شناسهٔ خبر: 17573 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه قرآن امسال کم‌هزینه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به اینکه سال گذشته 8/5 میلیارد تومان هزینه نمایشگاه قرآن شده است، گفت: امسال با هدف تحقق مطالبه رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، هزینه‌ها را کاهش خواهیم داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ نشست خبری بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن امروز 27 خرداد‌ماه با حضور حجت‌الاسلام «محمدرضا حشمتی» رئیس نمایشگاه قرآن و «برزین ضرغامی» قائم مقام نمایشگاه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اظهار داشت: 20 اسفند‌ماه سال گذشته نخستین جلسه نمایشگاه قرآن برگزار و شورای برنامه‌ریزی تشکیل شد که پس از آن امسال ستاد برگزاری نمایشگاه قرآن در اردیبهشت‌ماه با حضور کمیته‌های مختلف راه‌اندازی و آقای برزین ضرغامی به عنوان قائم مقام این نمایشگاه انتخاب شد.

وی با بیان اینکه در اوایل سال جاری احکام کمیته‌ها صادر شد و برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه قرآن صورت گرفت ادامه داد: هر کمیته کارگروه تخصصی تشکیل داد و برنامه‌های خود را به ستاد نمایشگاه ارائه کرد و پس از تصویب بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اعتبارات هر کمیته ابلاغ شد.

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به دلایل برگزاری نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس تصریح کرد: مذاکراتی با مسئولان مصلای «امام خمینی(ره)»  مبنی بر برگزاری نمایشگاه در این مکان داشتیم اما به دلیل برپایی نماز جمعه در ایام ماه رمضان در مصلی امکان  استفاده از این محل فراهم نشد.

وی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته با شهرداری تهران اماکن دیگری پیشنهاد شد که در نهایت باغ موزه دفاع مقدس را برای برگزاری بیست‌ودومین نمایشگاه قرآن انتخاب کردیم.

رئیس نمایشگاه قرآن با اشاره به تناسب فضای باغ موزه دفاع مقدس و نمایشگاه قرآن اظهار داشت: این مکان با نام دفاع مقدس مزین و سرشار از مفاهیم قرآنی است بنابراین بهترین انتخاب برای محل برگزاری نمایشگاه قرآن بود.

وی با بیان اینکه سهولت در حمل و نقل برای رفاه بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن با همکاری شهرداری صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: برای تردد بازدیدکنندگان دو پارکینگ در نظر گرفته شده است که البته پیشنهاد می‌کنیم افراد برای سهولت رفت و آمد از وسایل نقلیه عمومی به ویژه متروی شهید حقانی و شهید همت استفاده کنند.

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه قرآن ادامه داد: 26 شعبان مصادف با 3 تیر‌ماه بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در باغ موزه دفاع مقدس افتتاح می‌شود و تا نیمه رمضان این نمایشگاه با تکریم از فعالان قرآنی به پایان می‌رسد که البته با توجه به 20 روزه بودن این نمایشگاه تمهیداتی به منظور احتمال تمدید نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ساعت بازدید از نمایشگاه 18 تا 24 در نظر گرفته شده است درباره شعار نمایشگاه گفت: شعار امسال نمایشگاه براساس شعار سال انتخاب شده و سعی داریم در تمامی زمینه‌ها این شعار را در نمایشگاه تحقق دهیم.

حجت‌الاسلام حشمتی در ادامه با اشاره به وقایع اخیر عراق خاطر نشان کرد: از وضعیت به وجود آمده در عراق بسیار متأسفیم چرا که این رفتارها اسلامی نیست بلکه نقشه صهیونیست‌ها برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان است و اعلام می‌کنیم حاضریم برای اینکه این ناپاکی از دامان اسلام دور شود با تمام قوا تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه ماه رمضان جشن بندگی است تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که در گوشه‌ای از تهران جشن بندگی را همراه با مردم قرآن دوست کشورمان برگزار می‌کنیم.

