شناسهٔ خبر: 17522 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزیده 35 سال طراحی جلد کتاب در ایران رونمایی می‌شود

پروژه «ویترین» که از سوی پریسا تشکری و مجید کاشانی برای بررسی 35 سال طراحی جلد کتاب در ایران گردآوری شده است، در خانه هنرمندان ایران رونمایی می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، پریسا تشکری و مجید کاشانی از طراحان جوان گرافیک، طی دو سال گذشته پروژه «ویترین» را با هدف معرفی آثار طراحان جلد کتاب در ایران مورد تحقیق قرار داده‌اند که حاصل تلاش آنها برگزاری نمایشگاه،نشست تخصصی و رونمایی از کتابی است که به مروری تاریخی بر طراحی جلد کتاب در ایران می‌پردازد.

تشکری و کاشانی در اولین گام از این پروژه، طراحان جلد کتاب را از سراسر ایران شناسایی کرده و در مرحله بعد با دعوت از قباد شیوا، ابراهیم حقیقی و ساعد مشکی به عنوان هیئت انتخاب و طراحانی شناخته شده در زمینه طراحی جلد، به انتخاب آثار ۱۰۰ طراح مدعو پرداختند و در نهایت ۵۳۴ اثر برای چاپ در کتاب انتخاب شد.

کتاب «ویترین» (مروری بر تاریخ طرح جلد کتاب‌های ایرانی) به دو زبان فارسی و انگلیسی توسط انتشارات فرهنگسرای میردشتی و با همکاری نشر هنرنو منتشر شده است که همزمان با گشایش نمایشگاه، رونمایی خواهد شد.

 

در بخش اول این کتاب، مقالاتی پژوهشی از آیدین آغداشلو، محمدرضا ریاضی، ابراهیم حقیقی، بیژن صیفوری، حسن کیاییان و استیون هلر با رویکرد «بررسی تاریخچه طراحی جلدکتاب در ایران از دوران باستان تا امروز» مورد بررسی قرار گرفته و در بخش دوم طرح جلدهای برگزیده ای که در طول سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۲ طراحی شدهاند نمایش داده می‌شود که آثاری از طراحانی چون مرتضی ممیز، نورالدین زرین‌کلک، آیدین آغداشلو، فوزی تهرانی، قباد شیوا، فرشید مثقالی، علی خسروی، ابراهیم حقیقی، مهنوش مشیری، محمدعلی نیاسدی، مجید اخوان، بهزاد غریب‌پور، باسم‌الرسام، علی خورشیدپور، ساعد مشکی، یوریک کریم‌مسیحی، هومن مرتضوی، کامران مهرزاده، مجیدعباسی، فرامرزعرب‌نیا، مهران زمانی، فرزاد ادیبی، پرویزبیانی، کوروش پارسانژاد، رضا عابدینی، مسعود نجابتی، کیانوش غریب‌پور و... است.

مراسم گشایش نمایشگاه و رونمایی از کتاب «ویترین» ساعت ۱۷ روز پنجشنبه، ۲۹ خرداد در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران برگزار میشود و تا  ششم تیر برای بازدید عموم ادامه دارد.

در این راستا برگزارکنندگان ویترین، نشستی تخصصی با حضور طراحان و ناشران متخصص در این زمینه تدارک دید‌ اند که جزییات آن به زودی اعلام خواهد شد.

نظر شما