شناسهٔ خبر: 17841 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد آدم‌های احمد غلامی در پشت بام مسجد جوادالائمه علیه السلام

مجموعه داستان آدم‌ها نوشته احمد غلامی در نشست شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه(ع) نقد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، مجموعه داستان آدم ‌ها نوشته احمد غلامی در جلسه ماهانه شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه علیه السلام نقد و بررسی شد.

در این جلسه که با مسئولیت علیرضا متولی و ابراهیم زاهدی مطلق برگزار شد، نخست علیرضا متولی  به نقد و بررسی این کتاب پرداخت و اظهار داشت: اثر غلامی اگرچه خوشخوان است و ما بسیاری از شخصیت هایش را واقعا می‌شناسیم، اما با هیچ یک از آنها رفیق نمی‌شویم.

به گفته متولی شخصیت‌های مطرح شده، روی هوا هستند. انگار آنها به جایی وصل نیستند و نمی توانند درونشان را به خواننده نشان دهند.

این نویسنده عضو شورا تاکید کرد: من با کتاب راحت بودم. چند سال قبل هم آن را خوانده‌ام. برای جلسه هم مجددا آن را خواندم و هر بارهم لذت بردم. اما این لذت در سطح می‌ماند. به نظرم می‌رسد نویسنده نتوانسته است یا نخواسته است شخصیت‌هایی را که مطرح می کند، واکاوی کند. درونشان را نشان دهد و اعمال آنها را و دلایل عملکردشان را بگوید.

متولی، شخصیت‌های مطرح شده را دارای ظرفیتی دانست که می‌توانستند یک رمان را شکل دهند.

به گفته او، تعدد شخصیت‌هایی که غلامی مطرح می کند آسیبی است که به داستان زده است. چرا که در حین خواندن داستان‌ها با آدمهایی مواجه هستیم، دوست شان هم داریم اما مدتی بعد همه آنها از ذهن ما پاک می‌شوند و چیزی در یاد ما باقی نمی‌گذارند.

در ادامه ابراهیم زاهدی مطلق هم در سخنانی «آدم‌ها»ی غلامی را فاقد جهان‌بینی دانست و گفت: ضمن تاکید بر همه نظرات آقای متولی، معتقدم غلامی به سرعت از کنار آدم‌هایش رد شده است. درست مثل ماشینی که با سرعت از خیابانی می‌گذرد و سرنشین ها فقط فرصت می‌کنند اسم و تابلو مغازه‌ها را ببینند. آنها لحظه‌ای هم توقف نمی‌کنند تا پا به درون مغازه‌ای بگذارند و گشتی بزنند و از کیفیت جنس‌ها هم با خبر شوند.

به گفته زاهدی مطلق، آدم ها بسیار خوشخوان و دارای زبانی شیوا و نثری روان است. او همچنین گفت: من این اثر را دارای صداقت و صمیمیت دیدم. مثلا وقتی با شخصیتی همراه می‌شدم که داشت رانندگی می‌کرد، احساس می‌کردم با خود غلامی توی ماشین نشسته‌ام و خود احمد دارد رانندگی می کند حرف می‌زند، نه آن شخصیت داستانی.

این دو منتقد در پایان اظهارات خود نهایتا مجموعه داستان آدم ها را کتابی خواندنی، جذاب، شیرین و دارای ویژگی‌های امروزین داستان کوتاه معرفی کردند. به گفته آنها اگرچه احمد غلامی در مواردی از این داستان‌ها و آدم‌هایی از آدم هایش، سوژه را از بین برده است، اما به زیبایی بخش‌هایی از مردم جنوب شهری تهران را نشان می‌دهد.

پس از سخنان دو منتقد اصلی جلسه، سایر نویسندگان شورا هم در جملاتی کوتاه، نظر خود را در باره مجموعه داستان آدم ها مطرح کردند.

همچنین در این جلسه احمدغلامی نیز در سخنانی اظهار داشت: داستان برای من این قدر هم موضوع جدی و دغدغه آفرین نیست. این جلسه و حرف های بچه ها برایم خیلی خوب و شنیدنی بود. جدا از تعریف‌ها که محبت بچه‌ها است، نظرات شان خیلی دقیق بود.

مجموعه داستان آدم ها نوشته احمد غلامی از طرف نشر ثالث منتشر شده و از مرز چاپ ششم هم گذشته است.

در این مجموعه بیش از شصت شخصیت از طرف نویسنده معرفی شده است که هریک داستان خود را دارند و راوی (احمد غلامی که گاهی مشخصا وارد داستان هم می شود) آنها را می بیند و تعریف می کند.

برچسب‌ها:

نظر شما