شناسهٔ خبر: 17790 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسین کلباسی: آیت الله مصطفوی در علوم جامعیت دارد

یک استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی عصر دیروز در مراسم بزرگداشت آیت الله مصطفوی گفت: استاد یک شخصیت ذوجنبتین دارند. علاقه ایشان به خدمت در دانشگاه امام صادق(ع) در حوزه قدیم و جدید قابل تقدیر است که کار تدریس و تعلیم را در هر دو حوزه دنبال می کنند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، مراسم بزرگداشت آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی عصر دیروز ۳۱ خرداد به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

حسین کلباسی اشتری استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در بخشی از این مراسم بزرگداشت آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی یادآور شد: نخستین مطلبی که به گمانم تکرار مکرر نیست جامعیت ایشان است. مقوله جامعیت اگر در قدیم امری متداول به معنای گسترده بود امروز همه بر این مطلب اجماع دارند که جامعیت در علوم همه به لحاظ آفاقی و هم به لحاظ انفسی نیازمند ریاضیت های ممتد است. هم به لحاظ گستردگی علوم هم به لحاظ انفسی چون روز به روز علوم گسترده تر و حوزه ها پیچیده تر می شوند.

کلباسی اشتری ادامه داد: تا جایی که من اطلاع دارم آیت الله مصطفوی در علوم، جامعیت دارند. ایشان را به عنوان استاد حکمت یاد می کنیم اما مجموعه ای که در کارنامه ایشان است از فقه و ادبیات و ... و حتی از علومی مانند طبیعیات قدیم، طب قدیم در این رشته ها هم استاد هستند و برای خواص تدریس کرده اند و می کنند و به جرات می توان گفت کسانی که امروز طبیعیات شفاء شیخ الرئیس را تدریس می کنند اگر بگوییم از انگشتان دست بیشتر نیستند گزاف نگفته ایم. استاد علیرغم سختیهای این موضوعات، امروز بر آنها کار می کنند و آنها را تدریس می کنند.

وی گفت: من استاد را به عنوان استاد سینوی می شناسم نه مشائی. استاد در تقریر درسها و کتابهای شیخ الرئیس و حکمت متعالیه و ... توانسته اند شیخ الرئیس را با شیخ الرئیس، حکمت متعالیه را با حکمت متعالیه تقریر کنند.

این استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: استاد یک شخصیت ذوجنبتین دارند. علاقه ایشان به خدمت در دانشگاه امام صادق(ع)  در حوزه قدیم و جدید قابل تقدیر است که کار تدریس و تعلیم را در هر دو حوزه دنبال می کنند.

کلباسی اشتری در پایان سخنانش گفت: آیت الله مصطفوی به لحاظ اخلاقی و سلوکی استاد است من تعجب می کنم که ایشان علاوه بر اشتیاق به علم و دانش به منبر و وعظ را هم مورد اهمیت قرار می دادند. چگونه است که این استاد نسبت به وعظ و تبلیغ اینقدر اهتمام دارد؟ این نشان می دهد که لایه اصلی دین در وجود ایشان رنگ خود را از دست نداده بلکه قوی تر شده است  و اتفاقا مستدل و معقول تر شده است و رنگ عقلی و علمی به خود گرفته است.

نظر شما