شناسهٔ خبر: 17598 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سوم تیرماه، آیین پایانی گردهمایی سالانه فیلمسازان و عکاسان سینمای جوان

«محمدرضا بهشتی منفرد» مدیر دفاتر انجمن استان تهران از برگزاری آیین پایانی گردهمایی سالانه فیلمسازان و عکاسان سراسر کشور سه شنبه سوم تیرماه در فرهنگستان هنر خبر داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ نشست «اختتامیه ۵۹ گردهمایی سالانه فیلمسازان و عکاسان انجمن سینمای جوان سراسر کشور در تهران (جشن پایانی) با حضور «فرید فرخنده کیش» قائم مقام مدیرعامل در امور استان‌ها و «محمدرضا بهشتی منفرد» مدیر دفاتر انجمن  استان تهران و جمعی از اصحاب رسانه امروز  صبح مورخ ۲۷ خردادماه در  انجمن سینمای جوانان- دفتر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست «محمدرضا بهشتی منفرد» مدیر دفاتر انجمن استان تهران به دلایل برگزاری گردهمایی سالانه فیلمسازان و عکاسان تهرانی ، اشاره کرده و گفت: طی آسیب شناسی های انجام شده ایجاد شور و نشاط و انگیزه هر چه بیشتر در بین فیلمسازان و عکاسان جوان احساس شد به همین منظور با هدف آشنایی آنان با فعالیت‌ها و استفاده از تجارب یکدیگر، انجمن سینمای جوانان استان تهران در نخستین گام  به برگزاری گردهمایی فیلمسازان و عکاسان از یکم تا سوم تیرماه سال جاری اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه گردهمایی هنرجویان و هنرمندان تهرانی در ادامه برگزاری این رویداد در سراسر کشور، مقدمه‌ای برای برگزاری منظم گردهمایی های فیلمسازان و عکاسان (هفته های فیلم وعکس) بصورت سالانه خواهد بود، افزود: در طی برگزاری این رویداد با دعوت از هنرجویان قدیمی انجمن تهران و نمایش آثار آنان در کنار هنرجویان جوان سعی در ایجاد پلی بین گذشته و حال انجمن خواهیم داشت تا با این کار ضمن آشنایی هنرجویان جوان با تجربه ها و نگاه هنرجویان قدیمی‌تر، ارتباطی نزدیک و صمیمانه بین این دو نسل ایجاد شود که به یقین این امر به پیشرفت و ارتقای آثار تولیدی کمک خواهد کرد.

مدیر دفاتر انجمن استان تهران ادامه داد: همزمان با پایان گردهمایی فیلمسازان و عکاسان تهران آیین پایانی گردهمایی دفاتر سراسر کشور نیز سه شنبه سوم تیرماه سالجاری با حضور هنرمندان پیشکسوت، هنرجویان و مدیران فرهنگی و هنری در سالن ایران فرهنگستان هنر وابسته به موسسه فرهنگی و هنری صبا  برگزار خواهد شد.
مدیر  دفتر  تهران  اظهار کرد: در دوره جدید فعالیت انجمن تلاش کرده تا فیلمسازانی را که در سال‌های گذشته از این انجمن فاصله گرفته بودند دوباره دعوت کنیم تا دفاتر استان‌ها نیز رونق بگیرند.

به گفته وی عنوان هفته‌های فیلم و عکس به دلیل حجم تولیدات و زمان‌بندی محدود به گردهمایی عکاسان و فیلمسازان تغییر نام پیدا کرده است. همچنین هنرمندانی که در جشنواره‌های منطقه‌ای حائز رتبه می‌شوند به طور مستقیم به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا خواهند کرد. همچنین در بخش عکس نیز ۵۲ قطعه عکس از۳۳ عکاس به نمایش در می آید که مقدمه ای برای فعالیت‌های بیشتر در این زمینه محسوب  می شود.

نشست تخصصی با حضور «خسرو سینایی» کارگردان و مستندساز با موضوع «تاثیر سینمای مستند بر سینمای داستانی» در روز نخست و نشست با «ارد عطارپور» مستندساز درباره مراحل ساخت فیلم مستند از ایده تا اجرا از ابتدا تا پایان در روز دوم برگزار می شود.

بهشتی منفرد با تاکید بر اینکه انجمن با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در صدد برگزاری جشنواره رقابتی «فیلم و عکس» استان تهران در تابستان سال جاری است، گفت: فراخوان این جشنواره که حدود ۲۰ سال است برگزار نشده بزودی منتشر می‌شود. همچنین در مراسم پایانی گردهمایی هنرمندان و هنرجویان تهرانی از مدیران گذشته انجمن، مدرسان پیشکسوت و هنرجویان قدیمی و شاخص تقدیر خواهد شد.

وی به برنامه های گردهمایی سالانه فیلمسازان و عکاسان انجمن تهران اشاره کرد و گفت: فیلم در بخش های مختلفی همچون، «گام های نخست ویژه تولیدات سال‌های اخیر»، «یادها و خاطره ها ساخته فیلمسازان سال‌های دورتر انجمن که شامل آثار قدیمی و جدید» به نمایش در خواهد آمد. در  بخش «گام های نخست....» ۲۱ اثر، در بخش «یادها وخاطره ها» ۱۸ فیلم و در مجموع ۳۹ اثر برای علاقه‌مندان به نمایش می‌رسد.

