شناسهٔ خبر: 18241 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نهمین شماره فصلنامه صدرا منتشر شد

نهمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی توسط مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی در چهار سرفصل"انسان شناسی اسلامی"،"دانش سیاسی اسلام"،"حکمت متعالیه"و"فقه سیاسی توسط مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی منتشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر، در بخشی از سرمقاله این شماره با عنوان سیاست و سعادت آمده است: "سیاست زمانی پیچیده تر می شود که هر حکومتی برای پیشبرد اهداف خود آن را به کار می گیرد و تلاش می کنند با تعریف آن ذیل اهداف خودش در پی یافتن راهی برای کسب مشروعیت برای حکومت خود باشند. از این رو، سیاست را برای اذهان عمومی آنگونه معنا می کنند که به مقصودشان برسند."

عطاءاله رفیعی آتانی در ادامه با ارائه چند رویکرد مختلف از سیاست به رویکرد سکولار و دینی از سیاست پرداخته و بیان می کند: "در سیاست امام، قدرت نقش ابزار را ایفا می کند، اما محتوای سیاست رایج در عصر کنونی، قدرت را هدف اصلی می داند که همه وسایل را توجیه می کند."

در بخش «انسان شناسی اسلام»، مقالاتی مانند «انسان شناسی اسلامی و انسان شناسی اسلام» نوشته ریچارد تپر، ترجمه محمد مهدی حیدری ،"امکان جامعه شناسی سیاسی اسلامی" توسط غلامرضا خواجه سروی»به چاپ رسیده است.

در بخش«حکمت متعالیه» مقالات: "سیاست جزء حکمت متعالیه است" سخنرانی آیت الله عبدالله جوادی آملی،" فلسفه حکومت در عصر غیبت از منظر حکمت متعالیه"حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی،"حکمت متعالیه منبا و معیار حرکت روشنفکری اصیل انقلاب اسلام" شریف لکزایی،" در نگاه ملاصدرا شریعت مولاست و سیاست عبد" گفتگو با آیت الله احمد بهشتی آمده است.

در بخش «دانش سیاس اسلام» مقالات:" مبانی متفاوت ایدئولوژی اسلامی و ایدئولوژی های عرفی" حسن رحیمی(روشن)، "مناسک سیاسی در ایران معاصر" مصطفی غفاری، "فرانظریه اسلامی در روابط بین الملل"گفتگو با دکتر دهقانی فیروزآبادی،"سیاست لاهی و سیاست الهی" حجت الاسلام علی ذوعلم. ،" آیا دموکراسی ذات دارد؟" نوشته مسعود معینی پوری منتشر شده است.

در بخش «فقه سیاسی» مقالات:" مناسبات فقه و سیاست" حجت الاسلام احمد رهدار،" ظرفیت های فقه سیاسی  برای نظام سازی" کمال اکبری،" غفلت از فقه اجتماعی" گفتگو با حجت الاسلام محمد جواد ارسطا،"در باره مبانی فقه سیاسی" ابوالحسن حسنی ودر انتهای این شماره پرونده ویژه که اختصاص دارد به مناظره مکتوب دکتر علی پایا و حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی به عنوان حسن ختام آورده شده است.

نهمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی در ۴۲۰ صفحه توسط مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی به چاپ رسیده است.

 
 
 

نظر شما