شناسهٔ خبر: 17973 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازارچه ویژه ماه مبارک رمضان به عنوان مکمل نمایشگاه قرآن راه اندازی می‎شود

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تشکیل بازارچه ویژه ماه مبارک رمضان به عنوان مکمل نمایشگاه قرآن معاون قرآن و عترت: با اتحادیه صنوف پوشاک و منسوجات هماهنگیهایی صورت گرفته است و در صورت اعلام آمادگی مدیریت مصلای تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی بازارچه رمضان همکاری خواهد داشت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در اکثر کشورهای اسلامی بازارچه های در دهه آخر ماه شعبان ویژه ماه مبارک رمضان برپا می شود، گفت: شایسته است در کشور ما نیز چنین بازارچه هایی که اجناس ویژه این ماه را با تخفیف در اختیار مردم قرار می دهد، برپا شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای اسلامی بازارچه هایی با عنوان بازارچه رمضان و یا «مرحباً بضیوف الرحمن» برپا می شود، گفت: این بازارچه ها مایحتاج ماه مبارک رمضان از جمله خوراکی ها، شیرینیجات و پوشاک را عرضه می کنند و اکثر فروشندگانی که در این طرح حضور پیدا می کنند، اجناس خود را با تخفیف عرضه می نمایند.

رئیس بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تصریح کرد: ما می توانیم از این بازارچه ها ایده بگیریم و اکنون که بزرگترین رویداد قرآنی در آستانه ماه رمضان در حال وقوع است، از صنوف و مجموعه های مرتبط برای حضور در این بخش، به عنوان بخش مکمل نمایشگاه قرآن دعوت نماییم تا مقدمات راه اندازی چنین بازارچه ای را آماده کنند.

حجت الاسلام حشمتی با بیان اینکه اگر در مجموعه باغ موزه دفاع مقدس، فضای لازم را در اختیار داشتیم خودمان اجرای چنین طرحی را در دستور کار قرار می دادیم، اظهار کرد: به دلیل محدودیت در مکان، چنین بازارچه ای می تواند در مصلا و یا مکان دیگری برپا شود.

وی با بیان اینکه در این بازارچه می توان انواع مایحتاج مربوط به ماه مبارک رمضان همچون خرما، پنیر، زولبیا و بامیه و البته منسوجات و پوشاک به ویژه چادر و ... را با یک تخفیف ویژه در اختیار مردم قرار داد، گفت: با اتحادیه صنوف پوشاک و منسوجات هماهنگی هایی صورت گرفته است و آنها نیز اعلام کرده اند که اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حامی این فعالیت باشد، آنها این بخش را به خوبی مدیریت خواهند کرد. در بخش صنفهای مواد غذایی نیز باید این هماهنگی ایجاد شود که در صورت اعلام آمادگی مدیریت مصلای تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی بازارچه رمضان همکاری خواهد داشت.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که این کار در این دوره از نمایشگاه قرآن تحقق خواهد یافت یا در حد همین پیشنهاد باقی می ماند، گفت: این پیشنهاد ارائه شده است و تا کنون یک یا دو اتحادیه و صنف آمادگی خود را اعلام کرده اند؛ حال اگر مدیریت اماکنی مانند مصلی تهران اعلام همکاری کنند، ستاد اجرایی این بازارچه را تشکیل و مراحل عملیاتی نمودن آن را انجام خواهیم داد.

رئیس نمایشگاه قرآن با تأکید بر اینکه بهترین مکان برای برگزاری چنین بازارچه ای، مصلی است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این مکان سابقه میزبانی نمایشگاه های مواد غذایی را دارد می تواند میزبان چنین بازارچه ای نیز باشد.

حجت الاسلام حشمتی یکبار دیگر با تأکید بر اینکه در کشورهای عربی و اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان بازارچه هایی با تخفیف های ویژه راه اندازی می شود، تصریح کرد: اینکه در کشور ما چنین اقدامی صورت نمی گیرد واقعاً جای تأسف دارد؛ ما باید به مناسبت ماه رمضان و ضیافت الهی بازارچه هایی داشته باشیم که تخفیف های ویژه ای را به مردم ارائه دهد، نه اینکه در آستانه این ماه نه تنها تخفیف ندهیم بلکه برخی صنوف، کالاهای خود را گران تر نیز به فروش برسانند؛ در واقع این امر نشان دهنده نشناختن قدر این ماه مبارک است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه در حال حاضر تهیه کردن چادر و ... اندکی با مشکل همراه است، یاد آور شد: در این بازارچه می توان حتی تا 50 غرفه برای بخش حجاب و عفاف در نظر گرفت تا مردم برای تهیه پوشاک اسلامی در مضیقه نباشند و کمبودهای مرتبط به آن برطرف گردد.

رئیس نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در پایان با اشاره به انجام رایزنیها برای راه اندازی این بازارچه گفت: هنوز توافق نهایی حاصل نشده است. با توجه به اینکه درگیر نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هستیم امکان ورود مستقل به این امر را نداریم و اگر مجموعه ای همچون مصلی و یا مدیریت صنوف با هدایت مجموعه هایی که تجربه این کار را دارند به این امر ورود پیدا کنند، ما نیز با تمام توان از برپایی چنین بازارچه هایی حمایت می کنیم.

نظر شما