شناسهٔ خبر: 17304 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پروانه»؛ بازی رایانه‌ای میراث نگهبان نور رونمایی شد

مراسم رونمایی از بازی رایانه‌ای پروانه با حضور علی منصوری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نشر اندیشه کاظمیون و سید مهدی دبستانی مدیر اجرایی این بازی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم رونمایی از بازی رایانه‌ای پروانه با حضور علی منصوری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نشر اندیشه کاظمیون و سید مهدی دبستانی مدیر اجرایی این بازی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

علی منصوری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نشر اندیشه کاظمیون درباره این بازی رایانه‌ای گفت: بیش از یک سال و نیم چیزی حدود ۳۵ الی ۴۰ نفر به ما برای ساخت این بازی رایانه‌ای کمک کردند. این موسسه شش سال است که کار فرهنگی کتاب انتشارات نمایشگاه و تولید نرم افزار انجام می‌دهد. اما با مطالعات انجام شده متوجه شدیم بازی رایانه‌ای می تواند مهمترین قالب تأثیرگذار باشد.اصلی ترین علت توجه موسسه نسبت به بازی این است که بازی موثرترین و عمیق‌ترین نوع رسانه‌است و می تواند تأثیر بسیاری روی نوجوانان و بچه ها داشته باشد. بازی رایانه‌ای در جهان از اقتصادی ترین کارهای روز است و بیش از ۵ برابر بازگشت مالی دارد و همچنین بازی در مهمترین مقطع سنی کودک و نوجوان می‌تواند مسئله موثری باشد.

وی ادامه داد: سعی کردیم نوعی کار فرهنگی خاص به شیوه‌ای انجام دهیم تا مخاطب سنی کودک و نوجوان جزو مخاطب هدف ما باشد. همچنین کشورهای دیگر روی این گروه سنی هدفگذاری خاصی انجام داده‌اند. بازی‌های رایانه‌ای ظرفیت‌های جنبی فوق العاده‌ای دارد و از طریق شخصیت‌هایی که آفریده می‌شود امکان ساخت اسباب بازی و وسایل جانبی از آن وجود دارد.

منصوری ضمن اشاره به رویکردهای این موسسه نسبت به تولید بازی رایانه‌ای «پروانه» گفت: اول اینکه سعی کردیم به معنای واقعی بازی و سرگرمی خلق کنیم و این به شیوه‌ای باشد که برای بچه ها لذت آفرین باشد. این بازی باید به شیوه‌ای طراحی می‌شد که بتواند شخصیت بچه‌ها را همزمان ارتقا دهد. رویکرد دوم ما از طراحی این بازی این بود که می‌خواستیم با فطرت پاک بچه‌ها ارتباط برقرار کنیم و سعی کردیم فضای سیاه و تیره و تاریک در ساخت این بازی نداشته باشیم و تمام فضاها به نظر شاد و دوست داشتنی است. رویکرد سوم نیز این بود که از جذابیت‌هایی که حس هیجان سرعت عمل و موفقیت‌ را در بچه ها به وجود می‌آورد استفاده کردیم.

وی افزود: فضای بازی ما غیرواقعی و فانتزی است اما می‌تواند خود را به دنیای واقعی نزدیک کند. همچنین نکات محتوایی بازی «پروانه» غیرمستقیم است و بیان استعاری در آن به کار برده شده است. شخصیت‌های ما از جمله قهرمان قصه یعنی فادیا شبیه دیگر قهرمان‌ها نیست و تلاش نکردیم به شیوه‌ای خارق العاده باشد بلکه این خارق العاده بودن از طریق فداکاری به دست می‌آید. یعنی فرد از طریق فداکاری به قدرت می‌رسد.

منصوری درباره روند کلی کار توضیح داد: سختی‌های بسیاری در تولید این بازی متحمل شدیم و ۷۰ درصد تهیه کنندگی اصلی این پروژه برعهده موسسه بوده و باقی به وسیله موسسه توسعه سراج و مرکز رسانه‌های دیجیتال پیگیری شده است.

وی درباره عرضه بین المللی بازی در پایان صحبت های خود گفت: بازی حتما عرضه بین المللی خواهد داشت و این مسئله از قبل برای آن طراحی شده است. توزیع بازی ما در تابستان صورت می‌گیرد و پیش بینی ما برای عرضه بازی از تاریخ ۱۰ شهریورماه به بعد است. همچنین ما دو بازی اندرویدی کاملا مرتبط با این بازی عرضه خواهیم کرد.

در ادامه این نشست سید مهدی دبستانی مدیر اجرایی پروژه بازی رایانه‌ای «پروانه» درباره آن گفت: ما پیش تولید این بازی را از تابستان سال ۹۱ شروع کردیم و حدود ۵ الی ۶ ماه برای خلق یک داستان خوب و منسجم صرف شد. داستان این بازی درواقع ۵ قسمت است که اپیزود اول آن با عنوان «میراث نگهبانان نور» تابستان امسال به بازار عرضه می‌شود.همچنین داستان های قسمت های بعدی آماده است و به مرور عرضه خواهد شد.

