شناسهٔ خبر: 17670 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مقابل آرمان‌های فرهنگی وزارت ارشاد مانع‌تراشی می‌شود

جعفر ابراهیمی(شاهد) معتقد است که اوج عملکرد فرهنگی دولت یازدهم، برگزاری مطلوب و تخصصی نمایشگاه بیست‌وهفتم کتاب بود. وی گفت با وجود اتفاقات ناگواری که دو دوره گذشته فرهنگ را به شدت تهدید کرد، کسی انتظار شق‌القمر نداشت. هرچند موانع متعدد کار وزارت ارشاد را دشوار کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایبنا؛ ابراهیمی درباره عملکرد و برنامه‌های فرهنگی و تغییرات حوزه کتاب و نشر در یک سال اخیر گفت:‌ با توجه به اتفاقات ناگواری که در دولت گذشته، حوزه فرهنگ را به شدت تحت تاثیر قرار داد، کسی انتظار نداشت دولت جدید شق‌القمر کند و مشکلات  هشت ساله را در کمتر از یک سال حل کند.  
وی اضافه کرد: دولت تلاش‌های زیادی در حوزه فرهنگ انجام داد و البته بررسی دستاوردهایش بحث دیگری است که به نظر من باید کارشناسان امور فرهنگی درباره آن نظر دهند، اما اوج عملکرد فرهنگی دولت یازدهم برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. برپایی این نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته با تغییرات مثبت زیادی همراه شد.  
این شاعر با بیان این‌‌که در دوره‌های پیشین مسوولان فرهنگی بیشتر به فکر ارایه آمار و ارقام بودند توضیح داد: این‌که تعداد بازدید‌کنندگان نمایشگاه کتاب هرسال افزایش پیدا کند، اتفاق مهمی نیست. دولت یازدهم نمایشگاه امسال را فارغ از دغدغه افزایش آمار بازدید‌کنند‌ه، تخصصی‌تر از دوره‌های پیشین برگزار کرد و این تغییر تا حدود زیادی ملموس بود.  
ابراهیمی درباره موانعی که  پیشبرد مقوله‌های فرهنگی وزارت ارشاد را محدود می‌کند گفت: قطعاً این وزارتخانه برای تحقق آرمان‌های فرهنگی‌ دولت یازدهم، با موانع متعددی روبروست اما با این وجود می‌تواند به روند رو به رشد خود سرعت بیشتری ببخشد.  
خالق «آواز پوپک» با اشاره به موضوع ممیزی کتاب توضیح داد: معتقدم نظارت در حوزه تخصصی من که ادبیات کودک و نوجوان است، باید وجود داشته باشد، اما این به معنای سانسور گسترده نیست. متاسفانه یکی از اثرات منفی عملکرد وزارت ارشاد دولت سابق، شرطی کردن برخی نویسندگان و شاعران است که سبب شده آنان اسیر خودسانسوری شوند.  
ابراهیمی، متولد اردبیل  است. وی برای ادامه تحصیل به تهران مهاجرت کرد و در همان جا ساکن شد. این نویسنده به مدت ۱۰ سال نویسنده برنامه‌های رادیویی بوده و مسوولیت‌های مختلفی را برعهده داشته است. از ابراهیمی تاکنون آثار بسیاری برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است. 
از کتاب‌های این شاعر و نویسنده می‌توان به «یک سنگ و یک دوست»، «بوی گنجشک» و «در کوچه‌های خیس» اشازه کرد.

نظر شما