شناسهٔ خبر: 17889 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تکلیف مکان نمایشگاه باید تا یک ماه آینده مشخص شود

معاون امور فرهنگی در نخستین نشست تشکل‌های نشر به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تکلیف مکان برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران باید تا یک ماه آینده مشخص شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ نخستین نشست تشکل‌های نشر به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شامگاه روز یکشنبه (اول تیرماه) با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی و نمایندگان تشکل‌های نشر برگزار شد.

سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی با اشاره به ضرورت برگزاری این نشست گفت: از زمان به پایان رسیدن بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تلاش کردیم نظرات و پیشنهادات دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب را جمع‌آوری کنیم و نقاط ضعف و قوت نمایشگاه این دوره را پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب در سال ۱۳۹۴ بررسی کنیم.

وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه در سال آینده گفت: انتظار داریم که نمایشگاه سال آینده متفاوت باشد زیرا فرصت بیشتری برای برنامه‌ریزی در دست داریم. برای برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران زمان زیادی در دست  نبود و به دلیل اولین تجربه برگزاری نمایشگاه، تلاش کردیم تغییرات زیادی در نمایشگاه انجام ندهیم و دچار شتاب‌های بدون کارشناسی دوره‌های گذشته نشویم.

معاون امور فرهنگی ادامه داد:‌ اصول کار کاملا روشن است و انتظار داریم در چند ماه آینده مسیر را به گونه ای تعیین کنیم و نقشه راه برگزاری نمایشگاه آینده کاملا مشخص باشد.

صالحی درباره آسیب‌شناسی نقاط ضعف و قوت نمایشگاه کتاب تهران گفت: طبعا آسیب شناسی نمایشگاه کتاب تهران را نباید صرفا از دو ضلع مدیریت نمایشگاه و ناشران مورد بررسی قرار دهیم بلکه باید از اهل قلم نیز بخواهیم که پیشنهادها و انتقادات خود را درباره نمایشگاه به ما اعلام کنند.

وی افزود: برای این منظور باید با تهیه پرسشنامه‌هایی، نظر ناشران و اهاالی فرهنگ درباره برگزاری نمایشگاه را جویا شویم. در این پرسشنامه‌ها باید تلاش شود این سوالات ناظر به چند محور طراحی شود: ۱) فلسفه وجودی نمایشگاه ، ۲) اهداف و فواید نمایشگاه، ۳) سیاست‌ها و رویکردهای نمایشگاه، ۴) مواد مهم از مقررات و آیین‌نامه‌های کلی موثر در روند نمایشگاه.

معاون امور فرهنگی با تاکید بر واگذاری هر چه بیشتر امور نشر به اتحادیه‌ها و تشکل‌های نشر عنوان کرد:‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید قصد واگذاری امور فرهنگی را دارد و یکی از این موارد واگذاری امور نمایشگاه به ناشران است. متاسفانه یکی از مشکلات تشکل‌های نشر در کشور ما این است  که دچار تکثر و تنوع هستند و این کار واگذاری را به کندی پیش می‌برد. سازماندهی ناشران ولو به شکل کنسرسیومی می‌تواند زمینه را برای ایجاد یک تشکل واحد در حوزه نشر فراهم کند.

وی افزود: اگر انتظار ما این است که نمایشگاه سال آینده تغییرات بیشتری داشته باشد و گام های بلندی‌تری در آن برداشته شود باید تلاش کنیم تا پایان شهریورماه امسال پرونده برنامه‌ریزی نمایشگاه بسته شود. از سوی دیگر نیازمند آن هستمی تا پس از مشخص شدن نقشه راه افکار عمومی را برای تغییرات اصلاحی آماده کنیم.

صالحی با اشاره به تعیین تکلیف مکان برگزاری نمایشگاه در سال آینده گفت: باید تکلیف مکان برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران را تا یک ماه آینده مشخص کنیم تا دغدغه ناشران درباره این موضوع هر چه زودتر بر طرف شود.

بر اساس این گزارش، در این نشست همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی، محمد الهیاری معاون فرهنگی و اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، نیکنام حسین‌پور مشاور نیروی انسانی و اجرایی معاونت، محمدرضا وصفی مدیرکل دفتر مجامع، مسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، نجفعلی میرزایی مدیرعامل خانه کتاب، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، محمدرضا حاتمی، مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، عبدالعظیم فریدون رییس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، حمید خرمی رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم، امین صادقیه به نمایندگی از رییس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی، محمد مهدی داوودی‌پور مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران، سیدمحمود حسینی مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان قم و مهدی اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا) و دیگر نمایندگان حوزه نشر حضور داشتند.

نظر شما