وی درباره سبک بازی پروانه عنوان کرد: سبک این بازی اکشن و ماجراجویانه و دارای خط داستانی قوی و منسجم است و مخاطب می‌تواند علاوه بر روند اصلی داستان مأموریت‌های فردی هم انجام دهد. فضای بازی کاملا فانتزی و تخیلی است. شخصیت اصلی بازی نوجوانی به نام فادیا است.

دبستانی با اشاره به نوع بازی «پروانه» یادآور شد: در این بازی بازیکن ما به جای فادیا بازی نمی‌کند بلکه در کنار اوست و در مراحلی به او کمک می‌کند. یعنی در برخی قسمت‌ها فادیا به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و بازیکن ما به او کمک می‌کند.

وی در خصوص قصه اصلی بازی «پروانه» تشریح کرد: داستان بازی «پروانه» میراث نگهبانان نور در شهری به نام نادیا اتفاق می‌افتد و شخصیت اصلی قصه ما پسری به نام فادیا است که در ابتدای بازی متوجه آلودگی‌هایی در شهر می‌شود که این آلودگی ها بعد از مدتها به شهر باز می‌گردد. او نزد پدرش می‌رود و در صحبت‌هایی که با راعد حکیم بزرگ نادیا انجام می‌دهد متوجه می‌شود که فردی در شهر به بیماری رنگی شدن دچار می‌شود و این باعث شیوع آلودگی در شهر می‌شود. و در این بین هر کسی مسئولیتی پیدا می‌کند؛ برخی باید از خانواده‌ها مراقبت کنند و فادیا نیز مأمور می‌شود که شخص بیمار را پیدا کند و با گیاه دارویی او را درمان کند تا وضعیت شهر عادی شود. در این بین خزلک‌ها و کلاغ‌ها جزو کسانی هستند که مشکلاتی را سر راه او قرار می‌دهند.

دبستانی درباره مخاطب بازی «پروانه» خاطرنشان کرد: مخاطب بازی ما ۹ سال به بالاست و البته پایین تر از سن ۹ سال هم به کمک خانواده می‌تواند این بازی را انجام دهد.

وی با اشاره به ویژگی های بازی «پروانه» گفت: خلق دنیای فانتزی یکی از ویژگی‌های دیگر پروانه برای بازی و طراحی دنیای مجازی و همچنین انطباق دادن شخصیت‌ها با محیط طبیعی و ساختمان‌هاست. ویژگی بعدی این است که برای خلق شخصیت‌ها و کارکترها زمان بسیاری صرف شده تا براساس استانداردهای بین المللی باشد. در برخی موارد برای خلق شخصیت اصلی ۴۵ روز زمان صرف کردیم.

دبستانی افزود: در این بازی سعی شده از هیچ جزئیاتی چشم‌پوشی نشود همچنین محیط بازی «پروانه» به طور کامل نقاشی شده است و بافت‌های داخل بازی شبیه مدلهای دیگر نیست. سعی کردیم برای جذابیت محیط به زیبایی محوری و خلق دنیای روشن به جای فضای تاریخ و تیره روی بیاوریم تا فطرت پاک بچه‌های سرزمین مان هماهنگ باشد. دوبله بازی ما به وسیله بهترین دوبلورهای ایران انجام شده است

وی همچنین در خصوص تولید موسیقی این بازی بیان کرد: بیش از ۲۵ دقیقه موسیقی تولیدی با کیفیت بالا و بیش از ۲۰ دقیقه میان پرده در سه سبک سه بعدی، دو بعدی و موشن گرافیک برای این کار تولید شده و برای هر ثانیه ۲۴ فریم نقاشی شده است. این اولین بازی رایانه‌ای است که میان پرده‌های آن به صورت سه بعدی و قابلیت استفاده از عینک سه بعدی طراحی شده است.

دبستانی درباره روند بازی «پروانه» گفت: امکان قدرتمندتر شدن و به دست آوردن تجهیزات قوی تر و همچنین تهیه و تولید اشیا برای مبارزه در این بازی وجود دارد. هیچ محدودیت فضایی برای این بازی پیش بینی نشده و قهرمان قصه می‌تواند به هر جایی برود. همچنین امکان گشت و گذار و کشف مکان‌های ویژه جمع آوری خاطرات و برگه‌های طلایی در سراسر بازی وجود دارد تا تنها برای  بار اول جذاب نباشد و بارها دوست داشته باشیم این بازی را تکرار کنیم. ما شیوه های حل پازل و اکشن را برای پیشبرد روند بازی انتخاب کردیم.

وی در پایان گفت: بازی «پروانه» بیش از چهل شخصیت دارد و تمام این شخصیت ها دارای پیشنیه هستند.سعی شده که در این بازی از خشونت دوری شود.

نظر شما