شناسهٔ خبر: 17895 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

هنر ساختن آینده کار

هنر ساختن آینده کار این کتاب که گراتن آن را در قالب سفری ارائه داده است، هم نیم‌نگاهی هم به تحولات انقلاب صنعتی در اواخر قرن هجدم و اوایل قرن نوزدهم دارد، هم پیشران‌های تغییر و تحول در ترکیب ظریفی از پنج نیرو ارائه شده است: نیاز به اقتصاد کم‌کربن، پیشرفت سریع فناوری، گسترش جهانی شدن، تغییرات ژرف در روند جمعیت و طول عمر و تغییرات مهم اجتماعی.

نام کتاب: هنر ساختن آینده کار (تحلیل نیروهای تأثیرگذار و تغییرات عمده در آینده زندگی کاری)

نویسنده: لیندا گراتن

مترجم: مسعود بینش و سیما مهذب

ناشر: پژواک

سال نشر: 1393

تعداد صفحات: 405 صفحه

قیمت: 20 هزار تومان

 

 

کتاب‌هایی که در حوزه کسب و کار منتشر می‌شوند آن‌قدر زیاد شده که بیشتر کتابفروشی‌ها بخشی از ویترین و قفسه‌ کتابفروشی‌شان را به طور خاص به این عنوان اختصاص ‌داده‌اند. اما معمولاً این کتاب‌ها کیفیت بالایی ندارند و بیشتر در تلاشند با نشان دادن راه‌های «یک شبه پولدار شدن» مخاطب را با رؤیای غیر واقعی خود همراه کنند. و در این میان کتاب‌هایی هم وارد بازار کتاب می‌شوند که به مقوله کار به شکلی فلسفی و تحلیلی می‌پردازند و با بررسی زوایای مختلف آن در پی نشان دادن راهی به سوی آینده‌ای بهترند.
در این میان برای کتاب‌های لیندا گراتن می‌توان جایگاهی متفاوت قائل شد. این خانم انگلیسی یکی از اندیشمندان و نظریه‌پردازان حوزه استراتژی منابع انسانی است. تحصیلاتش دکترای مدیریت است و از او کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی منتشر شده است. مهم‌ترین کتاب او «استراتژی زنده» است که به بیش از 15 زبان ترجمه شده است. پژوهش‌ها و نظریات او باعث شد سال 2007 نامش در لیست پنجاه متفکر تراز اول حوزه مدیریت روزنامه تایمز قرار گیرد. رویال بانک اسکاتلند، شرکت نفت بریتانیا، گلدمن‌ساچز، نوکیا، اچ‌پی، شل، و سیتی‌بانک از جمله نهادهایی است که خانم گراتن مشاوره‌ها و پژوهش‌های بسیاری برای آ‌ن‌ها انجام داده است. او هم‌اکنون استاد دانشگاه لندن است.
این کارنامه آکادمیک و شغلی، او را جزو افراد شاخص در حوزه کسب و کار قرار داده است. خود او می‌گوید «استاد دانشگاه در دانشگاه کسب و کار بودن و قریب سه دهه مشاوره دادن به شرکت‌ها باعث شده خود را در چرایی و چگونگی کار خبره ببینم.» نظریه‌های سازمانی لیندا گراتن بر مبنای بالا بردن کارایی یک سازمان با همکاری و تیمی پرانرژی و پر اشتیاق است
این نویسنده در ایران چندان شناخته شده نیست و تا به حال دو کتاب از او ترجمه شده است: «بالندگی فردی و سازمانی» را سال 1391  انتشارات سازمان مدیریت صنعتی منتشر کرد و «هنر ساختن آینده کار» نشر پژواک به تازگی آن را منتشر کرده است. در این کتاب نویسنده هدف از نوشتن این کتاب را شرحی بر «آینده کار» می‌داند که ایده‌ آن به واسطه پرسش پسر نوجوانش در خصوص آینده شغلی‌اش در ذهن گراتن شکل می‌گیرد. او در دیباچه کتاب می‌گوید همواره دغدغه این موضوع را داشته است اما هنگامی که تصمیم می‌گیرد آن را به رشته تحریر در آورد، با وجود سال‌ها کار پژوهشی همه آن‌چه فراهم آورده مجموعه‌ای از فرضیه‌های بی‌برنامه و از مد افتاده بود همراه اطلاعات عالی که به نظر می‌رسید از رده خارج و کاملاً‌ ناکافی و ناتمام است.
به هر ترتیب او دست به کار می‌شود و با فراهم آوردن اطلاعات به روز و دقیق تحلیلی جامع از آینده کار را ارائه می‌دهد که حاصل آن کتاب حاضر است. «این کتاب که گراتن آن را در قالب سفری ارائه داده است، هم نیم‌نگاهی هم به تحولات انقلاب صنعتی در اواخر قرن هجدم و اوایل قرن نوزدهم دارد، هم پیشران‌های تغییر و تحول در ترکیب ظریفی از پنج نیرو ارائه شده است: نیاز به اقتصاد کم‌کربن، پیشرفت سریع فناوری، گسترش جهانی شدن، تغییرات ژرف در روند جمعیت و طول عمر و تغییرات مهم اجتماعی.
خانم لیندا گراتن در این سفر مسیرهای محتملی را به سوی آینده به تصویر می‌کشد. گاه این مسیر به گونه است که جنبه‌های منفی این پنج نیرو را برجسته می‌کند و به آینده‌ای پر از انزوا، گسسته، توأم با خودپرستی، محرومیت و فقر می‌رسد. او این آینده را «آینده تاریک» می‌نامد که در آن این پنج نیرو به طور مجزا یا در ترکیب یکدیگر بر اعمال ما پیش می‌گیرند و انسان را در موضعی منفعلانه قرار می‌دهند. گاه در این مسیر جنبه‌های مثبت این پنج نیرو تحت کنترل انسان در می‌آیند و انسان به صورت فعالانه آینده را می‌آفریند که تحت هدایت خودش قرار دارد. او این آینده را «آینده روشن» می‌نامد.
باید دانست که در دهه‌های آینده بسیاری از فرضیه‌های سنتی درباره شغل و مسیر شغلی فرو می‌ریزد. جهان با شتاب بسیار در حال گذار است و بسیاری از باورها درباره ماهیت کار و نحوه انجام آن در حال تغییر است. برای خلق یک آینده کاری با ارزش، باید تغییرات اساسی در فرضیه‌ها، دانش، مهارت‌ها، عادت‌ها و شیوه کار ایجاد کرد.
اگر می‌خواهیم سفر به آینده در پرتو نور تجربه و عقل و درایت صورت گیرد باید تغییر کنیم. این کتاب شرح جزئیات همین سفر و تبیین ماهیت همین تغییر است.»
 

نظر شما