شناسهٔ خبر: 17588 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استاد دانشگاه مالزی: فارابی گام 12.5 پرده موسیقی را 800 سال قبل از باخ کشف کرد

عضو یونسکو و استاد دانشگاه اسلامی مالزی در آئین رونمایی کتاب موسیقی کبیر گفت: مرحوم استاد برکشلی در ارتقای موسیقی ایران همین بس است که دفاع ایشان از گام 12.5 پرده که اساس موسیقی غربی است و بنام باخ ثبت شده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، امیرحسین ذکرگو عضو یونسکو و استاد دانشگاه اسلامی مالزی و داماد زنده یاد برکشلی در بخشی از آئین رونمایی کتاب موسیقی کبیر گفت: من در اینجا به یاد سوره والعصر افتادم. ۲۹ سال صبر کردیم تا این کتاب به ثمر رسید و چاپ شد.

وی افزود: سالهای قبل از رحلت دکتر برکشلی از نزدیک آنرا مطالعه می کردم و هنوز آن تجربه ها را حمل می کنم. او بسیار کم صحبت و بسیار پرکار بودند و من مشاهده می کردم و درس می گرفتم.

وی دو ویژگی دکتر برکشلی را این چنین مطرح کرد: یکی زندگی ایده آل داشتند و دوم مرگ ایده آل داشتند و هر کسی بیشتر از دو ویژگی را در زندگی نمی خواهد.

ذکرگو با اشاره به خدمات زنده یاد برکشلی به موسیقی ایران گفت: از خدمات مرحوم استاد برکشلی در ارتقای موسیقی ایران همین بس است که ایشان از گام ۱۲.۵ پرده که اساس موسیقی غربی است و بنام باخ ثبت شده است به نفع فارابی دفاع می کرد.

استاد دانشگاه اسلامی مالزی تصریح کرد: برکشلی در مجامع بین المللی ثابت کرد که ۸۰۰ سال قبل از باخ، ابونصر فارابی با ریاضیات به آن پی برده است و توصیه کرد که اسم این گام را فاراباخ بگذارند که مورد قبول قرار گرفت.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: دکتر برکشلی ایشان شاگرد ابوالحسن صبا بود و ویلون خوبی می نواخت و شبها سازش را می زد تا احوالش را کوک کند.

نظر شما