شناسهٔ خبر: 18090 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامگذاری یک کوچه به نام حسین پرتوی

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران در مراسم چهملین روز درگذشت حسین پرتوی از نامگذاری کوچه ای به نام وی خبر داد و از سازمان زیباسازی خواست تا به اجرایی شدن طرح تبدیل عکس های تأثیرگذار انقلاب به نقش برجسته و نصب آنها در سطح شهر کمک کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، در آستانه چهلمین روز درگذشت عبدالحسین پرتوی خالق عکس ماندگار دیدار همافران با امام خمینی (ره)، شامگاه چهارشنبه 4 تیرماه مراسمی با حضور احمد مسجدجامعی، خانواده حسین پرتوی و جمعی از عکاسان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
 
صفا فاضلی مدیرموزه هنرهای دینی امام علی (ع) به عنوان میزبان، آغازگر این مراسم بود و در ادامه فیلمی درباره دیدار همافران با امام خمینی (ره) و عکس منحصر به فرد حسین پرتوی از این رویداد تاریخی برای حاضران به نمایش درآمد.
 
مسئولان به فکر پرتوی های دیگر باشند
 
محمد نوروزی از عکاسان خبری و شاگرد عبدالحسین پرتوی در ادامه پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدا از همگان خواست به احترام بزرگ بانویی که هفت سال بار زحمات و مراقبت های شبانه روزی از عبدالحسین پرتوی را به دوش کشیده است، بایستند.
 
او در ادامه خطاب به متولیان فرهنگی کشور گفت: از حسین پرتوی که گذشت، اکنون شما متولیان فرهنگی که بودجه های کلان فرهنگی کشور را در اختیار دارید، به فکر پرتوی های دیگری باشید که در کنج خانه هایشان نشسته اند، نه رسانه ای در اختیار دارند و نه کسی که بتواند فریاد مظلومیت و بیماری آنها را اعلام کند، عکاسانی که همچون حسین پرتوی با ثبت آثاری در تاریخ این مملکت اثرگذار بوده اند.
 
ای کاش متولیان فرهنگی شایسته تر با عکاس انقلاب رفتار می کردند
 
نوروزی با بیان این که حسین پرتوی با ثبت یک عکس، توانست روند پیروزی انقلاب را سرعت ببخشد ادامه داد: پرتوی با همان یک قطعه عکس میلیونها ریال و دلار از هزینه انقلاب ایران کاست و ای کاش متولیان فرهنگی چنان که شایسته بود با چنین فرد تأثیرگذاری در انقلاب ایران رفتار می کردند.
 
این عکاس خبری با ذکر خاطراتی که از حسین پرتوی داشته است گفت: پرتوی به حسن اخلاق شهره بود، برای تولید عکس خبری خود استراتژی و برنامه داشت و در همین راستا وقتی که به مدرسه علوی می رفت که عکس ماندگار دیدار همافران با امام (ره) را ثبت کند، سه راهکار برای خلق این تصویر داشت.
 
عکاس خبری باید چشم حقیقت بین داشته باشد
 
وی ادامه داد: پرتوی همیشه یادآوری می کرد که شأن دوربین عکاس بسیار بالاست و همیشه تأکید داشت که عکاس خبری چشم حقیقت بین باید داشته باشد و عکاس در عکس خبری خود حق دخالت و قضاوت را ندارد چرا که عکاس ناظر است و داور و قاضی نیست.
 
 
نوروزی همچنین یادآور شد: پرتوی تأکید داشت که هیچ گاه بزرگان و پیشکسوتان عکاسی خود را از یاد نبریم و خودش، عمری را با اقتدار زندگی کرد.
 
یادی از عباس فتحی
 
نوروزی با بیان این که عباس فتحی یکی از عکاسان پیشکسوت ایران روز گذشته از دنیا رفت گفت: عباس فتحی را بسیاری نمی شناسند اما او خالق تصاویر بسیاری از جنگ هشت ساله ایران و عراق است و زمانی که 31 شهریورماه هواپیماهای رژیم بعث به تهران یورش بردند، عکس او تنها اثر مستندی است که این حمله را به تصویر کشیده است.
 
نوروزی با اشاره به توصیه های پرتوی به شاگردانش بیان کرد:پرتوی همیشه می گفت که دوربین عکاس باید مثل پیراهن و کت او باشد ، او به ما یاد داد که فقط عکاسی نکنیم بلکه کتاب هم بخوانیم و عکس هم زیاد ببینیم، همیشه می گفت که یک عکاس خبری باید در کوله پشتی خود یک کاپشن دو رو به همراه تجهیزات اضافه دوربین را همراه داشته باشد که هیچ گاه تأسف از دست رفتن لحظات عکاسی را نخورد.
 
نوروزی به روزی که بازنشسته شده بود اشاره ای کرد که خواسته بود تا جایزه  و لوح تقدیرش را از استادش حسین پرتوی دریافت کند و چنین کرده بود.
 
