شناسهٔ خبر: 16876 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مردانی که در هیاهوی سینمای جنگ گم شده‌اند

آسایشگاه «ثارالله» میزبان جانبازانی است که روزی داوطلبانه با پای خود به میدانی قدم گذاشتند که آرامش امروزمان را مدیون آن‌ها هستیم، جانبازانی که حتی سینمای ایران هم تصویری واقعی از آن‌ها ارائه نداده است، مردانی که عده ای از آنها قطع نخاع شده و امروز قادر به حرکت نیستند و تنها قابی که مقابل چشمانشان قرار دارد سقف آسایشگاه است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ انجمن سینمای جوان به همراه برخی از عکاسان و فیلمسازان جوان روز 12خردادماه همزمان با سالروز تولد حضرت عباس (ع) و در روز جانباز به دیدار ایثارگران در آسایشگاه «ثارالله» رفتند و در گپ و گفت هایی کوتاه پای صحبت های آنها نشستند.

روز 12 خردادماه خیابان ولنجک و آسایشگاه «ثارالله» شاهد حضور افراد طیف‌های مختلف از نهادها، سازمانها و حتی مردم عادی بود که در همسایگی آسایشگاه «ثارالله» زندگی می کردند. شاخه های گل، بوی عطر محمدی و اسفند سرخ شده روی آتش، زیبایی خاصی را به محوطه باز این آسایشگاه بخشیده بود.

فقط روز جانباز سراغ ما نیایید

هیاهوی بسیاری در فضا حاکم بود، کودکان همراه با بزرگ ترهای خود به دیدن جانبازان 8 سال دفاع مقدس آمده بودند و با خنده های کودکانه خود شادی و طراوت را به هریک از جانبازان وطن هدیه می کردند و با حرف های کودکانه خود طعم زیبایی از هستی را به آنها هدیه می کردند.

یکی از مسئولانی که حضور و رفت و آمد مهمانان را به عهده داشت با خوش آمدگویی به مهمانان انجمن سینمای جوان، توضیحی درباره شرایط جسمی و نحوه نگهداری این جانبازان ارائه کرد و گفت: من 27 سال است که افتخار خدمت به جانبازان آسایشگاه «ثارالله» را دارم. ایثارگرانی که در این آسایشگاه زندگی می کنند یا از کمر به پایین فلج هستند و یا جزو جانبازانی هستند که فقط ناحیه گردن و سرشان حرکت می کند و بقیه اجزای بدنشان بی حس و فلج است.

رفت و آمد در اتاق ها بسیار بود و هر یک از جانبازان با رویی گشاده پذیرای مهمانان خود بودند. عباس ساکی یکی از میزبانان جانباز که از ناحیه کمر دچار مشکل شده بود وقتی جمعیت حاضر در اتاق را دید با خوش رویی پاسخ محبت حاضران را داد. این جانباز در بخشی از سخن های خود در حالی که خوشحال از این مهمانی بود خطاب به حاضران گفت: ای کاش شرایطی فراهم شود که شما عزیزان هر چند وقت یکبار به دیدن ما بیایید نه فقط در سالروز ولادت حضرت عباس (ع) و در روزی که به نام جانباز به ثبت رسیده شاهد این حضور گرم باشیم.

برخی از کارگردان های جوان از این جانباز دفاع مقدس سینمای جنگ پرسیدند که آیا فیلمسازان سینمای جنگ برای تحقیق و پژوهش درباره حضور رزمنده ها نزد شما می آیند؟ که او گفت: هیچ یک از آنها سراغ ما نمی آیند و ترجیح می دهند برداشت های شخصی خود از این حماسه را در فیلم های‌شان نشان دهند و یا علاقه بسیاری دارند هیاهوی جنگ را در شهرک دفاع مقدس به تصویر بکشند.

زمانی که درازکش روی تخت خوابیده بودم نقاشی یاد گرفتم

عباس ساکی در جواب به سؤال دیگری مبنی بر اینکه کدامیک از فیلم های سینمای دفاع مقدس در چند سال اخیر را دیده است؟ گفت: یک ماه پیش فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا برای ما نمایش داده شد. تصوری که من از چمران در ذهن داشتم و البته دارم با آنچه حاتمی کیا نشان داده بود بسیار متفاوت است. در واقع چمران حاتمی کیا ابهت کافی نداشت و زمانی که دلایل این تصویرپردازی از چمران را جویا شدم حاتمی کیا در جواب گفت که وجوه عاطفی و انسانی چمران در این فیلم مدنظر بوده است.

در میانه صحبت های عباس ساکی، یکی دیگر از جانبازان به نام فتاح حاتمی در پاسخ به نقطه نظر همرزم خود گفت: اما من فکر می کنم شهید مصطفی چمران در فیلم «چ» خیلی با صلابت نشان داده شده بود و نگاه منفی که به مبارزه های شهید چمران وجود داشت، از بین رفت.

یکی از کارهای دیدنی این جانبازان، نقاشی هایی بود که کشیده و در سراسر اتاق هایشان قرار داده بودند. نقطه دید اغلب جانبازان در نقاشی هایی که کشیده بودند طبیعت و عشق به زندگی بود که در لابلای این شور برای زندگی و زنده ماندن، پرتره های تصویری از سرداران جنگ نیز دیده می شد.

