شناسهٔ خبر: 17693 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گالری‌دار باید هنرشناس باشد

مدیر گالری گلستان بر این اعتقاد است که علیرغم فعالیت حدود 160 گالری در تهران، تنها 10 گالری معتبر و حرفه‌ای فعال هستند و بر این اساس از وزارت ارشاد خواست برای اعطای مجوز به متقاضیان گالری‌داری به دانش و هنرشناس بودن افراد نیز توجه نشان دهد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ لیلی گلستان مدیر گالری گلستان درباره افزایش تعداد گالری ها و تأثیرگذاری آنها بر هنرهای تجسمی ایران گفت: به مرور زمان معلوم می‌شود که کدام یک از این گالری‌ها متخصص این حرفه هستند و کدام نیستند.

 
او در ادامه با بیان این که مخالف مجوز دادن برای تأسیس گالری و افزایش آنها نیست، ادامه داد: من مخالف مجوز دادن برای راه اندازی گالری نیستم بلکه به مجوز دادن به افرادی که دارای چنین تخصصی نیستند مخالفم چراکه این امر باعث می شود بر اساس روابط و ناآگاهی آنها از این حرفه، به روند فعالیت سایر گالری های فعال لطمه وارد شود.
 
گلستان معتقد است که وزارت ارشاد در روند اعطای مجوز به متقاضیان تأسیس گالری تنها به مکان گالری توجه دارد و به فردی که قرار است گالری‌دار باشد، توجه چندانی ندارد در حالی که داشتن تخصص بسیار بیشتر از مکان احداث گالری حائز اهمیت است.
 
این مترجم و گالری دار قدیمی در اثبات نظر خود به گالری های معتبر ولی کوچک اشاره کرد و گفت: برخی از گالری های معتبر ایران به لحاظ فضا و مکان بسیار کوچک هستند اما گالری های بزرگی هم داریم که اعتبار این گالری های کوچک را ندارند. افرادی که صرفاً به دلیل داشتن مکان مناسب برای احداث گالری، گالری دار شده اند نمی توانند اعتبار لازم را به دست آورند چرا که نه از فرهنگ و هنر شناختی دارند و نه روابط درستی با هنرمندان برقرار می کنند.
 
او ابراز امیدواری کرد که وزارت ارشاد در اعطای مجوز به متقاضیان گالری داری علاوه بر داشتن فضای مناسب برای گالری، به دانش و هنرشناس بودن افراد نیز توجه لازم را داشته باشد که متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
 
مدیر گالری گلستان تصریح کرد: اگر چه گذشت زمان مشخص خواهد کرد که چه کسی در عرصه گالری داری ماندنی و موفق است اما به هر حال روابط و رفتار نادرست آنها با هنرمندان به حرفه گالری داری لطمه وارد می کند و ما ناچاریم اشتباهات آنها را اصلاح کنیم که این موضوع برای دیگر گالری داران حرفه ای، انرژی‌بر و ناخوشایند است.
 
او که یکی از قدیمی ترین گالری های تهران را در اختیار دارد با تأکید بر اهمیت هنرشناس بودن گالری‌داران توضیح داد: یک گالری دار قبل از هر چیز باید هنرشناس خوبی باشد و به هنرهای مختلف احاطه داشته باشد، این طور نیست که هر فردی گوشه ای از خانه اش را تبدیل به گالری کند که متأسفانه چنین اتفاقی رخ می دهد. 
 
لیلی گلستان درباره فعالیت ۱۶۰ گالری در تهران گفت: از میان این تعداد گالری، بیشتر از ۱۰ گالری معتبر و حرفه ای نداریم و  تنها همین تعداد گالری هستند که فعالیت درست و حرفه ای دارند و به هنرهای تجسمی کشور خدمت می کنند.
 
این مترجم درباره تفاوت گالری های ایران با سایر کشورهای جهان هم بیان کرد: گالری های ما تفاوت چندانی با گالری های خارجی ندارند، گالری ها در ایران همچون دیگر نقاط دنیا از نظر نورپردازی، دیوارها و ابزار آویختن آثار مناسب است. از نظر بنا و ساختمان، گالری غیر استاندارد نداریم و مشکل ما گالری داری در ایران است.
 
او توضیح داد: البته ما فعالان این عرصه علاقه مندیم که حتی ۵۰۰ گالری هم در تهران فعالیت داشته باشند اما گالری هایی که به صورت تخصصی اداره می شوند و صرفاً به دنبال منافع مادی خودشان نباشند که منجر به بروز مشکلاتی با مجموعه داران، هنرمندان و خریداران آثار هنری شود و در چنین شرایطی اگر تنها ۱۰ گالری به صورت تخصصی و حرفه ای فعالیت داشته باشند بهتر از حضور ۵۰۰ گالری غیر حرفه ای است.
 
لیلی گلستان در پایان سخنان خود گفت: من هر هفته چندین شکایت از سوی هنرمندان و مجموعه دارانی دارم که از کلاهبرداری برخی گالری ها ناراضی هستند. این رفتارها بسیار ناخوشایند است و من از این بابت متأسفم بنابراین معتقدم که اگر تعداد گالری ها اندک ولی رفتارشان درست و حرفه ای باشد برای جامعه هنرهای تجسمی ما نیز بهتر خواهد بود.
 

نظر شما