شناسهٔ خبر: 17679 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دولت مشکلی برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ندارد

سخنان وزیر ارشاد درباره بازگشایی انجمن روزنامه‌نگاران و انتصاب فریدون عموزاده خلیلی به عنوان رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از جمله اخبار مهم فرهنگ و ادب در این هفته هستند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مرور اخبار فرهنگ و ادب را در هفته‌ای که گذشت، با سخنان وزیر ارشاد درباره بازگشایی انجمن روزنامه‌نگاران آغاز می‌کنیم. علی جنتی صبح روز دوشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از جلد اول دانشنامه مطبوعات ایران که در دفتر کار وی در بهارستان برگزار شد، در پاسخ خبرنگاری که پرسید با گذشت یک سال از 24 خرداد و وعده رئیس جمهور و دولت تدبیر وامید برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران، هنوز هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداده است، گفت: اگر قرار باشد دولت با این مساله روبرو شود، یک وزارتخانه مربوط به آن وزارت ارشاد است و یک وزارتخانه دیگر، وزارت کار است. دولت هیچ مشکلی در بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ندارد.

فریدون عموزاده خلیلی رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان شد

سه‌شنبه شب این هفته، 27 خرداد، انتخابات داخلی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای انتخاب رئیس، نایب رئیس، دبیر، خزانه‌دار و بازرس با حضور جمعی از نویسندگان در محل این انجمن برگزار شد و در این مراسم، فریدون عموزاده خلیلی به عنوان رئیس، محمود برآبادی، نائب رئیس، مصطفی خرامان، بازرس، جعفر توزنده‌جانی، خزانه‌دار و معصومه انصاریان به عنوان دبیر و سخنگوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مشخص شدند.

جدی بودن بحث ادغام اتحادیه‌های حوزه چاپ

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران هم  با استقبال از ادغام اتحادیه‌ها و انجمن‌های حوزه چاپ، از احتمال تشکیل کمیته‌ای برای بررسی ادغام اتحادیه‌های مختلف از جمله در حوزه چاپ خبر داد.

علی نیکوسخن در این باره به خبرنگار مهر، گفت: ما سال‌هاست که می‌گوئیم اتحادیه‌های صنعت چاپ یکی شوند و البته چند سالی هست که این بحث در حال پیگیری است و آخرین اظهار نظر هم از سوی رئیس اتاق اصناف ایران صورت گرفته است. قرار است بعد از ادغام اتاق توزیعی و تولیدی در اتاق اصناف، کمیته‌ای برای بررسی ادغام اتحادیه‌های مختلف که تعداد آنها 138 اتحادیه است، تشکیل شوند.

وی گفت: تا زمانی که کمیته یادشده تشکیل نشود، هیچ گونه ادغامی برای هیچ اتحادیه‌ای اتفاق نخواهد افتاد. از آنجا که رئیس اتاق اصناف ایران هفته گذشته مسئولیت خود را تحویل گرفته است، پیش‌بینی می‌شود در آینده این کمیته تشکیل شود. ما همیشه به دنبال وحدت بوده‌ایم و این هم یک بحث ملی است نه یک بحث شخصی و فردی. قطعاً اتحادیه‌ای که مثلاً 2000 عضو دارد، اگر با اتحادیه‌های دیگر ادغام شود و مثلاً تعداد اعضای آن به 4000 نفر برسد، حرف بیشتری برای گفتن دارد و گوش شنوا هم برای شنیدن حرفش بیشتر است.

اعلام اسامی داوران جایزه کتاب فصل برای اولین بار

این هفته همچنین همزمان با مراسم اختتامیه بیست و هفتمین دوره جایزه کتاب سال، برای اولین بار اسامی داوران این جایزه منتشر شد.

بیست و هفتمین جایزه کتاب فصل در حالی برندگان خود را معرفی کرد که برای اولین بار و تحت فشار رسانه‌ها، اسامی داوران این جایزه اعلام شد. این فهرست در کتابخانه مربوط به دوره اخیر جایزه کتاب فصل منتشر و در قسمت انتهایی گزارش اخیر هم قابل دسترسی است.

مراسم اختتامیه این جایزه روز یکشنبه 25 خرداد برگزار شد.

پائولو کوئلیو جام جهانی را فاجعه خواند

خبر دیگر مربوط به حوزه بین‌الملل ادبیات و جام جهانی فوتبال است. پائولو کوئلیو مشهورترین نویسنده برزیل این هفته اعلام کرد که به جام جهانی نمی‌رود. این حرکت او بسیار تعجب‌برانگیز است چون خود او نقش مهمی در آوردن این تورنمنت که هر 4 سال یک‌بار برگزار می شود، به کشورش داشت؛ در سال 2007، کوئلیو یکی از اعضای هیات مسئولانی بود که به مرکز فیفا در شهر زوریخ سفر کردند و در آنجا برای میزبانی جام جهانی 2014 داوطلب شدند. به این ترتیب نقش او به نحوی مانند نقش یک منادی بود که در دربارهای قرون وسطا به نیابت از دربار کشور خود سفر می‌کرد.

کوئلیو با بیان این‌که در هیچ بخش جام جهانیِ برزیل شرکت نخواهد کرد، برگزاری این رقابت‌ها در کشورش را باعث به وجود آمدن یک نوع انفجار اجتماعی دانست.

نظر شما