همایون امیری یکی از جانبازانی که در منطقه «چنگوله مهران» جانباز شده بود درباره نقاشی هایی که کشیده است، گفت: من اصلا نقاشی کشیدن را بلد نبودم اما در طول 3 سالی که روی شکم به صورت درازکش روی تخت خوابیده بودم، ناگزیر شدم نقاشی یاد بگیرم اما بعد از گذشت یک سال به این کار علاقمند شدم.

کری خوانی جانبازان برای دو تیم پرسپولیس و استقلال

نور خورشید به پهنای راهرویی که به اتاق جانبازان قطع نخاع منتهی می شد، می تابید. به محض ورود به اتاق ها عکس هایی از دو تیم پرسپولیس و استقلال بر در و دیوار دیده می شد که گویای کری خوانی های فوتبالی جانبازان بود. در میان همه این عکس ها و کری خوانی هایی که بین ایثارگران بود، پرتره بزرگ ناصر حجازی با عنوان «اسطوره نمی میرد» به چشم می خورد.

اردشیر شیرکوه یکی از ایثارگران 8 سال دفاع مقدس است که 5 سال از این دوران را در منطقه غرب در بخش پشتیبانی فعالیت کرده است. این جانباز وقتی متوجه شد جمعی از عکاسان و فیلمسازان به دیدارشان آمده‌اند بسیار خوشحال شد و خطاب به جمع گفت: ای کاش یک روز خلوت می آمدید تا می توانستیم عکس ها و فیلم های خوب بگیریم اما به هر حال حضور هنرمندان برای ما غنیمت است.

این جانباز در ادامه صحبت های خود بی هیچ مقدمه سراغ فیلم های مسعود ده نمکی رفت و گفت: از سینمای جنگ هم در ژانر مستند و هم در ژانر داستانی، فیلم‌های بسیاری دیده ام که هر یک نقاط ضعف و قوتی دارند ولی فیلم «اخراجی ها» مسعود ده نمکی خاطرم را بسیار آزرد چون جنگی که این فیلمساز در آثارش نشان داده بود با جنگی که رزمنده های ما 8 سال درگیر آن بودند بسیار متفاوت است.

بعد از شهادت آوینی مستندها جنگ کم ساخته شد

محمد قاسم‌پور از دیگر جانبازان آسایشگاه «ثار الله» بود که به گفته خودش در عملیات والفجر 8 جانباز شده و همرزم شهید بروجردی نیز بوده است. این جانباز درباره سینمای ایران و نمایش 8 سال جنگ دفاع مقدس به فیلم های مستندی که در این حوزه ساخته شده اند اشاره کرد و گفت: به نظر من سینمای مستند در نشان دادن واقعیت های جنگ موفق تر از سینمای داستانی بوده است. مثلا شهید آوینی یکی از پیشروترین مستندهای 8 سال جنگ تحمیلی را ساخته است ولی متاسفانه بعد از شهادت آوینی از این دست مستندها در حوزه جنگ و دفاع مقدس بسیار کم ساخته شد و تنها فیلم قابل تامل در این حوزه، مستند «آخرین روزهای زمستان» ساخته محمدحسین مهدویان درباره شهید حسن باقری بوده است.

موسی سلامت که نویسنده وبلاگ «عاشق» نیز هست از دیگر جانبازان در این آسایشگاه که بود که تنها قادر به حرکت دادن سر و گردن خود بود زیرا از بخش نخاع دچار آسیب های جدی شده بود.

این جانباز که طرفدار سرسخت پرسپولیس بود بعد از شوخی ها و کری‌خوانی های بسیاری که با طرفداران پرسپولیس داشت، خطاب به جمع حاضر گفت: متاسفانه جانبازان فقط در روز جانباز مورد تقدیر قرار می گیرند و در طول سال هیچ یک از نمایندگان بنیاد شهید و یا نمایندگان مجلس سری به ما نمی رنند.

وقت نماز از راه رسید و صدای اذان در گوش آسایشگاه پیچید و وقت خداحافظی شد. جانبازان در گوشه ای از محوطه باز جمع شدند تا عکس یادگاری با فیلمسازان و عکاسان و دست اندرکاران انجمن سینمای جوان بیندازند. در میان هیاهوی خداحافظی، برخی از این جانبازان از علاقه خود به یادگیری فیلمسازی و عکاسی گفتند و حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان هم قول مساعد برای برگزاری کارگاه های آموزش عکاسی و فیلمسازی به آنها داد.

حبیب ایل بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، فرید فرخنده کیش قائم مقام انجمن سینمای جوان، علیرضا کریمی‌صارمی مدیر آژانس عکس انجمن، مسعود زنده‌رود کرمانی، محسن راستانی، مجید ناگهی، افشین شاهرودی، نقی نعمتی، آرش رصافی و شهرام میرآب اقدم از جمله مدیران، عکاسان و فیلمسازانی بودند که به دیدار جانبازان 8 سال دفاع مقدس رفتند.

نظر شما