  کتاب«مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی» در واقع نوعی جمع بندی از همه کاربردهایی که تا کنون از واژه فرهنگ در عمل آمده است. افزون بر این، نحوه گوناگون برخورد با فرهنگ‌ها و به ویژه برخوردهای غیرواقع‌بینانه گروه‌ها و اقوام مسلّط با فرهنگ مردم زیرسلطه یا مهاجر مورد توجه و ارزیابی واقع شده است.
دنی کوش، نویسنده این کتاب کوشیده است انواعی از فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های گروهی و قومی مهاجران را بررسی و معرفی کند و نیز کثرت‌گرایی فرهنگی را که پیامد افزایش مهاجرت‌هاست توضیح می‌دهد.
کتاب حاضر،‌ با محتوای دقیق و جامع خود همه علاقه‌مندان به موضوع فرهنگ به ویژه دانشجویان و نیز کسانی را که درباره موضوعات کثرت‌گرایی فرهنگی، فرهنگ مهاجران، فرهنگ بنگاه و غیره مسایلی را برای خود مطرح می کنند مخاطب قرار می دهدو پاسخ های قانع کننده در اختیار آنان می گذارد.
کتاب« مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی» دارای هفت فصل است. پیدایش اجتماعی واژه و اندیشه فرهنگ، ابداع مفهوم علمی فرهنگ، پیروزی مفهوم فرهنگ از جمله مباحث این کتاب به‌شمار می‌آید.
کوش در ادامه کتاب، روابط میان فرهنگ‌ها و نوسازی مفهوم فرهنگ را در کنار مرتبه‌بندی‌های اجتماعی و فرهنگی، فرهنگ و هویت، و دستاوردها و کاربردهای اجتماعی مفهوم فرهنگ و کاربردهای آن در علوم اجتماعی و انسانی را از زوایای مختلف مورد بررسی و واکاوی قرار قرار داده است.
 کتاب« مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی» از سوی انتشارات سروش در ۲۰۹ صفحه و به قیمت هشت هزار تومان به چاپ سوم رسیده است.

نظر شما