شناسهٔ خبر: 17926 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«دا» یک رگه ارزشمند است که در معدن پیدا کردید، این راه را ادامه دهید

متن کامل تقریظ شفاهی رهبر انقلاب بر کتاب «دا»‌ در حاشیه مراسم رونمایی از تقریظ بر کتاب «من‌زنده‌ام»‌منتشر و به نویسنده اهدا شد،‌ امام خامنه‌ای فرموده‌اند:‌ ««دا» یک رگه ارزشمند است که در معدن پیدا کردید، این راه را ادامه دهید.»

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ هفته گذشته در حاشیه مراسم تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «من زنده‌ام»‌ اثر معصومه آباد،‌ متن کامل تقریظ شفاهی رهبر انقلاب بر کتاب «دا»‌و «خاک‌های نرم کوشک»‌ نیز برای نخستین بار منتشر و به نویسندگان کتاب اهدا شد. 

متن کامل فرمایش رهبر انقلاب درباره کتاب «دا»‌به این شرح است:‌ «کتاب «دا» که حقاً و انصافاً کتاب بسیار خوب و قابل طرح در سطح جهانی است، مربوط به بخش کوچکی از وقایع جنگ تخمیلی است و این نشان می دهد که هشت سال دفاع مقدس دارای ظرفیت تولید هزاران کتاب به منظور انتقال فرهنگ و ارزش های اسلامی و انقلابی به جامعه و جهان است ... این کتاب در گستره کشور هنوز شناخته نشده است؛ در حالی که چند صد هزار تا حالا چاپ کردید. اگر «دا» شناخته شود، میلیون‌ها نسخه از این کتاب فروش خواهد رفت و میلیون ها نفر از محتوای این کتاب بهره خواهند برد... شما هزار کتاب «دا» می‌توانید تولید کنید. «دا» یک رگه ارزشمند است که در معدن پیدا کردید، این راه را ادامه دهید.»

«دا» خاطرات سیده زهرا حسینی از روزهای آغازین چنگ در خرمشهر است که توسط سیده اعظم حسینی تدوین و تنظیم شده است. سال‌های محاصره خرمشهر توسط نیروهای عراقی محور مرکزی این کتاب را تشکیل می‌دهد. جنگ از زبان دختری ۱۷ساله بازگو می‌شود. بیان حوادث تکان‌دهنده و شرح جزئیات به‌اعتقاد اغلب کارشناسان، این کتاب را به‌عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین اثر در زمینه خاطره‌نگاری دفاع مقدس معرفی کرده است.

«دا» علاوه بر دارا بودن خاطرات ناب یک دختر خرمشهری، دختری که حاضر است برای دفاع از وطن در بحرانی‌ترین شرایط در شهری که در حال سقوط و حمله نیروهای عراقی است، حضور داشته باشد؛ توانست بعد از سال‌ها میزان مطالعه ایرانی‌ها را تغییر دهد و هنوز بعد از گذشت بیش از چهار سال از انتشار خود جزو پرفروش‌ترین آثار در این حوزه باشد.

از دیگر ویژگی‌های کتاب که آن را با دیگر آثار خاطره در حوزه دفاع مقدس متمایز می‌کند، بیان جزئیات از وقایع و آمیختن آن با زبانی روایی و ساده است که محتوای اثر را خواندنی‌تر می‌کند. اگرچه در تاریخ ادبیات دفاع مقدس آثاری با محوریت زنان رزمنده در قالب خاطره و حتی زندگی‌نامه به رشته تحریر درآمده است، اما برای اولین‌‌بار بود که یک کتاب با محوریت یک دختر در دل جنگ، با ذکر جزئیات و توصیفات ملموس منتشر شود؛ ازاین‌رو «دا» سرآغازی برای نگارش خاطرات دفاع مقدس بود.

طی ۵ سال پس از انتشار این کتاب قریب به۴  میلیون نسخه از این اثر به فروش رفته است و تاکنون به زبان‌های انگلیسی و اردو ترجمه شده است،‌ نکته جالب توجه در این میان این است که استقبال از «دا»‌ تنها اختصاص به مخاطبان فارسی زبان ایرانی ندارد،‌ بلکه این کتاب در افغانستان نیز با استقبال گسترده مواجه شده و نزدیک به ۱۰ هزار نسخه از این کتاب در سال‌های اخیر در افغانستان به فروش رفته است.

نظر شما