شناسهٔ خبر: 17678 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طراحی شبکه جامع سلامت ایرانیان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به لزوم توانمند شدن بازوی اجرایی طرح تحول سلامت در حوزه آموزش و تحقیقات علوم پزشکی گفت: مراکز آموزش بهورزی در همه شهرها ایجاد خواهد شد و بهورزان تحت آموزش جدید قرار می گیرند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش مهر درباره تغییرات حوزه آموزش در طرح تحول خدمات سلامت گفت: مراکز آموزش بهرورزی در همه شهرها ایجاد خواهد شد. این مراکز در گذشته هم وجود داشته است که بخشی از آنها که غیر فعال هستند هم فعال می شوند. دانش بهورزان با دانش امروز متفاوت است ضمن اینکه بیماری ها هم کاملا متفاوت هستند و از همین رو بهورزان باید تحت آموزش جدید قرار بگیرند. 

وی افزود: برای مدیران هم طراحی های آموزشی صورت گرفته است که باید مدیران را نیز آموزش دهند و دانش های آنها به مردم ارتقاء پیدا کند. بسته آموزشی کمتر از نظارت اهمیت ندارد و با توجه به اهمیت بالای آن طراحی هایی که صورت گرفته است جزئیات آن به زودی اعلام می شود. 

هاشمی در زمینه تحقیقات بیماری ها و ایجاد پژوهشکده های علوم بهداشتی گفت: مقدمه پژوهش آمار و اطلاعات است و متاسفانه در زمینه آمار ضعیف هستیم و در قالب شبکه بهداشتی می توانیم در آینده می توانیم ادعا کنیم که در زمینه بیماریهای و پراکندگی ها و مسائل آن چه آمار و اطلاعاتی خواهیم داشت و این مقدمه ای برای ایجاد مراکز پژوهشی جدید این حوزه است. 

وی افزود: چه طرح تحول سلامت و چه طرح های حوزه درمان وبرنامه های آموزش و پژوهش، چندین مرکز تحقیقاتی در حال فعالیت هستند و داده های پژوهشی آنها در آینده منتشر می شود و طبیعی است که باید با مردم و سیاستمداران و مجلس و تمام کسانی که می توانند حمایت کنند با عدد و رقم صحبت کنیم. 

وزیر بهداشت درباره امداد هوایی در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: حداقل 16 پایگاه در سراسر کشور ایجاد می شود که در مناطقی که صعب العبور و سخت اورژانس هوایی داشه باشیم. در این زمینه فرمانده هوانیروز ارتش همکاری کرد و تا 15 روز آینده اجرایی می شود. تمام ناوگان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران از این پروژه حمایت می کند. 

وی درباره طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت گفت: طراحی همه اقداماتی که تا پایان دولت در زمینه بهداشت باید انجام دهیم را نهایی می کنیم. کار سختی شروع خواهد شد و نیازمند همکاری همه ارکان جامعه و مردم است. در صورتی که این قدم و شبکه جامع سلامت ایرانیان درست اجرا شود طول عمر ایرانیان افزایش می یابد و مردم کمتر بیمار می شوند. در عین حال دسترسی بیشتر به خدمات بهداشتی و درمانی فراهم شود. 

هاشمی افزود: این طرح با توجه به طرح های مشابه در دنیا تهیه شده و ناکامی های آنها دیده شده، ناکامی های خودمان نیز بررسی شده است و امیدواریم این طرح را با حمایت همه جانبه سیاسی، اجتماعی پیش برود. 

وی خاطرنشان کرد: ما در 30 سال گذشته در سطح روستاها متوقف شدیم و تقریبا شبکه بهداشتی که ایجاد شده از زمان 30 سال پیش ارتقا پیدا نکرده است. شبکه فرسوده است و نیاز است با دانش بیشتر ارتقا پیدا کند. در حاشیه شهرها هم چیزی نداریم و باید برای بیش از 8 میلیون نفر این شبکه را ایجاد کنیم که کار بسیار سختی است. 

وزیر بهداشت افزود: در قالب این برنامه جدید 2 هزار خانه بهداشت بازسازی می شوند و خدمات جانبی که کمک می کند از جمله داروها تامین می شود. 

وی درباره بسته حمایتی بیماران صعب العلاج گفت: در مورد بیماران صعب العلاج و بیماران خاص که ماه هاست حمایت صورت گرفته و 90 درصد هزینه های آنها را دولت پرداخت می کند . برای بیماران خاص هم داروهای تولید داخل به طور کامل و رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد. 

هاشمی افزود: نکته مورد تاکید ما در تفاهم نامه با وزارت رفاه بیماران صعب العلاجی بودند که همان 10 درصد باقیمانده هزینه را هم نمی توانستند پرداخت کنند. علاقمندیم که کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند را این هزینه هم حذف شود اما باید در فرصت مناسب آن را اجرایی کنیم و از دو تا سه ماه آینده اجرایی می شود. 

نظر شما