همچنین «فرخنده کیش» قائم مقام مدیرعامل در امور مناطق و استان ها با بیان اینکه هیچ یک از دفاتر  انجمن برای آن‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارند در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه انجمن در حمایت از هنرجویان استان های محروم چه برنامه دارد؟،  گفت: امکانات سخت ابزاری دفاتر را با توجه به نیاز انها تامین خواهیم کرد. هر چند معتقدیم امروز ابزار باید به عنوان نیاز ثانوی در اختیار فیلمسازان قرار گیرد و هدف اولیه ما رفع نیازهای آموزشی آنهاست. بنابراین بر آن هستیم ابزار محوری را تا آنجا که امکان دارد کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: در واقع هدف ما این است، انجمن را از انبار تجهیزات به انبار فکر تبدیل کنیم تا بیشتر مرکز تفکر باشد. البته این امر شامل بخش تولید حرفه ای می شود و در بخش هنرجویی تجهیزات و امکانات لازم در اختیار هنرجویان قرار خواهد گرفت.

فرخنده کیش با تاکید بر اینکه آموزش رکن و هدف اصلی متولیان تازه نفس انجمن سینمای جوان است، ادامه داد: اگر انجمن بتواند اموزش اصولی و مبتنی بر سیاست‌های جدید بخش آموزش را با قدرت در انجمن‌های سراسر کشور اجرایی کند به یقین هنرجویان می توانند پس از ساختن فیلم اول خود فیلم کوتاه حرفه ای تولید کرده و در نهایت وارد سینمای بلند شوند.

فرخنده‌کیش با اشاره به اینکه تا هفتم تیرماه، ۵۲ اتفاق مشابه در ایران برگزار خواهد شد، اضافه کرد: در سال‌های گذشته دفتر انجمن سینمای جوانان تهران با وجود استقلال در مرکز یکی از محروم‌ترین دفاتر بود و ارتباط آن با اداره کل ارشاد استان تقریبا قطع بوده است اما در دوره جدید تلاش شده تا این ارتباط و تعامل دوباره برقرار شود.

در ادامه یکی دیگر از خبرنگاران درباره برنامه های انجمن برای نشان دادن اقدامات تروریستی مانند داعش در مناطق مرزی کشور و لزوم توجه به آن‌ها جویا شد و فرخنده کیش، پاسخ داد: انجمن سینمای جوانان ایران برای بخش مناطق و استان‌ها سه هدف عمده در نظر گرفته که یکی از آن‌ها توجه خاص به مسائل فرهنگی و هنری در سطح استان‌های کشور و نیز کشورهای همجوار است و این موضوع به طورحتم در این هدف می‌گنجد.

فرخنده کیش بهره گیری از ظرفیت های اقوام ایرانی و اسلامی و تقویت نظام تمرکز زدایی دیگر اهداف انجمن سینمای جوان دانست.

عکاسان زیر هر یک با یک تا سه عکس در این گردهمایی حضور دارند؛

علی عظیمی، علی عرفان فرهادی، رضا علیمرادی، آرش محرمی، آرش پرنوسی، علی عزیزالهی، هادی داوودی، رضا دهقانی، محمد خدابخش، الهام درفشی،مریم اسفندیاری، حمید رضا اسماعیلی، حسین فراهانی، حمید رضا قنبری، فرجاد جولایی، محمد حسین خطیبی، امیر خسروجردی، مهدی ناصرالملکی، محمود امامی، مهناز عباس آبادی، مریم السادات شمس، محمد مسگری، داوود میلانی، هاتف مقدسی، محمد رضا مکرمی، مصطفی جرایی، اعظم موسویان، سارا صدری، مهدی شهسواری، مرضیه اسلامی، محمد تکیه، تورج ناصری، وحید ره جو .

گردهمایی سالانه فیلمسازان و عکاسان سینمای جوان استان تهران

برنامه نمایش فیلم ها روز اول سانس اول:

«عنکبوت» علیرضا اسفندیار نژاد، «مربع» زینب باقری، «پلان آخر» سید رضا موسوی، «دیوار» علیرضا فرخنده کیش، «امید» سجاد موسوی، «فرشته مرگ» مهدی شاهسواری، «سکوت آشنا»مهدی قربانی، «تیک امروز، تاک فردا» حسین علی بخشی، «نمای سیاه» محمودرضا زارع، «آخرین لحظه» الهام شجاعی، «هرگز چهره کسی را فراموش نمی کنم» پویا امین پوری،

سانس دوم روز اول:

«دیاژان»  فرهنگ آدمیت، «پدر» هادی آفریده، «منو ببخش» مریم اورنگ، «آبی عمیق» مرجان اشرفی زاده، «من لیدر هستم» محسن خانجهانی، «وقتی همه چیز تمام می شود» شهرام میرآب اقدم، «تنگ خالی ماهی» عاطقه خادم الرضا، «جدول، روزنامه و سه نقطه!» نیما عباسپور،«تختی برای هیچکس» مرتضی جذاب.

برنامه روز دوم  سانس اول

«سایه های آشنا» علیرضا زارع، «به سادگی یک کوک» نجمه میر جلیلی، «آخرین نیمکت چوبی» عهدیه یارمحمدی، «تداوم» ویدا ایمانی، «گمشده» نادر علیزاده نیا، «دوربرگردون» پردیس عزیزی، «وجه اشتراک» رضا دهقانی، «راه برفی» آذر فرامرزی، «ایستگاه بعد» علی عزیزالهی، «سابقه یک موجود زنده» محمد امین عسگری

روز دوم سانس دوم

«۲۴ – ۷۵ – ۲۴» لیلی عاج، «در یک بازار ایرانی» رهبر قنبری، «لحظه رقصیدن فرفره‌ها» بهاره للهی، «برکه» مصطفی امامی، «باغ ایرانی، فرش ایرانی» ناهید حسن زاده، «آن بالا کسی مرا دوست دارد» سیدجواد میرهاشمی، «مونولوگ» کاوه قهرمان، «آیه های زمینی» داریوش یاری، «گوشه خیس خیابان» پیام عزیزی

برچسب‌ها:

نظر شما