شناسهٔ خبر: 18140 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فراخوان دومین همایش بین‌المللی زبان‌ها و گویش‌های ایرانی منتشر شد

دومین همایش بین‌المللی زبان‌ها و گویش‌های ایرانی از سوی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و با همکاری دانشگاه تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن زبان‌شناسی ایران و دانشگاه سالامانکا (اسپانیا) دی‌ماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ بخش ایران‌شناسی و زبان‌شناسی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی «دومین همایش بین‌المللی زبان‌ها و گویش‌های ایرانی: گذشته و حال» را با همکاری دانشگاه تهران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، انجمن زبان‌شناسی ایران و دانشگاه سالامانکا (اسپانیا) در تاریخ چهاردهم و پانزدهم دی‌ماه 1393 برگزار می‌کند.

آشنایی با آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه زبانها و متون ایرانی باستان، میانه و نو، بررسی گستره زبان‌های ایرانی به عنوان یکی از عوامل پیوند میان ملتهای منطقه و ایجاد انگیزه در پژوهشگران جوان برای مطالعات ژرف در عرصه زبان‌شناسی ایرانی، از اهداف این همایش اعلام شده است.

پژوهش‌های تازه در زمینه زبانها و متون ایرانی باستان (فارسی باستان، اوستایی، سکایی و مادی)، پژهش‌های تازه در زمینه زبانها و متون ایرانی میانه غربی (پارتی و فارسی میانه)، پژوهش‌های تازه در زمینه زبانها و متون ایرانی میانه شرقی (سغدی، ختنی، خوارزمی و بلخی)، پژوهش‌های تازه در زمینه متون کهن فارسی از منظر زبان‌شناسی، جغرافیای زبان فارسی، رابطه زبانهای ایرانی با دیگر زبانها در طول تاریخ و پژهش‌های تازه در زمینه گویش‌های ایرانی نو غربی و شرقی، هم از جمله محورهای همایش است.

اگرچه تاکید محور همایش بر زبان‌ها و گویش‌های ایرانی است، مطالعات در زمینه زبانشناسی متون کهن ایران نیز پذیرفته می‌شود. به علاوه مقالات پذیرفته شده در مجموعه مقالات منتشر خواهد شد.

دبیر علمی همایش، محمود جعفری‌دهقی، دبیران اجرایی علی شهیدی و شیما جعفری دهقی هستند. اعضای هیات علمی همایش هم عبارتند از: ژاله آموزگار، محمود جعفری‌دهقی، کارلو چرتی، محمد دبیرمقدم، محمد تقی راشد محصل، حسن رضایی باغ‌بیدی، زهره زرشناس، نیکلاس سیمز ویلیامز، پرودز شروو، علی شهیدی، علی‌اشرف صادقی، بدرالزمان قریب، آلبرتو کانترا گلرا، غلامحسین کریمی دوستان، فیلیپ کراین بروک و کتایون مزداپور.

اعضای کمیته اجرایی این همایش هم شامل کیانوش کیانی هفت‌لنگ، علی شهیدی، حسن موسوی بجنوردی، عنایت‌الله مجیدی و نازنین خلیلی‌پور.

ضوابط ارسال مقاله به این شرح است:

زبان اصلی همایش فارسی است، اما مقالات به زبان انگلیسی نیز پذیرفته خواهد شد.
تمامی مقالات پذیرفته شده باید حاوی مطالب زیر باشند:
-
چکیده مقاله بین ٣٠٠ تا ٤٠٠ واژه به همراه واژگان کلیدی.
-
مقدمه، هدف، روش مطالعه، متن اصلی، نتیجه‌ گیری و کتابشناسی.
-
چکیده و اصل مقاله باید در محیط word تنظیم شود.
-
مقاله برای نخستین بار در همایش ارائه شود.
-
مقاله مطابق با ضوابط و موازین مقالات علمی پژوهشی نوشته شود.
رعایت قوانین نگارشی مقالات، چاپ آنها را در مجموعه مقالات همایش تسریع خواهد کرد.

زمان دریافت اصل مقاله 30 شهریور ماه 1393 و زمان اعلام نتایج مقالات 30 آبان ماه 1393 است.

نظر شما