شناسهٔ خبر: 17355 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«رقص برزیل باشیطان» نگاهی متفاوت به جام‌جهانی

کتاب «رقص برزیل با شیطان» کتابی است که این روزها به زبان انگلیسی منتشر شده و نگاه متفاوتی به بازی‌های جام جهانی دارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ این روزها که تب فوتبال جام جهانی همه توجه‌ها را به سمت و سوی خود جلب کرده است، کسانی هستند که متفاوت به قضیه جام جهانی نگاه می کنند و اتفاقات این روزهای دنیا را در کنار جام جهانی  می‌بینند و تحلیل می‌کنند. این روزها کتابی به زبان انگلیسی و درباره جام جهانی نوشته و منتشر شده است که نگاه متفاوتی به جام جهانی دارد و توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرده است.

این کتاب،‌ کتابی است با عنوان «رقص برزیل با شیطان؛ جام جهانی‌، المپیک و جنگ برای دموکراسی» نوشته «دیو زیرین». نویسنده این کتاب معتقد است که جدای از هیجان بازی‌ها و اینهمه زرق و برق و توجه به فوتبال،‌ بازی‌های جام جهانی یک نیمه تاریک هم دارد که کمتر کسی آن را می‌بیند.

او در کتابش به عنوان یک شاهد عینی، فیفا را یک سازمان حریص و فاسد توصیف می‌کند که رشوه به آن راه یافته و بازی‌های جام جهانی کمک می‌کند که تظاهرات مردمی در سراسر دنیا و جنایت‌های جنگی در دوره‌ این بازی‌ها دیده نشوند و او این بازی‌ها را به یک رقص ویرانگر تشبیه کرده است که باعث می‌شود،‌ بسیاری از مردم مظلوم ضعیف دنیا در سایه این چند روز اتفاقات نابود شوند و کسی هم متوجه نشود و خم به ابرو نیاورد...

او همچنین نگاهی به وضعیت کشورهای میزبان جام جهانی داشته و در بخشی از کتابش وضعیت مردم فقیر آن کشورها را بررسی کرده است. او معتقد است هر کشوری که میزبان این بازی‌ها می‌شود باعث می‌شود،‌ فقیرانی فقیرتر از گذشته داشته باشد. او در این باره سخن گفته است که کشورهای میزبان از هزینه بهداشت و حمل و نقل عمومی و وضعیت معیشتی مردم خود می‌زنند تا ورزشگاه‌های لوکس و زیبا برای بازی‌ها فراهم کنند.

نویسنده کتاب در بخش‌های مختلف کتابش تاریخچه دوره‌های اخیر فوتبال جام جهانی را به همراه اتفاقات هم زمان با بازی‌های جام جهانی بررسی کرده است.

او همچنین نگاه مشابهی به بازی‌های المپیک دارد و آن را وضعیت مناسبی برای سوء استفاده سیاست مداران می‌داند.

نظر شما