شناسهٔ خبر: 17593 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مرحوم شهناز بدون خودباختگی به هنر غرب همواره در مسیر خود حرکت کرد

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: زنده یاد شهناز در اعتلای هنر اصیل ایرانی نقش بسیار ارزشمندی را داشت و بدون خودباختگی به هنر غرب همواره در مسیر خود حرکت می‌کرد. هنر شرقی، هنری چند بعدی و فنا ناپذیر است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ مراسم بزرگداشت زنده‌یاد جلیل شهناز با حضور شمار زیادی از علاقه‌مندان، اساتید موسیقی و هنرمندان عصر دیروز سه شنبه ۲۷ خرداد در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با تمجید از مقام استاد جلیل شهناز خاطر نشان کرد: هنرمندان بزرگی چون زنده‌یاد جلیل شهناز در قله هنری ایران ایستاده‌اند. هنرمندانی چون شهناز همواره در هنر زیسته‌اند و زندگی و زیست خود را نیز از هنر دارند.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم افزون بر مسائل تکنیکی در موسیقی درون‌مایه آثار نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. زنده یاد شهناز در اعتلای هنر اصیل ایرانی نقش بسیار ارزشمندی را داشت و بدون خودباختگی به هنر غرب همواره در مسیر خود حرکت می‌کرد. هنر شرقی، هنری چند بعدی و فنا ناپذیر است و برخلاف هنر غربی دارای قابلیت‌های فراوانی است.

سرسنگی با ابراز تاسف از ظهور و بروز هنر بی اصالت در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه شمار زیادی از آثار ارائه شده در سال‌های اخیر بصورت تقلیدی بی اصالت بوده و این هنر گویی در خدمت تاجران بوده است. کسانی چون جلیل شهناز آثار خود را بدون هیچ اصالتی به شکل ناب عرضه کرده‌اند.

وی افزود: در سال‌های اخیر تنها به موفقیت آثار موسیقایی در بازار توجه می‌شده و نگاهی تجاری به آنها بوده است. اساتیدی چون جلیل شهناز با آثار خود فضای هنری را پالایش نموده و سبب رشد و اعتلای هنر شده‌اند.

سرسنگی با تمثیل زنده‌یاد جلیل شهناز به درخت سروی با شکوه، خاطر نشان کرد:‌ اساتید بزرگی چون جلیل شهناز، محمدرضا لطفی و حسن کسایی تنها مانند گلهایی در باغ هنر ایران نبودند بلکه این اساتید، همچون درختان سروی بودند که هرچه زمان بگذرد به مقام آنها افروده می‌شود.

در ادامه این مراسم حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی ایران، با بیان اینکه اساتیدی چون زنده‌یاد جلیل شهناز هرگز از بین ما نمی‌روند، اظهار کرد: این اساتید همواره در بین ما هستند و یا و خاطره آنها برای همیشه زنده می‌ماند.

او همچنین به نامگذاری یکی از سالن های خانه هنرمندان ایران با نام «جلیل شهناز» اشاره کرد و گفت: زمانی که می‌خواستیم یکی از سالن‌های خانه هنرمندان ایران را با جلیل شهناز نامگذاری کنیم به محضر استاد شهناز رسیدیم و این مطلب را به او اعلام کردیم و به او گفتیم که این کوچک‌ترین کاری است که می‌توانیم برای شما انجام دهیم. ای کاش خود استاد شهناز بودند و در آن مراسم افتتاحیه شرکت می‌کردند.

نوربخش با بیان اینکه من با صدای ساز شهناز بزرگ شده‌ام، گفت: من همیشه نوای موسیقی استاد شهناز را گوش می‌کردم و همواره در مسیر زندگی هنری‌ام از آن بهره برده‌ام.

در بخش دیگری از این مراسم شهرام میرجلالی، محمود رفیعی و علی اکبر شاه زیدی برای دقایقی به قطعاتی را با اشعار سعدی اجرا نمودند.

همچنین در این مراسم یک نوازنده نوجوان برای دقایقی به نواختن تار پرداخت که با استقبال حاضران در سالن همراه شد.

در مراسم برزگداشت زنده‌یاد جلیل شهناز اساتیدی چون محمد اسماعیلی، سعید ثابت، زیدالله طلوعی، محمد موسوی، نادر گلچین، محمدرضا و دیگر هنرمندان عرصه موسیقی حضور داشتند.

اجرای این مراسم بر عهده ژاله صادقیان بود.

نظر شما