شناسهٔ خبر: 17944 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شرایط ویژه دانشگاه تربیت مدرس و مدیریت رنجبر

مشاور وزیر علوم با بیان اینکه مدیریت دانشگاه مسئولیت خاصی است، گفت:‌ شرایط ریاست دانشگاه تربیت مدرس بعد از اتفاقات سال 88 ویژه بود، این دانشگاه با تلاش رنجبر روی پای خود ایستاده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس، عبدالحسین فریدون مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم در جلسه تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به فعالیت این دانشگاه و شرایط سخت اوایل انقلاب گفت: دانشگاه تربیت مدرس فعالیت خود را از سال ۶۰ آغاز کرده است. زمانی که دانشگاه‌ها در شرایط انقلاب فرهنگی بودند و کمبود اعضای هیأت علمی نیز وجود داشت.

وی افزود: بعد از جنگ نیز بعضی دانشگاه‌ها که وضعیت علمی خوبی داشتند اعضای هیأت علمی‌شان از کشور رفته بودند و این موارد محدودیت‌هایی بود که کار دانشگاه‌ها را سخت می‌کرد. با این وضعیت امروز شاهدیم که دانشگاه تربیت مدرس یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور است و در بحث مشارکت امور کشور از امور ویژه‌ای برخوردار است.

فریدون در ادامه تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس بیش از ۸ هزار دانشجو، بیش از ۶۰۰ عضو هیأت علمی، بیش از ۱۳ دانشکده و ۱۲ پژوهشکده دارد که این آمار نشان از پتانسیل خوب این دانشگاه دارد.

وی با بیان اینکه اساتید این دانشگاه از چهره‌های برتر علمی کشور هستند، گفت: افرادی که در این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند معمولا مسئولیت‌های کشوری را می‌‌پذیرند و به همین خاطر این دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد و نگاه و انتظارت ما از این دانشگاه نیز ویژه است.

مشاور وزیر علوم با بیان اینکه رسیدن دانشگاه تربیت مدرس به چنین جایگاه شایسته‌ای مگر با مدیریت توانمند امکان‌پذیر نبوده است، گفت: مدیرانی در این دانشگاه در طول سال‌ها زحمت کشیده‌اند و توانسته‌اند دانشگاه را به جایگاه امروز آن برسانند و وجود آنان برای ما نعمت است. البته این را باید بگویم که مدیریت دانشگاه خاص است چرا که مأموریت‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف باید انجام گیرد و در حقیقت مدیریت دانشگاه که یک مدیریت عالی است با دیگر مدیریت‌ها قابل مقایسه نیست.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم با قدردانی از رنجبر رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس به خاطر زحمات وی در چند سال اخیر، گفت: حقیقتا ریاست دانشگاه تربیت مدرس مسئولیت سنگینی است چرا که انتظارات از این دانشگاه بالا است.

وی افزود: شرایط رنجبر در مدیریت دانشگاه تربیت مدرس نیز ویژه بوده است. خصوصا بعد از اتفاقات سال ۸۸ که ایشان زحمات زیادی کشیدند و امروز دانشگاه روی پای خود ایستاده است.

فریدون با تأکید بر اینکه مدیریت دانشگاه انفرادی نیست، گفت: مدیریت دانشگاه یک مدیریت گروهی است و اگر در حال حاضر شاهد پیشرفت‌ها و دستاوردهای دانشگاه‌ها هستیم به خاطر کار تیمی خوب است که امروز نتیجه داده است.

وی در ادامه پیرامون پیشرو بودن دانشگاه‌ها در عرصه‌های مختلف گفت:‌زمانی که انقلاب شد دانشگاه‌های ما پیشرو بودند، زمانی هم که جنگ شد دانشگاه های ما پیشرو بودند بعد از جنگ نیز این دانشگاهیان بودند که برای پیشرفت ایران تلاش کردند و نگذاشتند ایران عقب بیفتد.

وی ضمن تشکر از سرپرست جدید دانشگاه تربیت مدرس به خاطر پذیرش این مسئولیت گفت:‌ ما از احمدی تشکر می‌کنیم که با توجه به انتظاراتی که از رئیس دانشگاه تربیت مدرس وجود دارد این مسئولیت را قبول کردند و جا دارد مسئولان گذشته و مدیران سابق دانشگاه نیز وی را کمک کنند تا دانشگاه با شتاب بیشتری پیش برود.

فریدون با اشاره به انتظارات موجود از سرپرست جدید دانشگاه تربیت مدرس گفت: احمدی در شرایطی ریاست دانشگاه تربیت مدرس را عهده‌دار شده‌ است که با تغییر دولت مردم انتظارات جدیدی از دولت دارند و دانشگاه‌ها نیز باید این انتظارات را بشنوند و در حل آن بشتابند.

مشاور وزیر علوم ادامه داد: امروز مردم انتظار دارند خروجی دانشگاه‌ها کارآفرین باشد همچنین ما باید نقدپذیر باشیم و در بحث کرسی‌های آزاداندیشی وارد شویم تا بتوانیم محیط شادابی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم. ما باید از تندروی‌ها و سلیقه‌ها پرهیز کنیم و به موفقیت کشور فکر کنیم.

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم پیرامون سیاست این وزارتخانه در انتخاب مدیران دانشگاه‌ها گفت: سیاست ما این است که مدیرانی را انتخاب کنند که معتدل و به دور از حاشیه بوده و در دانشگاه‌ها از مقبولیت برخوردار باشند.

وی افزود: مدیر باید بتواند در جمع دانشجویان حاضر شود و ما سعی کردیم نظرسنجی‌ها را انجام دهیم تا متوجه شویم کدام مدیر مقبولیت دارد. در اینجا بحث انتخابات مطرح نیست و سرپرست جدید دانشگاه تربیت مدرس برگزیده از این مقبولیت است.

فریدون در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم حفظ کرامت اشخاص، گفت: خیلی از اساتید بدین دلیل که به آنان حرمت گذاشته نمی‌شود ناراحت هستند، ما باید کرامت اشخاص را حفظ کنیم و باید کاری کنیم که اساتید و دانشجویان سفیرانی باشند که فرهنگ ما را رواج می‌دهند.

نظر شما