شناسهٔ خبر: 18005 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس کتابخانه ملی: جیره خوار گذشتگان هستیم

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ فرهنگی ایران مدرن» با اشاره به آمار پایین مطالعه در ایران گفت: ما امروز جیره خوار گذشتگان هستیم و جای تاسف است که این جامعه زایش علمی و فرهنگی ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ فرهنگی ایران مدرن» با اشاره به آمار پایین مطالعه در ایران گفت: در دهه‌ها و سال‌های اخیر با مقوله‌ای به‌عنوان کتاب فاصله گرفته‌ایم که این امر در نسل جدید به وضوح قابل مشاهده است و این امر نیازمند بازیابی و بازشناسی برای دریافت یک منطق اساسی است.

وی درباره افتتاح «اندیشگاه» مجموعه کتابخانه ملی نیز توضیحاتی را ارائه کرد و افزود: این مجموعه هفته جاری با حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به‌طور رسمی افتتاح شد و یکی از اهداف آن تشکیل جلسات هم‌اندیشی و بحث و بررسی با حضور اصحاب فرهنگ و علوم انسانی است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: تحولات در حوزه فرهنگی با شکل‌گیری اندیشه فرهنگی میسر است، چرا که ایرانیان دارای شقاق فرهنگی هستند، در این میان سازمان‌ها و نهاد‌ها می‌توانند مبانی تئوریکی را به مرحله اجرا درآورند.

صالحی امیری با بیان این‌که نخبگان می‌توانند برای این تحول فرهنگی رهبری و تنویر افکار رادر میان مردم به دست بگیرند، گفت: ایران فرهنگی در بستر تاریخی با ایران امروز دارای تفاوت بسیاری اساسی است به‌طوری‌که در دوره صفویه با حجم انبوهی از مکتوبات مواجه هستیم در حالی‌که امروزه با پیشرفت‌های صورت گرفته با سرانه پایین مطالعه در کشور مواجهیم.

وی تاکید کرد: در ایران زیست فرهنگی به معنای اخص وجود ندارد و با فرهنگ مبتنی بر اندیشه ایرانی و اسلامی فاصله بسیار زیادی وجود دارد. امروز همه از فرهنگ سخن می گویند اما کمتر به مبانی فرهنگی پرداخته شده است. 

وی با بیان این‌که امروز جیره خوار گذشتگان هستیم، گفت: باعث تاسف است که این جامعه زایش فرهنگی و علمی ندارد. امروز همه باید به سمت یک تحول مطلوب به سوی توسعه برویم. اندیشگاه کتابخانه ملی می تواند یکی از اجزای کوچک این عرصه باشد.

صالحی امیری در پایان یادآور شد: اخیرا تدوین دانشنامه فرهنگ را با نعمت الله فاضلی در سه ماه گذشته شروع کرده ایم.

نظر شما