شناسهٔ خبر: 17200 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه اسباب‌بازی امروز افتتاح شد

مدیرعامل کانون پرورشی گفت: برخی از بازی‌ها در مصادیق تهاجم فرهنگی به ترویج خشونت، مفاسد اخلاقی و سبک زندگی غربی می‌پردازند که شورای نظارت بر اسباب‌بازی علاوه بر کنترل و نظارت باید به حوزه استانداردسازی نیز توجه کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ نمایشگاه اسباب‌بازی  امروز با حضور علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجید قادری کارشناس حوزه اسباب بازی، لاله دارایی هماهنگ‌کننده ملی تسهیلات کوچک محیط زیست جهانی و با حضور 30 تولیدکننده اسباب‌بازی و سرگرمی در کشور در محل کانون پرورشی واقع در خیابان حجاب افتتاح شد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه نمایشگاه اسباب ‌بازی علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان داشت: بازدید و سرگرمی از ویژگی‌های ذاتی دوران کودکی است. به تعبیری بازی بخشی از زندگی بچه‌ها محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: بازی فعالیتی است اختیاری و متناسب با ذائقه و میل کودک که برای کودکان و نوجوانان لذت‌بخش و سرگرم‌کننده است و بازی نیز از جنس تفریح بوده که باید به این نکته نیز توجه بسیار کرد.

حاجیان‌زاده ادامه داد: در این جا این سوال مطرح است که آیا در این فرصت به بازی فقط نگاه سرگرمی لذت‌بخش بودن و مشغول شدن کودک با استفاده و بهره‌گیری دیگری روی هم متصور شویم؟ پرواضح است که ما از این فرصت می‌توانیم به عنوان بستری برای بالندگی کودک استفاده کنیم یعنی بسیاری از آموزه‌های غیرمستقیم و فرهنگ‌سازی‌ها می‌تواند از طریق بازی و سرگرمی باشد.

به گفته وی اسباب‌بازی‌ها وسایلی هستند که ما می‌توانیم از آنها به عنوان وسایل زندگی کودکان استفاده کنیم در واقع کودکان می‌توانند رد یک فرآیند بازی، اسباب‌بازی ها را تمرینی برای زندگی بزرگسالانه داشته باشند یعنی بسیاری از آموزه‌های غیرمستقیم و فرهنگ‌سازی‌ها می‌تواند از طریق بازی و سرگرمی باشد.

مدیرعامل کانون پرورشی گفت: اسباب‌بازی به رشد ذهنی و عاطفی بچه‌ها کمک می‌کند. نیاز فطری کودکان را ارضا کرده و در افزایش توانایی های جسمی کودک مؤثر است به گونه‌ای که در شکل‌گیری شخصیت کودک نقش بسزایی را ایفا می‌کند. به تعبیری دیگر اسباب‌بازی‌ها یا سرگرمی های سازنده می‌توانند علاوه بر تفریح و سرگرمی برای کودک رشددهنده باشند.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم در قالب تفریح و سرگرمی و اسباب‌بازی‌های سازنده به فرزندان مهارت‌های زندگی را بیاموزیم و با استفاده از اسباب‌بازی به پرورش خلاقیت کودکان کمک کنیم چرا که اسباب‌بازی یک کالای فرهنگی، آموزشی و کالای پرورش فکر و خلاقیت است.

*ترویج سبک زندگی غربی توسط برخی از اسباب‌بازی‌های داخلی و خارجی

حاجیان‌زاده بیان کرد: برخی از بازی‌ها جزو مصادیق تهاجم فرهنگی به شمار می‌روند که به ترویج خشونت، مفاسد اخلاقی و ترویج سبک زندگی غربی می‌پردازند که ما معتقدیم در نوع اسباب‌بازی‌ها نباید سرگرمی‌ها و بازی های سنتی ایرانی را به فراموشی بسپاریم چرا که در آن سرگرمی‌ها و بازی‌ها تحرک و تلاش جسمی وجود داشت و روابط اجتماعی و گروهی به وضوح مشاهده می‌شد.

وی با اشاره به بازی‌های سنتی ایرانی عنوان کرد: در این نوع بازی‌ها تقسیم کار، مسئولیت‌پذیری و همکاری و همیاری برای رسیدن به هدف به وضوح مشاهده می‌شود. در واقع در‌آن بازی‌ها شور و نشاط وجود داشت و درک رقابت سالم و مهارت پذیرش شکست به کودکان آموزش داده و از وسایل ساده و کم‌هزینه برای این گروه سنی استفاده می‌شد.

به گفته این مقام مسئول با نگاهی دیگر بازی‌های بومی، محلی سنتی ایرانی می توانند تاریخ و سنن این مرز و بوم را به شکلی پویا به نسل‌های آینده منتقل کند و البته از آن طرف وجود فناوری‌های نوین در قالب بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های موجود در موبایل، تبلت‌ها و بازی‌های دیجیتال را هم نمی‌توان نادیده گرفت و باید به مدیریت آنها بپردازیم.

حاجیان‌زاده ادامه داد: معتقدم باید انواع سرگرمی‌ها را طراحی و در اختیار کودکان قرار دهیم که متناسب با ذائقه‌های متفاوت کودکان و نوجوانان باشد تا تعادلی در این راستا ایجاد شود و بعضا هم باید به تغییر دادن ذائقه مخاطب نیز توجه بسیاری کرد که دراین راستا شورای نظارت بر اسباب بازی نقش ویژه‌ای را ایفا خواهد کرد یعنی این شورا علاوه بر کنترل و نظارت بر ساخت و واردات اسباب‌بازی می‌تواند به حوزه استانداردسازی و هدایت تولید اسباب‌بازی نیز بیندیشد.

*دارایی: لزوم افزودن مطالبی درباره محیط زیست در کتاب‌های درسی

در ادامه این مراسم لاله دارایی هماهنگ‌کننده ملی تسهیلات کوچک محیط زیست جهانی گفت: بحث بازی‌های سنتی که در جامعه ما به آن توجه می‌شود به دیدگاه توسعه به آن می‌نگریم که در این روزگار این مهم با بحث فرهنگ عجین شده است.

وی اضافه کرد: شاید در سالیان گذشته کشور به بحث اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست توجه ویژه داشت و مطالبی را عنوان می‌کرد اما اکنون نیز بحث توسعه پایدار و بحث فرهنگ نیز همچنان مورد توجه قرار دارد، همچنین نقش بازی ها و اسباب‌بازی ها در میان کودکان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است.

دارایی ادامه داد: معتقدم بحث آموزش و دانش بومی و صنایع دستی بومی باید مورد توجه قرار گرفته و به احیای هنر و حفاظت از محیط زیست بپردازیم به همین منظور با وزارت آموزش و پرورش درباره استفاده از آموزش محیط زیست و شناخت مباحث زیست محیطی، دانش آموزان و آوردن مطالب در کتاب‌هایشان صحبت‌هایی کردیم که این مهم نیز صورت خواهد گرفت.

نظر شما