شناسهٔ خبر: 17842 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داریوش کاردان مجری معارفی شد

دبیر شورای معارف سیما در نشستی رسانه‌ای به معرفی برنامه‌ها و ویژه برنامه‌های سحرگاهی و همچنین افطار ماه مبارک رمضان در شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخت که از آن جمله می‌توان به 30 ویژه برنامه «گفتگوی تنهایی» اشاره کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، نشست اعلام ویژه برنامه‌های معارفی ماه مبارک رمضان در شبکه های سیما با حضور حسن گروسی مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما روز یکشنبه اول تیرماه 93 در ساختمان شبکه قرآن برگزار شد.

گروسی در این نشست در معرفی ویژه های برنامه های سحر شبکه های سیما توضیح داد: شبکه 1 از ساعت 2:30 صبح برنامه «ماه خدا » را با اجرای حسن سلطانی با گفتمان دعوت به خیر روی آنتن می فرستد و شبکه 2 نیز برنامه «سحر اولی ها» را برای پخش در نظر گرفته که با اجرای محمدی خواه شامل آیتم هایی چون دعاهای کودکانه، احکام کودکانه و حضور حافظان خردسال قرآن با پدر و مادربزرگ هایشان به عنوان مهمان برنامه است.

وی ادامه داد: شبکه قرآن «نسیم اجابت» را با اجرای سیدکمال هاشم‌زاده از ساعت 2 تا 4:30 صبح روی آنتن می فرستد و مستند شهدا و جانبازان و مناجات خوانی زنده از جمله بخش های آن است.

گروسی در خصوص ویژه برنامه های افطار توضیح داد: شبکه یک «شهر باران» را با اجرای داریوش کاردان برای افطار خود در نظر گرفته که ابتدا خانواده مهمان اصلی برنامه وارد استودیو می شوند و در بخش پایانی برنامه خود مهمان اصلی به استودیو می آید. شبکه 3 نیز برنامه «ماه عسل» را با اجرا و تهیه کنندگی احسان علیخانی مثل سالهای گذشته روی آنتن می فرستد. در شبکه قرآن نیز شاهد برنامه «ضیافت» خواهیم بود که به معرفی الگوهای بندگی می پردازد و خانواده و شاگردان مراجع و علما از جمله مهمانان برنامه هستند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی که از ماهها قبل برای ویژه برنامه های معارفی سیما در ماه رمضان صورت گرفته، از مناسک سازی و ترویج جمع خوانی و جزء خوانی قرآن نام برد و گفت: جدول پخش مجازی ترتیل قرآن را از ساعت 1 بامداد تا اذان مغرب تدارک دیده ایم و مخاطبان در تمام این ساعات در شبکه ها می توانند شاهد پخش یک جزء قرآن کریم باشند. سخنرانی ها و مسابقاتی نیز برای ماه رمضان در نظر گرفته شده و به پوشش نمایشگاه بین المللی قرآن نیز خواهیم پرداخت.

دبیر شورای معارف سیما از پخش ترتیل قرآن از حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، اصفهان، شاهچراغ، شهرری، آران و بیدگل خبر داد و اظهار کرد: میان برنامه های کوتاهی با نام «ارمغان» با حضور آیت الله حسینی بوشهری، آیت الله علم الهدی، حجت الاسلام رفیعی، آیت الله جوادی آملی، رحیم پور ازغدی، حجت الاسلام پناهیان و حجت الاسلام آقاتهرانی از شبکه های مختلف سیما روی آنتن می رود ضن اینکه مراجع عظام نیز قبل از سریال ها به سخنرانی های کوتاه خواهند پرداخت.

مدیر شبکه قرآن ادامه داد:  آیت الله نوری همدانی هر شب پیش از سریال «مدینه» در شبکه یک، آیت الله جعفر سبحانی پیش از سریال «ساخته» در شبکه 2 و آیت الله مکارم شیرازی پیش از سریال «هفت سنگ» به سخنرانی خواهند پرداخت.

