شناسهٔ خبر: 17592 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مهدی فضائلی: اهتمام اندیشمندان مانند فارابی باید به تولید علم باشد

مدیرعامل انتشارات سروش در مراسم رونمایی از کتاب موسیقی کبیر با بیان اینکه موسیقی، موضوع پیچیده ای است که ما امروز هم در بعد نظری و هم در بعد عملی باید به آن بپردازیم، گفت: قابلیتها و ظرفیتهای موسیقی را نمی توان رها کرد و آنرا به دست نااهلان سپرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش عصر امروز در آئین رونمایی از کتاب موسیقی کبیر اثر ابونصر فارابی با ترجمه دکتر مهدی برکشلی گفت: رونمایی از کتاب موسیقی کبیر از سه جهت حائز اهمیت است: نخست از نظر مولف کتاب که مشهور به معلم ثانی است و شخصیت چند بعدی او و عالم بر فلسفه، فقه و ریاضیات است.

وی با بیان اینکه فارابی شخصیتی است که تلاشهای زیادی می شود که او را مصادره کنند، گفت: در قزاقستان به نامش سکه چاپ می کنند. ترکها و اعراب هم به دنبال این هستند فارابی را به عنوان مفاخر خودشان معرفی کنند.

وی ادامه داد: بعد دیگری که اهمیت کتاب را بیشتر می کند شخصیت مترجم این کتاب است. مرحوم دکتر برکشلی صاحب دانشهای بسیاری بوده است. در زمینه فیزیک، موسیقی و همچنین ایشان در زمینه اخلاقی مشهور به فارابی ثانی بوده است.

فضائلی در ادامه سخنانش اظهارداشت: بعد سوم، موضوع این کتاب است یعنی موسیقی، موضوع پیچیده ای که ما امروز، هم در بعد نظری و هم در بعد عملی باید به آن بپردازیم.

فضائلی با بیان اینکه قابلیتها و ظرفیتهای موسیقی را نمی توان رها کرد و آنرا به دست نااهلان سپرد، گفت: چون که استفاده های نابجایی از آن می توان کرد، فارابی به همین دلایل اهمیت بسیاری دارد.

وی اظهار داشت: این کتاب که به درخواست وزیر دولت عباسی نوشته شده است یک نکته را از مقدمه فارابی اشاره می کند. اگر یک نویسنده ای اثری را ارائه کند که همانند مطالب پیشینیان خودش باشد یا زیاده خواهی یا جویای نام بودن است.

فضائلی در پایان سخنانش بیان کرد: کسی که می خواهد اثری پدید بیاورد باید چیزی به آن اضافه کند. اهتمام شخصیتهای بزرگ نظیر فارابی به تولید علم است این نقشی است که بزرگان و اندیشمندان در طول تاریخ ایفا کرده اند.

نظر شما