شناسهٔ خبر: 18171 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

نگاهی به سینمای معاصر

نگاهی به سینمای معاصر عقیقی با انتخاب برخی از فیلم‌های مهم سینمای معاصر با تحلیل و بررسی سبک مؤلفان این فیلم‌ها و طرح مباحث تئوریک و با ملاک قرار دادن ماهیت متن آن‌ها، قصد دارد تصویری کم و بیش دقیق از سینمای معاصر پیش روی مخاطب بگذارد. و تا اندازه‌ای هم در این مهم موفق بوده است.

نام کتاب: نگاهی به سینمای معاصر

نویسنده: سعید عقیقی

ناشر: آمه

چاپ: 1393

تعداد صفحات: 168 صفحه

قیمت: 8 هزار تومان

 

فرهنگ امروز: سعید عقیقی فیلم‌نامه خوبی از شب‌های روشن نوشت و فیلم‌نامه‌اش هم در هفتمین جشن خانه سینما نامزد بهترین فیلم‌نامه شد. او علاوه بر فیلم‌نامه‌نویسی تدریس هم می‌کند و کارگردانی هم کرده است اما بیشتر از همه‌ی این‌ها شهرتش برای نقدهای تند و تیزش است؛ چه در نقدهایی که از او در مطبوعات چاپ می‌شود و چه در کتاب‌هایش که در حوزه نقد منتشر می‌شوند. و البته نقدهایش برای کسانی که جریان سینما را دنبال می‌کنند، معتبر و دقیق است.
کتاب «نگاهی به سینمای معاصر» از سعید عقیقی است که انتشارات آمه به تازگی آن را منتشر کرده است. عقیقی در مقدمه کتاب رویکرد خود را ‌این‌گونه می‌گوید «یکی از راه‌های پیگیری جریان‌های گوناگون در سینمای معاصر بررسی تحلیلی نمونه‌های شاخص آن است. بی‌تردید این تنها راه نیست و پرداختن به مجموعه آثار مؤلفان، بررسی تطبیقی فیلم‌ها، تک‌نگاری مستقل درباره یک یا چند اثر یا مطالعه تأثیر متقابل آثار سینمایی و جریان‌های اجتماعی یا تقابل مکتب‌های گوناگون هنری در گستره سینمای ملل، سینمای جریان‌های فیلم‌سازی در هر کشور یا گرایش‌های آلترناتیو، هریک در جای خود می‌توانند کارا و روشن‌گر باشند. در این مجموعه، جدا از یک مقاله، که به طور مشخص به رابطه حرفه‌ای کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس در سه فیلم، و حضور هریک از آن دو در مقام کارگردان در فیلم‌هایی متفاوت می‌پردازد، باقی مقاله‌های یکسر در قالب نقد فیلم می‌گنجند و بر مرز نقدهای زیبایی‌شناسانه و نقدهای ساختارگرایانی پیش می‌روند. نویسنده در این نقدها بیشتر با تلقی زیبایی‌شناسانه از روایت و میزانسن سر و کار دارد و به جریان‌هایی که ملاکِ نقد را بیرون از سینما جست‌وجو می‌کند، بی‌اعتنا است.»
عقیقی با انتخاب برخی از فیلم‌های مهم سینمای معاصر با تحلیل و بررسی سبک مؤلفان این فیلم‌ها و طرح مباحث تئوریک و با ملاک قرار دادن ماهیت متن آن‌ها، قصد دارد تصویری کم و بیش دقیق از سینمای معاصر پیش روی مخاطب بگذارد. و تا اندازه‌ای هم در این مهم موفق بوده است.

از آثاری که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته «درخت زندگی» ترنس ملیک، «شبکه اجتماعی» دیوید فینچر، «کامل بودن» دارن آرونوفسکی، «تلقین» کریستوفر نولان، «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی و... است.

نظر شما