شناسهٔ خبر: 17586 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن مالزی

پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن مالزی با شركت بیش از 40 کشور جهان در سالن استقلال مرکز تجارت جهانی پوترا شهر کوالالامپور افتتاح شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، مراسم افتتاحیه این مسابقات درشامگاه روز دوشنبه ۲۶ خردادماه با حضور مقامات سیاسی و فرهنگی و مذهبی مالزی و سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف  در محل سالن مرکز تجارت جهانی پوترا شهر کوالالامپور برگزار شد.

این مراسم با حضور پادشاه مالزی، نخست وزیر و وزیر امور دینی نخست وزیری و رئیس جاکیم و دیگر مقامات مالزیائی با قرائت قرآن نماینده کشور فلسطین و سپس بلژیک افتتاح شد.

پادشاه مالزی و وزیر امور دینی مالزی با اشاره به اهمیت قرآن کریم در زندگی مسلمانان بر شعار وسطیت و اعتدال تاکید کردند.

"حامد ولی زاده خلخالی" به عنوان نماینده  منتخب ایران در این دوره از مسابقات شرکت نموده است . وی در سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که با حضور ۴۲۰ قاری و حافظ در شیراز برگزار شد به عنوان نماینده آذربایجان غربی توانست رتبه دوم رشته قرائت را به خود اختصاص دهد.

ولی زاده به عنوان دارنده مقام نخست مسابقات بین المللی دانشجویان، چندین سال نامزد کسب مقام نخست مسابقات سراسری ایران شده است.

در دور گذشته این مسابقات ۷۷ شرکت کننده از ۴۶ کشور جهان شرکت داشتند که ۱۶ نفر از این تعداد را قاریان زن تشکیل می دادند.

با توجه به مسائل و مشکلات اخیر مذهبی و سیاسی اخیر مالزی شایعه شائبه تأثیرگیری داوران از مسائل اخیر در قضاوت آنان در مسابقات در سالهای اخیر در بین شرکت کنندگان منتشر گردیده است.

ولی زاده خلخالی براین اساس در گفتگو انجام شده با خبرگزاریهای کشورمان بیان نمود: "به این دلیل که طی سالهای گذشته حق قاریان ایرانی در مسابقات قرآن مالزی ضایع شده، روی اول شدنم حساب نمی‌کنم و بیشتر علاقه‌مندم تا تلاوت با کیفیتی داشته باشم."

در سالهای اخیر ایرانیان به عنوان فعالترین و قدیمترین شرکت کنندگان در این مسابقات بین المللی موفق به کسب مقام اول این مسابقات نگردیده اند. احمد مشمول و امین پویا  نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در دو دوره گذشته مسابقات قرائت قرآن مالزی علی رغم شایستگیهای  تایید شده به مقام دوم این مسابقات دست یافتند.

مالزی از نخستین دوره مسابقات بین المللی قرائت قرآن در این کشور در سال ۱۹۶۱ تا سال ۱۹۷۲ به صورت پیاپی مقام نخست این مسابقات را از آن خود کرد. در سال ۱۹۷۲ محمد تقی مروت از ایران توانست اولین مقام نخست ایران را از آن خود کند و سپس در سال ۱۹۷۹ عباس سلیمی نائینی برای بار دوم به مقام نخست دست یافت.

علی سیاح گرجی در سال ۱۹۸۷، عباس امام جمعه در سال ۱۹۹۰، منصور قاضی زاده در سال ۱۹۹۲، احمد ابوالقاسمی در سال ۱۹۹۳، محمد گندم نژاد طوسی در سال ۱۹۹۸، مسعود سیاح گرجی در سال ۲۰۰۱ و حسین سعید رستمی تبریزی در سال ۲۰۰۶ توانستند مقام نخست این رقابت ها را از آن خود کنند.

قابل ذکر است استاد احمد ابوالقاسمی نیز به عنوان  همراه قاری منتخب در این مسابقات حضور دارند. وی گفت که آقای ولی زاده مراحل بسیار دشواری را برای کسب مقام نخست پیموده است و از آمادگی بسیار خوبی برای کسب مقام نخست برخوردار است. وی ابراز امیدواری کرد که این بار به صورت منصفانه با موضوع قاریان ایرانی برخورد شود و آن گونه که شایسته است در باره قرائت قاری برگزیده ایرانی قضاوت گردد.

تیم خبری اعزامی از شبکه قرآن جمهوری اسلامی و همچنین نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در مالزی و نمایندگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز وظیفه پوشش خبری این مسایقات راهمچون سالهای قبل بر عهده خواهند داشت.

اين مسابقات تا ۳۱ خردادماه ادامه دارد.
 

نظر شما