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به خطبه شعبانیه افزود: پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه در رابطه با عظمت این ماه تأکید بسیاری دارند بر همین اساس ما نیز به عنوان خادمان قرآن سعی داریم فضای قرآنی را در جامعه برای مردم حاکم کنیم.

نصب تهویه در نمایشگاه امکان‌پذیر نیست

رئیس نمایشگاه قرآن با بیان اینکه مسئولان باغ موزه دفاع مقدس 15 هزار متر مربع بنای مفید در اختیار ما قرار داده‌اند، در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر وجود سیستم تهویه در فضای نمایشگاه، گفت: بسیاری از غرفه‌های نمایشگاه قرآن با چادر مسقف می‌شوند و با توجه به محدودیت‌های موجود نمی‌توانیم از سیستم تهویه استفاده کنیم؛ فقط امیدواریم با توجه به فضای سبز باغ موزه دفاع مقدس مشکل گرما در نمایشگاه نداشته باشیم.

تحقق شعار سال رویکرد اصلی ما در نمایشگاه قرآن است

حجت‌الاسلام حشمتی در رابطه با بودجه نمایشگاه نیز خاطر نشان کرد:‌ مقام معظم رهبری تأکید بسیاری به اقتصاد مقاومتی داشته‌اند بر همین اساس رویکرد ما در نمایشگاه قرآن نیز تحقق مطالبه ایشان است که در این راستا سعی کردیم هزینه‌های برگزاری نمایشگاه را تا حد امکان کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه تمامی بودجه نمایشگاه قرآن از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تأمین می‌شود، گفت: سال گذشته ۸.۵ میلیارد تومان صرف هزینه‌های برگزاری نمایشگاه قرآن شد اما ما این نمایشگاه را با بودجه‌ای بسیار کمتر از سال گذشته برگزار خواهیم کرد که امیدواریم کاهش بودجه خللی در برنامه‌ها ایجاد نکند.

حجت‌السلام حشمتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارائه گزارش دستاوردهای نمایشگاه پس از پایان برگزاری اظهار داشت: گروه مستندسازی تمام لحظات نمایشگاه را ثبت و ضبط خواهد کرد تا بتوانیم پس از پایان نمایشگاه به طور دقیق گزارشی از عملکرد خود داشته و به رسانه‌ها پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم کشورمان یکی از بی‌نظیرترین نمایشگاه‌ها در جهان اسلام است، ادامه داد: ما اولین کشوری هستیم که در حوزه قرآن آثار هنری و دستاوردهای قرآنی بسیاری داریم که در قالب نمایشگاه می‌توانیم آنها را به معرض نمایش درآوریم.

حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به حضور 50 ناشر قرآنی داخلی و خارجی در نمایشگاه قرآن تصریح کرد: 300 ناشر تقاضای شرکت در نمایشگاه قرآن را داشتند که با توجه به محدودیت‌های مکانی تنها 50 غرفه در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت.

از انیمیشن و هنرهای قرآنی حمایت می‌کنیم

در ادامه برزین ضرغامی قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به ارتقای فعالیت‌های هنری در نمایشگاه امسال اظهار داشت: برای باشکوه‌تر شدن فعالیت‌های هنری این بخش را به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کردیم تا از این طریق علاوه بر حمایت از دستاوردهای هنری با مضامین قرآنی بتوانیم زمینه گسترش فعالیت‌های هنری را فراهم آوریم.

وی با بیان اینکه امسال در نمایشگاه قرآن برای نخستین بار جشنواره انیمیشن برگزار خواهد شد، ادامه داد: با همکاری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جشنواره انیمیشن برگزار شده است که برگزیدگان انیمیشن‌های این جشنواره در نمایشگاه قرآن به نمایش درخواهد آمد.

قائم مقام نمایشگاه قرآن تصریح کرد: امسال در بخش سینما از دریچه ماوراء 60 فیلم کوتاه 114 ثانیه‌ای به نمایش درخواهد آمد که قصد داریم در سال آینده با حمایت از کارگردانان و تهیه‌کنندگان جوان فیلم‌های کوتاهی در زمینه‌های قرآنی تهیه کنیم.

نظر شما