شناسهٔ خبر: 18089 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تفسیر مطلع‌الانوار نوشته‌ سیدعادل نادرعلی در نمایشگاه قرآن ارائه می‎شود

تفسیر مطلع‌الانوار، تفسیر روایی اهل‌ بیت (ع) با رویکرد تاویلی نوشته دکتر سید عادل نادرعلی در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و در غرفه‌ انتشارات اسوه عرضه شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، کتاب مطلع‌الانوار تفسیری روایی ا‌ست با رویکرد تاویلی؛ به این معنا که نگاه مفسر در این تفسیر نگاهی عرفانی و تاویلی است و مستند به روایات اهل بیت(ع) است. مطلع‌الانوار در پنج جلد چاپ شده است و هر جلد از مطلع‌الانوار به نام یکی از پنج تن آل عبا(ع) نام‌گذاری شده که در آغاز هر جلد نام مبارک آن معصوم آمده است.

همان‌گونه که اشاره شد روش تفسیری در مطلع‌الانوار روش تفسیری روایی با رویکرد تاویلی است. تا کنون چنین روش تفسیری در میان مفسران قرآن وجود نداشته و مطلع‌الانوار اولین تفسیر قرآن است که با ابداع چنین روشی، تفسیر تاویلی و عرفانی آیات را ذکر کرده است. بر اساس مقدمه و نگارش کتاب در توضیح این روش باید گفت که در آن آیات به دسته‌های چند آیه‌ای (کمتر از ده آیه) تقسیم شده‌اند. ابتدا تعدادی از آیات (پنج تا ده آیه) ذکر شده‌اند. پس از آن ترجمه مفسر از این آیات آمده است. در این ترجمه‌ها مفسر خود کار ترجمه را به عهده گرفته، هرچند نگاهی نیز به ترجمه‌های موجود داشته است.

سپس روایات اهل‌ بیت (ع) در ارتباط با این آیات آمده‌اند و پس از آن ترجمه روایات. در نهایت بخشی تحت عنوان تاویل و تبیین آمده که توضیح دهنده‌ معانی باطنی و عرفانی آیات و تاویل آنهاست. این بخش بیان ایده‌های اصلی تفسیر است که رویکرد تاویلی و عرفانی مفسر را نشان می‌دهد. در تفسیر تاویلی آیات غالبا مطالب بیان شده ماخوذ و مستند به روایات اهل‌ بیت(ع) و مکاتب عرفانی اهل‌ بیت(ع) هستند.

نویسنده‌این تفسیر، دکتر سید عادل نادرعلی در سال ۱۳۳۵ در بغداد متولد شد و پس از اخراج ایرانیان از عراق توسط صدام به ایران بازگشت. تحصیلات خود را در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌ الهیات ادامه داد. دانشگاه تهران و تربیت مدرس دانشگاه‌های محل تحصیل وی بودند. برای مقطع دکتری عازم بیروت شد و پس از تسلیم پایان‌ نامه‌دکتری خود با عنوان «التفسیر و المفسرون عند الشیعه» از دانشگاه سینت جوزف بیروت در رشته‌ علوم قرآن و حدیث فارغ‌التحصیل شد. این استاد دانشگاه در دانشگاه‌های تهران، کرمانشاه، ایلام، اراک و ... به تدریس دروس تفاسیر فلسفی ـ عرفانی، علوم حدیث و ادبیات عرب پرداخته است.

آثار دیگر دکتر نادرعلی عبارتند از: تاویل مفردات قرآنی که برای نخستین بار در زمینه‌ی مفردات به بیان معنای باطنی لغات و به بیان دقیق‌تر تاویل لغات قرآن پرداخته است، علوم حدیث و اصطلاحات آن و مساله‌ی فقر از دیدگاه قرآن و مردم. طرح‌های پژوهشی ایشان پیرامون بررسی فرقه‌ی اهل حق (آیین یاری) برای دانشگاه رازی کرمانشاه و نیز اطلس فرق مهم در استان کرمانشاه برای اداره‌ی کل تبلیغات اسلامی نیز از اهمیت خاصی برخوردار هستند. نقد و بررسی تفسیر منسوب به ابن عربی، نقد و بررسی تفسیر بیان‌السعاده فی مقامات العباده للعارف الشهیر السلطان محمد الجنابزی که به فارسی ترجمه هم شده است، مکاتب تاویلی و حول اهل‌البیت فی القرآن الکریم و السنه النبویه از مهم‌ترین مقالات دکتر سید عادل نادرعلی هستند.

نظر شما