شناسهٔ خبر: 16860 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون فرهنگی ارشاد: همکاران من نه راست هستند نه چپ، فرهنگی‌اند

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد گفت: دوستان و همکاران من باید چند ویژگی داشته باشند که از جمله آن‌ها عدم دخالت علقه‌های خاص در کار است. یعنی همکاران من فرهنگی هستند و در تقسیم‌بندی چپ و راست نمی‌گنجند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مراسم تودیع مصطفی امیدی و معارفه علی‌اصغر سید آبادی به عنوان مدیر‌کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد با حضور سید‌عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد.

صالحی در این مراسم گفت: هنگام آمدنم به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی از بخش‌های قابل توجه و حساس در ذهنم بود و به این فکر می‌کردم که این دفتر می‌تواند به عنوان یک نیروی فکری و پژوهشی در خدمت معاونت فرهنگی باشد. در ابتدای ورودم به این معاونت با یک علامت سوال بزرگ روبرو شدم که آیا این دفتر می‌ماند یا نه تا انتظاراتی از آن داشتیم، مشخص کنیم. به هر حال بحث‌های ساختاری وقتی به یک نقطه می‌رسند، برگرداندنشان به عقب کار راحتی نیست. به این دلیل که هم کارشناسان توجیهات خود را دارند و هم مراحلی از کارها طی شده است.

وی افزود:‌ بعد از چند ماه که از تثبیت دفاتر معاونت فرهنگی گذشت، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی تغییرات و برنامه‌های جدیدی را به خود دید و متوجه این نکته شدیم که عقبه فکری این دفتر باید محکم شود. دفتر مطالعات چند وظیفه اساسی دارد که دوره جدید با انتظار مضاعف به نظر می‌رسند. اول برنامه‌ریزی سالانه و میان مدت در زمینه موضوعات است. دوم نظارت و ارزشیابی اجرای طرح‌ها و برنامه‌هاست. وظیفه سوم درباره فعالیت‌ها و مطالعات علمی پژوهشی است که در حوزه فرهنگ و چاپ و نشر، به شدت به آن نیازمندیم. اگر فعالیت‌های فرهنگی پشتوانه مطالعاتی و مباحثاتی نداشته باشند، کار انجام شده مانند حرکت در میدان بی‌چشم‌انداز خواهد بود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: به عنوان مثال مقوله‌ای مانند اقتصاد و فرهنگ را باید با مطالعه پیش برد، یا مساله مهمی چون اقتصاد نشر پیشینه‌هایی دارد که نیازمند مطالعه و بررسی هستند. دیپلماسی نشر نیز همین‌طور است. در نمایشگاه کتاب امسال، کارهایی را درباره افغانستان شروع کردیم که در نهایت به افغانستان خلاصه نمی‌شد بلکه دایره ایران فرهنگی را در بر می‌گرفت. بحث ترویج کتاب و کتابخوانی هم یکی از دغدغه‌های بزرگان فرهنگ کشور از جمله مقام معظم رهبری است و شخص ایشان دغدغه‌هایشان را در زمین کتاب، بارها مطرح کرده‌اند. در هر صورت مطالعات و مباحثات جدی در این زمینه باید اتفاق بیافتد.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما به ایده‌های عملیاتی نیاز داریم. بحث آینده‌پژوهی در عرصه چاپ و نشر یکی دیگر از موضوعات مهم است که دفتر مطالعات باید پیگیر آن باشد. چاپ و نشر مسیری را طی می‌کند که نیازمند آینده‌نگری در این حوزه است. مطالعه آینده‌پژوهانه در چاپ و نشر از آن مقولاتی است که به آن نیاز اساسی داریم. شناخت مسائل و اولویت‌ها هم از دیگر شاخه‌های سومین وظیفه این دفتر است. وقتی از عقبه علمی صحبت می‌کنیم، منظورمان این نیست که در همه موارد قصد انجام کار پژوهشی بزرگ داریم. بلکه مطالعات کاربردی می‌تواند عقبه فکری را بسازد.

وی گفت: چهارمین وظیفه دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی هم حمایت از طرح‌ها و تالیفات ارزشمند است. وظایف دیگری نیز برای این دفتر تعریف می‌شود که مهم‌ترینشان شاید در این 4 مورد خلاصه شود. نگاه فعلی درباره این دفتر بر آرایش مجدد و بازآرایی بود. آقای امیدی از مسئولان بی‌حاشیه و کم صحبت درباره دیگران بود و در این دفتر به خوبی کارها را پیش برد. نکته‌ای که پیش‌تر در صحبت‌ها به آن اشاره کرده‌ام، برداشتم من این است که همکارانم باید چند ویژگی داشته باشند؛ یکی آشنایی نسبت به حوزه کاری، دیگری تجربه و سوم عدم دخالت علقه‌های خاص در کار. این موضوع اشاره به این مفهوم دارد که من فرهنگی هستم. یعنی نه چپ‌ام و نه راست و در این تقسیم‌بندی‌ها نمی‌گنجم. به این ترتیب از همه نیروها هم استفاده خواهم کرد. عقب‌نشینی هم نخواهم کرد. احساس من این است که این کشور می‌تواند از نیروهای خودش استفاده حداکثری کند. در این زمینه چارچوب‌های کلان وجود دارد که باید مدنظر باشند تا همه نیروها بتوانند در کنار هم کار کنند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه گفت: برداشت دیگرم در صحبت‌های اخیر این بوده که آرایش‌ها عوض شده است و تغییر آرایش به معنی تغییر کلیت نیست. یعنی مدیران جدید، نقطه صفر نیستند بلکه ادامه مدیران قبلی‌شان هستند. وقتی سرمربی جدیدی برای یک تیم می‌آید، دلیلی ندارد که بخواهد تمام تیم را تغییر بدهد یا کلیت آن را دستخوش تحول کند. کنار هم قرار دادن استعدادهای سازمانی، برایندی خواهد داشت و آن برایند هم تولید یک پتانسیل بزرگ است. من نمی‌خواهم در چپ و راست تعریف شوم و اصلا با این‌گونه تعاریف مشکل دارم. با همین نگاه می‌شود از همه نیروها استفاده حداکثری و دوره‌های جدیدی را تعریف کرد.

صالحی همچنین گفت: آقای سیدآبادی را در حوزه کتاب، صاحب نظر دیدم. وی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارای تخصص است که این تخصص واقعا قابل توجه است. ایشان هم در زمینه داستان، هم شعر و هم کار پژوهشی دارای سابقه است. در حوزه مطالعات راهبردی کودک و نوجوان هم طرح‌های خوبی ارائه کرده است. امیدوارم با حضور آقای سیدآبادی وضعیت بهتری در دفتر مطالعات رقم بخورد و شاهد تداوم دوره قبلی باشیم و این تداوم هم در راه رسیدن به تکامل باشد.

نظر شما