از هنرمندان و عکاسان تا زنده هستند یاد کنیم
 
او در خاتمه از حاضران خواست که برای پیگیری وضعیت زندگی و بیماری دیگر عکاسان و هنرمندان عهد ببندند که همچون یک رسانه عمل کنند و تا زمانی که زنده هستند برای حمایت از آنها و خانواده هایشان قدمی بردارند.
 
محد جهانی از نوازندگان نیروی هوایی ارتش، در ادامه ا ین مراسم یک قطعه موسیقی را به حسین پرتوی و خانواده اش تقدیم کرد.
 
کوچه ای به نام حسین پرتوی شد/ نقش برجسته ای از عکس های تاثیرگذار انقلاب
 
احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانش از نامگذاری کوچه محل زندگی حسین پرتوی به نام این عکاس انقلابی یاد کرد و گفت: در زمانی که وزیر ارشاد بودم با همفکری برخی هنرمندان و عکاسان قرار بود، تعدادی از معروفترین عکس های تاریخ انقلاب ایران را در قالب آثار نقش برجسته به دست هنرمندان ایرانی و هنرمندان بلوک شرق و شوروی سابق که تجربه آثار نقش برجسته را داشتند، به تصویر بکشیم که در نقاط مختلف تهران به نمایش گذاشته شود اما در جانمایی این آثار با مدیریت شهر تهران به توافق نرسیدیم.
 
او در ادامه افزود: اکنون با درگذشت استاد حسین پرتوی باز این طرح به ذهنم رسید و نوشته ای را که به همین مناسبت نوشته بودم و البته جایی منتشر نشده است، برایتان می خوانم.
 
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در نوشته ای به این نکته اشاره کرد که اجرایی شدن این طرح بخشی به او به عنوان رئیس شورای شهر بازمی گردد که آن را پیگیری کند و بخشی از آن هم به تقاضاهای مردم بستگی دارد که زمینه  اجرایی آن افزایش می دهد.
 
مسجد جامعی با اشاره به سرعت رشد تکنولوژی در زمینه عکاسی گفت: در کشور ما همه عکس های تاریخ کشورمان که جاودانه شده است توسط عکاسان حرفه ای به ثبت رسیده است مثل عکس های حادثه 17 شهریور، پایین کشیدن مجسمه شاه، پایین آمدن امام خمینی (ره) از پلکان هواپیما، بمباران فرودگاه، سخنرانی امام (ره) در بهشت زهرا، عکس اسکناس بدون تصویر شاه، عکس میدان ژاله و عکسهای دیگری که همه عکاسان دلیر و خلاق داشته است و حسین پرتوی یکی از آنهاست.
 
او تأکید کرد: تأثیر عکس دیدار همافران با امام (ره) بر کسی پوشیده نیست و در ارزش آن همی بس که این تنها عکسی است که به مدت 35 سال هر ساله تکرار می شود  چرا که گویی هیچ نوشته، کتاب و مقاله ای از عهده نشان دادن این شکوه و عظمت برنمی آید.
 
مسجدجامعی دانش و شجاعت حسین پرتوی را عامل منحصر به فرد بودن این عکس دانست و گفت: این عکس تنها عکسی است که دو روز متوالی در صفحه اول یک روزنامه به چاپ رسید چرا که از سوی فرمانده نظامیان رژیم سابق تکذیب شده بود.
 
حسین پرتوی یک عکاس و مورخ تاریخ انقلاب بود
 
رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: اگر این عکس نبود، بخش مهمی از تاریخ انقلاب ایران هیچ گاه به ثبت نمی رسید، بنابراین حسین پرتوی را نه تنها یک عکاس دقیق و حرفه ای بلکه می توان یک مورخ نیز قلمداد کرد.
 
پیشنهادی به سازمان زیباسازی تهران
 
رئیس شورای شهر تهران در خاتمه یادآور شد: طرح تبدیل عکس های تأثیرگذار انقلاب اسلامی به نقش برجسته با همکاری فرهنگستان هنر قرار بود انجام شود که در نهایت منجر به جلب همکاری مدیریت شهر تهران نشد و اکنون به جاست که این طرح از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران به سرانجام برسد.
 
در ادامه این مراسم لوح تقدیر و هدایایی به همسر زنده یاد حسین پرتوی اهدا شد و همچنین از سوی مسئولان وعده داده شد که کمک هزینه سفر این بانوی صبور به مکه مکرمه نیز به این هدایا اضافه شود.
 
رونمایی از اصل عکس دیدار همافران با امام (ره)
 
رونمایی از اصل عکس دیدار همافران با امام خمینی (ره) بخش بعدی این مراسم بود که همراه با موسیقی جمهوری اسلامی ایران و با حضور خانواده حسین پرتوی و رئیس شورای شهر تهران از این اثر پرده برداری شد.
 
همسر زنده یاد پرتوی نیز در خاتمه این مراسم از همه حاضران قدردانی کرد.
 

نظر شما