شناسهٔ خبر: 18036 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قصه‌های هزار و یکشب به‌روز می‌شود

محمدعلی علومی، حاصل پژوهش خود در زمینه افسانه‌ها که بخشی از آن به هزار و یکشب می‌پردازد را در قالب یک کتاب منتشر می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ محمدعلی علومی، از انتشار کتابی درباره افسانه‌ها خبر داد و گفت: من در این کتاب به بازخوانی و به‌روزکردن قصه‌های هزار و یکشب پرداخته‌ام. هنوز نامی برای این مجموعه انتخاب نشده و ناشر ان هم مشخص نیست. آنچه می‌دانم این‌که، افسانه‌ها و گردآوری و به‌روز کردن آن، دغدغه همیشه من بوده و هست.

نویسنده «سوگ مغان»، مجموعه قصه‌‍‌های هزار و یکشب را متاثر از «هزار افسان» دانست و افزود: علی اصغر حکمت، جزو نخستین کسانی بود که «هزار افسان» را اساس و مبنای هزارویکشب دانست و برای اثبات درستی ادعای خود به سخن ابن ندیم در«الفهرست» استناد کرد و این‌که هزار افسان به روزگار هخامنشیان برمی‌گردد.

به گفته علومی، هزار و یکشب، دربرگیرنده قصه‌ها و افسانه‌های قدیمی بین‌النهرین است. زیرا پیش از ورود آریایی‌ها به این سرزمین، اقوام ساکن ایران، تحت تاثیر بین‌النهرین و فرهنگ و آداب و رسومش بوده‌اند.هنوز هم این افسانه‌ها در فرهنگ ما رواج دارد چراکه خاصیت افسانه‌ها، انتقال سینه به سینه است.

نویسنده کتاب «آذرستان» با اشاره به این‌که افسانه‌ها از یک حکمت باستانی برخاسته‌ و برای سرگرمی نبوده‌اند گفت: ایران، مهد قصه‌ها و افسانه‌های کهن است و گردآوری و به‌روزکردن این قصه‌ها، یکی از ضرورت‌هایی است که متولیان فرهنگی و نویسندگان باید به آن توجه کنند.

نظر شما