وی یادآور شد: در این ماه از حضور مداحان گوناگون نیز استفاده خواهیم کرد که از آن جمله می توان به حاج منصور ارضی، محمدرضا طاهری، محمد صادق آهنگران، سعید حدادیان، سیدمهدی میرداماد، مهدی سلحشور و مرتضی طاهری اشاره کرد و ما سعی می کنیم همه سلیقه ها را پوشش دهیم. در شب های قدر نیز از حرم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، شاهچراغ، عبدالعظیم حسنی، امامزاده صالح، مسجد جمکران، مهدیه تهران، مصلی تهران، حسینیه همدانی ها، مسجد دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق (ع) و مدرسه عالی شهید مطهری مراسم احیا را به صورت زنده پوشش می دهیم.

گروسی، مسجدمحوری را از تاکیدات شورای معارف سیما برای ماه رمضان معرفی و تصریح کرد: پخش زنده محفل انس با قرآن را در محضر رهبر انقلاب خواهیم داشت و طرح 1448 نیز روی آنتن می رود. مسابقه «نشانی» ویژه ماه رمضان را خواهیم داشت و در شبکه قرآن برنامه «یاد خدا» هر روز از ساعت 12 تا 13 پخش می شود. برنامه نمایشی با نام «لحظه درنگ» نیز در 30 قسمت 8 دقیقه ای روی آنتن می رود و تاکید ما بر نشاط و شادی در برنامه های معارفی است. تولد 15 سالگی شبکه قرآن را نیز در برنامه «باران» خواهیم داشت. همچنین سریال «صاحبدلان» نیز هر روز از ساعت 14:30 از شبکه قرآن بازپخش می شود.

دبیر شورای معارف سیما در ادامه به معرفی ویژه برنامه های معارفی شبکه های گوناگون پرداخت و گفت: شبکه یک علاوه بر برنامه های سحر و افطار، «این شب ها» را نیز در 20 قسمت با اجرای علی درستکار با موضوع انسان شناسی پخش می کند و شبکه 2 برنامه هایی چون «بچه های مسجد» و «کوی محبت» را برای پخش در نظر گرفته. در این شبکه شاهد سری جدید برنامه «شب های روشن» خواهیم بود که با اجرای رسالت بوذری و با حضور کارشناسانی چون حجت الاسلام زائری و حجت الاسلام شهاب مرادی پخش می شود.

وی ادامه داد: شبکه 3 برنامه «سمت خدا» را در 20 قسمت و « ماه عسل» را در 30 قسمت 70 دقیقه ای روی آنتن می فرستد و ویژه برنامه های دیگری نیز دارد. از مهمترین برنامه های معارفی شبکه 4 می توان به «معرفت» با کارشناسی غلامحسین دینانی و «رهیافت» اشاره کرد. همچنین 30 ویژه برنامه «گفتگوی تنهایی» نیز از این شبکه پخش می شود.

مدیر شبکه قرآن تاکید کرد: «تا نیایش»، «درس های رمضانی»، «آبی آسمانی»، «اجابت»، «شب عارفان» و «شب وصل» از جمله ویژه برنامه های شبکه تهران و «سفره آسمانی»، «روشنا»، «ماه خدا»، «خانه خورشید» از ویژه برنامه های معارفی شبکه جام جم هستند.

گروسی در این خصوص که آیا آثار جذابیت لازم را دارند یا خیر، تصریح کرد: ما همه برنامه هایمان را با توجه به مخاطب جوان تولید کرده ایم. اگر توقع دارید سریال بسازیم که نمی شود چون ما گروه معارف هستیم و شبکه ها گروه های فیلم و سریال سازی و اجتماعی نیز دارند.

وی در پایان نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به تاکید بر نشاط و شادابی در برنامه های سیما آیا آثاری همچون «ماه عسل» که به خاطر گریه انداختن مردم به آنها انتقاد می شود، رویه دیگری مد نظر خواهند داشت یا خیر تصریح کرد: ماه رمضان همواره باید با نشاط همراه باشد. البته ما شب هایی همچون شب قدر عزادار هستیم اما این ماه به عنوان جشن تلقی می شود و تمام شبکه ها درگیر آن هستند. شب های رمضان وقت دعا و استغفار است و شاید حس معنوی برخی با حزن همراه باشد اما در خصوص «ماه عسل» نیز این برنامه در این سالها فرهنگسازی قابل ملاحظه ای داشته و اگر یک زندانی به آن دعوت می شود به خاطر این است که ما باید مشکلات جامعه را در برنامه ها بگوییم.

نظر شما