شناسهٔ خبر: 17742 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجرای موسیقی زنده در جشن‌های ادارات و نهادهای عمومی را ممنوع شد

دیروز در خبرها آمد که ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر ورامین در مصوبه‌ای اجرای موسیقی زنده در جشن‌های ادارات و نهادهای عمومی را ممنوع و مغایر با اصول اسلام دانست که مدیرکل دفتر موسیقی وزرات ارشاد به عنوان متولی اصلی موسیقی در کشور درباره این موضوع توضیح داد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ پیروز ارجمند با اشاره به مصوبه‌ای که چند روز پیش در ورامین توسط ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر درباره ممانعت از اجرای زنده موسیقی در نهادهای عمومی به تصویب رسید، گفت: مجموعه موسیقی ارشاد جدای از دولت و سیاست‌های دولت نیست. درواقع مجموعه کارشناسی و نظارت موسیقی کشور هر کاری که می کند مبتنی بر اسناد فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای سیاست‌های فرهنگی مدنظر دفتر مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: این مرکز همان سیاست‌های فرهنگی دولت را پیش می‌برد و اگر کسی با سیاست کاری و فرهنگی ما مخالفتی دارد ما با آنها وارد مذاکره خواهیم شد تا با هم‌اندیشی این دلسوزان نظام را برای دستیابی به آرمان‌های فرهنگی همراهی کنیم. اگرچه که خود ما هم سعی کردیم فضای امن و آرام و متناسب با شئونات فرهنگی- اجتماعی کنونی و براساس رعایت مصالح نظام و شرع فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با بیان اینکه امروزه نمی‌توان موسیقی را از جامعه حذف کرد، گفت: موسیقی در جامعه ما یک مصرف صد در صدی پیدا کرده است. از موسیقی مذهبی گرفته تا پاپ و سنتی و موسیقی‌های رادیو و تلویزیونی همه و همه مصرف زیادی در جامعه دارند و اگر حذف شود شاید بیش از 50 درصد برنامه‌های صداوسیما را هم باید حذف کرد. بنابراین اینکه موسیقی باید وجود داشته باشد اجتناب ناپذیر است.

ارجمند با اشاره به کارکردهای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: اگر در عملکرد ما جایی خطایی صورت بگیرد این ستاد به ما کمک می‌کند و من فکر می‌کنم اگر مصوبه‌ها در این ستاد شکل تعاملی به خود بگیرد بیشتر جواب خوهد داد. ماهیت امر به معروف و نهی از منکر ماهیت ارزشمندی است بنابراین ما از هر نوع همکاری با چنین ستادهایی استقبال می‌کنیم.

وی درباره تصویب ممانعت از اجرای زنده موسیقی در نهادهای عمومی و دولتی در ورامین عنوان کرد: خود متولیان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر هم می‌دانند که مصوبات باید در راستای سیاست‌های کل نظام و کشور باشد. این ستاد وظایف ذاتی خود را انجام می‌دهد و نکاتی را که مد نظرشان است پیگیری می‌کنند. با این حال همانطور که گفتم ما به فضای باز تعاملی نیاز داریم و بهتر است در برخی تصمیم‌گیری ها تعامل بیشتری باشد.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد در واکنش به اینکه برای چنین مصوبه‌ای آیا وارد به مذاکره با این ستاد خواهند شد یا خیر؟ گفت: اگر متولیان این ستاد از ما بخواهند حتما وارد تعامل و مذاکره خواهیم شد.

ارجمند در پایان درباره وجود نگرانی‌هایی که در حوزه موسیقی و روند پیشروی صحیح آن وجود دارد و نقش دفتر موسیقی ارشاد در تعامل با نهادهای مختلف اظهار کرد: وزارت ارشاد نهاد قطعی سیاستگذاری است اما کل نهاد فرهنگی کشور را تنها وزارت ارشاد پیش نمی‌برد بلکه نهادهای دیگری هم هستند که باید در این حوزه مشارکت داشته باشند. به طور مثال از صداوسیما به عنوان دانشگاه یاد می‌شود و نقش بسیار مهمی در پیشبرد موسیقی و فرهنگ دارد و یا حوزه هنری و نهادهای فرهنگی شهرداری همه می‌توانند در مساله فرهنگ همکاری داشته باشند درحالیکه همیشه ارشاد مورد سوال قرار می‌گیرد.

اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر ورامین در جلسه اخیر خود مصوب کرد که ادارات و نهادهایی عمومی در مراسم و جشن های خود حق استفاده از موسیقی زنده را نخواهند داشت زیر این موضوع بر خلاف اصول دینی، اجتماعی و اخلاقی جامعه اسلامی است.

نظر شما