شناسهٔ خبر: 17667 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه مقالات فلسفی محمدمنصور هاشمی در «اندیشه‌هایی برای اکنون»

مجموعه مقالات فلسفی محمدمنصور هاشمی با عنوان «اندیشه‌هایی برای اکنون» به‌زودی منتشر می‌شود. در بخشی از این کتاب تحلیل و بررسی اندیشه‌های متفکران معاصری چون مراد فرهادپور، مهدی بازرگان، علی شریعتی، آرامش دوستدار و برخي دیگر از انديشمندان ايراني و خارجي آمده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ محمدمنصور هاشمی عنوان کرد: مجموعه مقالات «اندیشه‌هایی برای اکنون» جدیدترین کتاب من است که به‌زودی در تابستان جاری در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. محتوای اين مقالات در حوزه کلی اندیشه و تاریخ اندیشه در ایران است که در طول یک‌دهه گذشته در نشریاتي تخصصی چون مهرنامه، حرفه ‌هنرمند، اخبار ادیان و برخی از جشن‌نامه‌ها منتشر شده بودند. 
وی افزود: برخی از این مقاله‌ها درباره متفکران معاصر ایران چون مراد فرهادپور، آرامش دوستدار، مهدی بازرگان، علی شریعتی و مصطفی رحیمی است. در این مقالات منظومه فکری این متفکران شرح شده است. 
مدیر گروه کلام و فِرَق بنیاد دایرةالمعارف اسلامی در توضیح بیشتر محتوای مقاله‌های کتاب گفت: برخی مقاله‌های من درباره فیلسوفان خارجی چون لودویگ ویتگنشتاین، گئورگ ویلهلم فریدریش هگل و فیلسوفان ایرانی چون ملاصدراست. تعدادی از مقاله‌های موضوعی چون «نسبت علم و دین» و همچنین چند گفت‌وگو با برخی نشریات، محتوای مقاله‌هایي ديگر از این کتاب است. 
محمدمنصور هاشمی در پایان از نشر علم به عنوان ناشر کتاب «اندیشه‌هایی برای اکنون» نام برد. 
محمدمنصور هاشمی دوره دکتری فلسفه را در دانشگاه تهران گذرانده و اکنون عضو هیات علمی و مدیر گروه کلام و فرق بنیاد دایرةالمعارف اسلامی است. 
از میان کتاب‌های منتشرشده هاشمی می‌توان به «دین‌اندیشان متجدد: روشنفکری دینی از شریعتی تا ملکیان»، «هویت‌اندیشان و میراث فکری احمد فردید»،‌ «صیرورت در فلسفه ملاصدرا و هگل»، «خدا و بشر: چند مبحث کلامی در تاریخ اندیشه اسلامی» و «نقد و تحلیل و گزیده داستان‌های صادق هدایت» اشاره کرد. 
همچنین کتاب‌های «فلسفه و فرهنگ، مجموعه‌ای از مقالات و سخنرانی‌های کریم مجتهدی» و «آمیزش افق‌ها: منتخباتی از آثار داریوش شایگان» نیز با کوشش محمدمنصور هاشمی منتشر شده‌اند.

نظر شما