شناسهٔ خبر: 17720 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رسیدگی به 3500 پرونده جذب هیات علمی تا سال 92

رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم با اشاره به فعالیت های این مرکز برای بررسی صلاحیت‎های اعضای هیئت علمی دانشگاه ها گفت: تا پایان سال 92 تعداد 3 هزار و 500 پرونده براساس نوع تقاضای جذب مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، حجت الاسلام دکتر محمدرضا رضوان طلب در نشست هم اندیشی با هیئت رئیسه و اساتید دو دانشگاه صنعتی شریف و پیام نور فعالیت های این مرکز را تشریح کرد و افزود: فعالیت های این مرکز شامل بررسی صلاحیت های عمومی و شکلی، صلاحیت علمی و تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور است.

وی افزود: تا پایان سال ۹۲ تعداد ۳۵۰۰ پرونده براساس نوع تقاضای جذب شامل (قراردادی، راتبه تحصیلی، طرح سربازی و هیئت علمی پیمانی) و تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی آزمایشی و رسمی آزمایشی به رسمی قطعی مورد بررسی قرار گرفته است.

رضوان طلب یادآور شد: بخش عمده تاخیرات پیش آمده اجتناب ناپذیر است و بخشی نیز به دلیل تاخیر استعلامات از مراکز ذیربط است.

وی زمان بررسی نهایی پرونده صلاحیت علمی و عمومی هیات علمی در مرکز جذب را ۴۵ روز عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با توجه به جلسات مشترک با متولیان امر زمان استعلام ها به حداقل برسد. در حال حاضر هم می توان ادعا کرد فعالیت های این مرکز به روز رسانی شده و کارهای سنواتی گذشته صفر شده است. 

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم گفت : در حال بررسی شیوه های نحوه جذب اعضای هیئت علمی در ۵۰ کشور برتر دنیا در زمینه علمی و دانشگاهی هستیم تا پس از بومی سازی بتوانیم از بخش های مشترک و عمومی آن در مدل داخلی استفاده کنیم .

وی یکی از کاستی های گذشته مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم را غفلت از مفهوم جذب به معنی ایجاد سازوکاری برای شناسایی اساتید و نخبگان برای معرفی به جامعه دانشگاهی ذکرکرد و گفت : ما تاکنون فقط پاسخگوی کسانی بوده ایم که خود اعلام آمادگی کرده اند و به سوی شناسایی و دعوت استعدادها قدم برنداشته ایم و باید این مهم دراولویت کاری این مرکز قرار گیرد.

رضوان طلب، اصلی ترین حلقه فرآیند جذب هیئت علمی را هیئت های اجرایی دانشگاه ها برشمرد و گفت: باید ترکیب آنها از مسیر قانونی و زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شود و روسای دانشگاه ها نبایدخود برای تغییر این ترکیب مبادرت و یا احکامی را صادر کنند.

وی به مهم ترین شاخص های اعضای هیئت های اجرایی جذب در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و افزود: این افراد باید از بالاترین رتبه علمی انتخاب شده و ضمن گذراندن مراحل جذب، مقبولیت عامه، حسن شهرت، اعتقاد به نظام و ولایت فقیه داشته و از استقلال رأی برخوردار باشند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم خاطرنشان کرد: رایزنی با رئیس دانشگاه و مسئول  نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه از مولفه های نتیجه گیری در مورد ترکیب های هیئت های اجرایی جذب است که احکام آنان پس از تأیید هیئت عالی جذب، توسط دبیر هیئت مرکزی جذب صادر می شود. 

نظر شما