شناسهٔ خبر: 17816 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجرای سبک زندگی ایرانی اسلامی منوط به فعالیت مساجد است

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اجرایی شدن سبک زندگی ایرانی – اسلامی تا حد زیادی به فعالیتهای مساجد بستگی دارد، گفت: دشمن خطر کارکردهای فرهنگی اجتماعی مساجد را از اقامه نماز بیشتر می داند، بنابراین این نکته را بیشتر از قبل هدف گرفته است.

 به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی درباره نقش مساجد در دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی اظهار کرد: مساجد به عنوان اصلی ترین مرکز ترویج تفکرات اسلامی نقش بسزایی در دفاع از ارزش های اسلامی بر عهده دارند.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) مسجد را به عنوان نخستین پایگاه مسلمانان انتخاب و در دوران حاضر هم امام (ره) و مقام معظم رهبری بارها به اهمیت مساجد اشاره کرده اند. بنابراین تاکید بر اهمیت مساجد نشان می دهد که این مکان معنوی قابلیت مقابله با هجمه فرهنگی به ارزش های اسلامی را دارد.

طیبی مساجد را ابزاری مهم برای مقابله با جنگ نرم دشمن دانست و عنوان کرد: دشمن طی فرآیند جنگ نرم که از مدتها قبل آنرا پایه ریزی کرده، به دنبال تضعیف جایگاه مساجد است.

وی به سالهای ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی اهل مسجد همواره در تیررس منافقین و بدخواهان بودند و دشمن همواره به دنبال فاصله انداختن میان مردم و مساجد از این طریق بود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دشمن به دنبال آسیب زدن به کارکردهای فرهنگی مساجد است، تصریح کرد: دشمن خطر کارکردهای فرهنگی اجتماعی مساجد را از اقامه نماز بیشتر می داند. بنابراین این نکته را بیشتر از قبل هدف گرفته است.

طیبی به اهمیت دهه تکریم و غبارروبی مساجد هم اشاره کرد و افزود: دهه تکریم و غبارروبی فرصت رشد و بالندگی مساجد در عرصه فرهنگی اجتماعی را فراهم می کند.در این دهه نکته حائز اهمیت توجه به کارکردهای مساجد به غیر از اقامه نماز و فرایض دینی است و بر همین اساس دستگاه های مختلف فرهنگی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد سیاستگذار باید به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی همچنین گفت: محوریت مساجد برای انجام فعالیت های فرهنگی اجتماعی بسیار مهم و تأثیرگذار است، زیرا خطرات فعالیتهای فرهنگی اجتماعی منتاقض با ارزشهای اسلامی را از بین می برد.

طیبی، مسجد را یکی از عناصر تاثیرگذار در اجرایی شدن سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه دانست و تصریح کرد: سبک زندگی ایرانی اسلامی فضایی را فراهم ساخته است که مساجد در زندگی مردم جایگاه ویژه ای داشته باشند بنابراین اجرایی شدن این سبک زندگی تا حد زیادی به فعالیت های مساجد بستگی دارد.

وی در پایان حمایت از ائمه جماعات و خادمین مساجد را بسیار مهم دانست و گفت: ائمه جماعت و خادمین مساجد نقش مهمی را در جذب مردم برای حضور فعال در مساجد دارند، به همین دلیل باید شرایط لازم برای تمرکز آنها بر امور مسجد وجود داشته باشد و این نکته مستلزم حمایت بیشتر دستگاه ها و نهادهای فرهنگی است.
 

نظر شما