شناسهٔ خبر: 17260 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر: هزینه انرژی از بودجه پژوهش بیشتر است

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، گفت: هزینه حامل های انرژی در دانشگاهها از بودجه پژوهشی بیشتر است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، محمد حسین امید در جمع مدیران عمرانی دانشگاهها و مراکز تابعه وزارت علوم، اظهار داشت: متاسفانه هزینه حامل های انرژی دانشگاهها از بودجه پژوهشی آنها بیشتر است و در حالی  ۱۵ تا ۲۰ درصد بودجه دانشگاهها صرف تامین انرژی می شود که هنوز بودجه پژوهشی آنها به ۱۵ درصد نرسیده و رسیدن به این معیار از برنامه های ابلاغی جدید وزیر علوم به دانشگاهها به شمار می آید.

وی افزود: علیرغم اینکه متخصصان و دانشمندان کشور در مجموعه آموزش عالی و در دانشگاهها تربیت می شوند نتوانستیم از این توانمندی استفاده کنیم و از حیث معماری منظر، فضای سبز، تاسیسات، استحکام بناها و مصرف بهینه انرژی نه تنها در دسته بهترین های کشور نیستیم بلکه در مواردی از سطح متوسط هم پایین تر هستیم.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تاکید کرد: استفاده از تجهیزات جدید و روشهای نوین مصرف انرژی در همه ساختمان های دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هزینه بسیار بالایی را می طلبد، بنابراین در کنار تجهیز ساختمان های در دست احداث به فناوری های نوین و کم مصرف باید در ساختمان های موجود نیز با استفاده از الگوی مصرف صحیح میزان هدر رفت انرژی را کاهش دهیم.

وی افزود: کاهش مصرف انرژی لزوماً به استفاده از تجهیزات جدید متکی نیست و  نوآوری و خلاقیت نیز جایگاه مهمی دارد همانطور که در معماری سنتی ایران و در نواحی گرمسیر و کویری با استفاده از امکاناتی نظیر بادگیرها تهویه ساختمان ها مدیریت است.

امید با اشاره به اینکه بار اصلی کاهش مصرف انرژی برعهده مدیران عمرانی و فنی دانشگاههاست، تاکید کرد: سیاست وزارت علوم در این دوره کاهش تصدی گری و پرهیز از ورود به امور جزیی دانشگاهها است و از طریق برنامه ریزی و تدوین آیین نامه ها و بخشنامه ها ی مناسب  در نظر دارد دانشگاهها را مورد حمایت قرار دهد.

نظر شما