شناسهٔ خبر: 17443 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنرمندان نسل انقلاب از کوچه انقلاب اسلامی رفته‌اند

نشست خبری سیزدهمین جشنواره مقاومت در مرکز فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز نشست خبری سیزدهمین جشنواره مقاومت با حضور شهاب اسفندیاری و یزدان عشیری در مرکز فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.
شهاب اسفندیاری مدیر کمیته علمی و پژوهش جشنواره مقاومت  ضمن تبیین اهداف انقلاب گفت: در هر جامعه‌ای و فضایی گفتمان‌هایی مسلط‌ هستند که لزوما هماهنگ و هم راستا باشند.  گفتمان‌ها در نهاد و ساختارهای سخت قدرت نیستند به همین خاطر ما فضایی را فراهم می‌کنیم تا در بایکوت قرار نگیرند و دچار ریزش‌هایی در این زمینه نشوند.

وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده سیطره گفتمان‌های غالب بدون اینکه چماقی بالای سرشان باشد از دست می‌روند. 
هنرمندان نسل انقلاب اندیشه خود را فروخته و از کوچه انقلاب اسلامی رفته‌اند و نمی‌شود که انکار کرد که از اول انقلاب اسلامی تا به حال هنرمندان مقاومت و انقلاب در اقلیت بودند.
وی در ادامه عنوان کرد: البته به این نکته باید اشاره شود که اینجا مجال قضاوت نیست و ما نمی‌خواهیم که هنرمندان را به جهنمی و بهشتی تقسیم کنیم هدف این همایش این است که هویت اسلامی و دینی تداومش‌ ادامه پیدا کند.

وی درباره محورهای جشنواره گفت: در این جشنواره یکی از محورهای اصلی بحث سینمای مقاومت در سایر کشورها و مباحثی در مسئله نقد است که متاسفانه نقد آکادمیک و دانشگاهی در حال حاضر در موضوع سینمای انقلاب کمتر بوده و اغلب نقدها در حوزه مسائل سیاسی و آغشته به سیاست بوده است و مسئله دیگر، که آفتی در این زمینه است مسئله ریاکاری، فرصت‌طلبی و منفعت طلبی است که در این زمینه باید راهکارهایی ارائه شود.

وی در ادامه افزود:‌ مسئله انقلاب و دفاع مقدس و ضد انقلاب و دفاع مقدس باید صریح تر بیان شود . مسئله ی زنان در زمینه ی مقاومت و دفاع مقدس بحثی است که کمتر گفته و دیده شده که در این دو سال در جشنواره ی مقاومت بیشتر به آن بها داده شده است و در بخش دیگر استفاده از ادبیات کهن و ایرانی است که به این نکته باید پرداخته شود. 

اسفندیاری تعصریح کرد: ‌در حاشیه ی همایش هایی که در دانشگاه تهران برگزار می شود چند فعالیت دیگر نیز برنامه ریزی شده از جمله انتشار چهار کتاب که اولین نوشته های آکادمیک و دانشگاهی است که در خارج از ایران درباره ی دفاع مقدس نگاشته شده و با نام دفاع مقدس از نگاه دیگران ارائه می شود. کتاب دیگر مجموعه همایش های جشنواره ی دفاع مقدس است. و دو جلد هم درباره ی سینمای هالیوود و نسبت سیاستمداران با سینمای هالیوود است و در آخر کارگاه های آموزشی برای جلوه های ویژه در دانشگاه ها برگزار می شود. 

وی خاطر نشان کرد:‌ مهلت ارسال چکیده های مقالات تا ۱۰ تیر تمدید شده تا اساتید و پژوهشگران در سیصد کلمه مقالات خود را به ایمیل دبیرخانه جشنواره ارسال کنند تا در اوایل مرداد ماه اصل مقاله ارسال شود.
یزدان عشیری در انتهای نشست تصریح کرد:‌ در مسابقه ی سینمای ایران ۵۲۶ عنوان فیلم در بخش مسابقه شرکت کردند. هیئت های انتخاب کار خود را آغاز و تا هفته ی اول تیر اسامی را اعلام می کنند. بخش دیگر نیز با نام جلوه گاه نور با مشارکت بسیج سازمان هنرمندان انجام می شود؛ مهلت فراخوان تا ۲۵ تیر ادامه دارد و در بخش بین المللی جشنواره جمع بندی دریافت آثار هنوز تمام نشده و تا ۳ تیر ادامه دارد.

نظر شما