شناسهٔ خبر: 17510 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتابخانه کنگره، بیستمین ملک الشعرای آمریکا را معرفی کرد

کتابخانه کنگره، چارلز رایت را به عنوان بیستمین ملک الشعرای آمریکا انتخاب کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، چارلز رایت پروفسور بازنشسته دانشگاه ویرجینیا که سرودن شعر را از زمانی که سرباز ارتش بود آغاز کرد، به عنوان بیستمین ملک الشعرای آمریکا انتخاب شد.

کتابخانه گنگره با اعلام این که چارلز رایت استاد شعرهای متفکرانه و خیال انگیز است، در بیانیه خود افزود: به مدت تقریبا ۵۰ سال او با شعرهایش به مسائل زبان، زمین و تجلیلش از خدا پرداخته است. بدنه آثار رایت درک و احساسات جنوبی را با گسترشی خاص ترکیب می کند و لحظاتی خوش آهنگ تولید می کند.

رایت ۷۸ ساله تا به حال تمامی جوایزی که یک شاعر می تواند از آن خود کند را در کارنامه اش ثبت کرده؛ از این جوایز می‌توان به جایزه پولیتزر، جایزه کتاب ملی، جایزه بولینگن و جایزه شعر راث لیلی اشاره کرد.

جایزه ترجمه پن، جایزه لنور مارشال از آکادمی شعر آمریکا، جایزه حلقه منتقدان ملی آمریکا، جایزه شعر گریفین، جایزه کتاب آمریکا در بخش شعر و جایزه کتاب لس‌آنجلس تایمز از دیگر جوایزی هستند که وی دریافت کرده است.

او بعد از ناتاشا ترتوی به مقام ملک الشعرایی نایل شده است و نام خود را در میان شاعران بزرگ دیگری مانند چارلز سیمیک، تد کوزر، ریتا داو و بیلی کالینز ثبت کرده است؛ شاعرانی که برای گسترده کردن مخاطبان شعر تلاش کردند.

رایت تا به حال ۲۴ مجموعه شعری نوشته است. جدیدترین آن ها «گوزن آمریکایی» است که مجله پابلیشر ویکی آن را اینطور توصیف کرده است: توازنی ماهرانه بین نور و تاریکی... مملو از پوچ گرایی و زیبایی.

او نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «قبر سمت راست» سال ۱۹۷۰ منتشر کرد و «هواکش ها» در سال ۲۰۱۰، «ابیات آخر غزل: اشعار» در سال ۲۰۰۹، «پای کوچک: یک شعر» ۲۰۰۸، «محل التیام زخم» در سال ۲۰۰۷ شماری از جدیدترین مجموعه‌های شعری او هستند. او شعرهای دینو کامپانا و اوژنیو مونتاله را نیز از ایتالیایی به انگلیسی ترجمه کرده است.

رایت در یکی از شعرهایش می پرسد: چه اتفاقی برای ال لی افتاد؟ اتفاقی که برای او افتاد همان اتفاقی است که برای همه ما می‌افتد: روی زمین راه رفتیم، چند مشت خاک به هوا انداختیم و وقتی که پایین آمد ما را در بر گرفت.

چارلز رایت که اهل منطقه پیک ویک دم واقع در ایالت تنسی است، در جوانی اشعار ازرا پاوند را کشف کرد و از دهه ۱۹۵۰ و زمانی که در طی خدمت چهار ساله اش در ارتش ایالات متحده آمریکا به ایتالیا اعزام شده بود شروع به نوشتن اشعار خود کرد. او یکی از فارغ التحصیلان کالج دیویدسون و کارگاه نویسندگان دانشگاه آیووا است.

وی سال پیش جایزه ۱۵۰ هزار دلاری شعر بولینگن را که به بهترین شاعران آمریکایی تعلق می‌گیرد را برای مجموعه شعری با عنوان «خداحافظ-خداحافظ» به خانه برد.

برچسب‌ها:

نظر شما