شناسهٔ خبر: 17631 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رسیدگی به مالیات ناشران با دو سال تاخیر

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: گزارش‌های متعددی به ما رسیده که آنها را به دلیل نداشتن دفاتر، اظهارنامه، ترازنامه و سایر مواردی که در مواد 15 و 16 آئین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم آمده است، محروم از معافیت تشخیص داده‌اند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره اجرا شدن یا نشدن قانون معافیت مالیاتی درباره ناشران، گفت: مواد 15 و 16 آئین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم در آبان 1391 و در دولت قبل اصلاح و مقرر شد که از جمله عبارت «محرومیت از معافیت» از مواد مزبور حذف شود. از سوی دیگر از ابتدای سال 1388 ناشران به بند «ب» ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم منتقل شده‌اند و بنابر مفاد بند مزبور، آنها ملکف شده‌اند درآمدها و هزینه‌های خود را در دفاتری که سازمان امور مالیاتی، نمونه آن را بله آنها ارائه خواهد کرد، ثبت و ضبط کنند و با عنایت به اینکه ناشران با این استنباط که از پرداخت مالیات معاف هستند و لذا نیازی به ثبت و ضبط درآمدها و هزینه‌های خود ندارند.

وی ادامه داد: از آنجا که رسیدگی مالیاتی با تاخیری دوساله انجام می‌شود و به عنوان مثال در حال حاضر پرونده مالیاتی مربوط به سال 91 در دست رسیدگی است، بنا بر این در سال 90 در رسیدگی به مالیاتی سال 88 ناشران از آنها، دفتر، اظهارنامه، ترازنامه و سایر مواردی که در مواد 15 و 16 آمده بود، مطالبه می‌شود و به صرف نداشتن هر یک از اینها، بر اساس عبارت حذف شده در اصلاحیه آبان 91، از معافیت مالیاتی محروم می‌شدند.

آموزگار گفت: پس از اصلاح آئین‌نامه در سال 91 در ارتباط با تاریخ اجرای آن، مکاتباتی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد و امور دارایی انجام شد که پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای اصلاحیه از ابتدای تاریخ تدوین آئین‌نامه یعنی سال 1381 بود. پاسخ رئیس سازمان امور مالیاتی این بود که اصلاحیه نسبت به گذشته، فقط در رباطه با آن دسته از پرونده‌هایی که در هیئت‌های حل اختلاف مالیات، دیوان عدالت اداری و سایر مراجع باز هستند، تسری یابد.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپس تاکید کرد: در حال حاضر که حوزه‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی، پرونده‌های مربوط به سال 91 همکاران ناشر ما را بررسی می‌کند، گزارش‌های متعددی می‌رسد که آنها را به دلیل نداشتن دفاتر یا سایر مواردی که در مواد 15 و 16 آمده است، محروم از معافیت تشخیص داده‌اند. وقتی که سازمان امور مالیاتی اجرای اصلاحیه آئین‌نامه را نسبت به پرونده‌های باز در گذشته صحیح می‌داند، علی‌الاصول باید در رابطه با پرونده‌هایی که در حال حاضر رسیدگی می‌کند، مفاد اصلاحیه را اجرایی کند.

وی همچنین گفت: در این ارتباط ار دفتر مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی (وکیلی) تقاضا شده است که برای شنیدن توضیحات اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، وقتی را مقرر کنند چرا که ما معتقدیم نباید در این خصوص برخورد سلیقه‌ای صورت گیرد و دقیقاً همان مفاد مندرج در نامه رئیس سازمان امور مالیاتی اجرایی شود.

نظر شما