شناسهٔ خبر: 17754 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

غلامرضا اعوانی: در دنیای امروز علم و هنر از حکمت دور شده است

چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: متأسفانه در دنیای تکنولوژیک امروز، هنر و علم ما از حکمت الهی دور شده است، درحالی که از قدیم‌الایام اینها با حکمت خداوند در پیوند و در یک راستا بودند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ غلامرضا اعوانی عضو فرهنگستان علوم درباره حکمت در هنر و علم جهان گفت: نکته اساسی در بحث از هنر و علم در جهان امروز اهمیت آن در حکمت الهی است که متأسفانه این هنر و علم امروز از حکمت الهی دور شده است.

وی در ادامه افزود: انسان، خلیفة‌الله روی زمین است باید همه هنرها و فعالیت‌هایش براساس علم و حکمت الهی باشد. هنر دارای صفت الهی است باید وجوه معرفتی این صفت حکمی را پرورش دهیم.

اعوانی با اشاره به اهمیت آیه «یعلمهم الکتاب والحکمة» توضیح داد: حکمت در سرزمین پیامبران پرورش یافته، در ایران زمین هم به طرق مختلف از جمله هنر و زیبایی نمود یافته است این حکمت در ابعاد مختلف زندگی گذشتگان ما تا به امروز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه هنر جلوه‌ای از حکمت خداوند است که البته در دنیای تکنولوژی امروز خیلی با هنر مرتبط نیست توضیح داد: نباید علم و هنر از حکمت جدا شود همه علوم ما با حکمت خداوند در یک راستا و مؤتلف هستند. علوم و هنر ما باید با حکمت خداوند همچون گذشته در پیوند باشند چرا که از گذشته هنر ما حکمت خداوند را نشان می‌داده است.

وی درباره هنر دینی و هنر جدید توضیح داد: بین اینها تفاوت‌هایی وجود دارد هنر امروز که هنر غیر دینی در جوامع محسوب می‌شود نیازی به حضور خداوند ندارد و تداعی گر دین نیست بلکه تنها به نیازهای جسمانی پاسخ می‌دهد درحالیکه هنر دینی اینگونه نیست و معنویات را بیشتر مدنظر دارد و در نهایت باعث روحانیت افراد می‌شود و آنها را به لحاظ دینی ارتقا می‌دهد.

وی درباره دیگر تفاوت‌های هنر دینی و غیر دینی گفت: هنر دینی بر مبنای ولایت الهی نیز هست و البته شیعیان در دین اسلام نیز بر این امر اعتقاد دارند که ولایت با حضرت حجت(عج) به اکمال می‌رسد و ایشان است که به لحاظ حکمی رتبه بالایی دارد و در زمانش همه حکمت‌ها،‌ علم‌ها و هنرها به کمال می‌رسد.

اعوانی، هنر دینی را هنر مقدسی همچون کیمیا به شمار آورد و افزود: هنرمندی، هنر قدسی و ارزشمند دارد که بتواند با عالم معنا به روحانیت دست یابد و آن را در اثرش نیز نمود دهد. به خاطر همین است که هنرمندان سنتی ما از همه لحاظ سرآمد و دارای فتوت و جوانمردی نیز بودند، بسیاری فتوت‌نامه‌ها توسط همین هنرمندان و جوانمردان نگاشته شده است.

وی حکمت و ولایت علی‌بن ابی‌طالب(ع) را در این زمینه زبانزد دانست، توضیح داد: محبت اهل بیت (ع) برای همه ما مسملانان و شیعیان لازم است و وجود دارد و همین محبت هم در هنر ما متجلی شده است.

نظر شما