شناسهٔ خبر: 18253 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«آسمان خردلی» همچنان منتظر حمایت مسئولان

یکسال پیش بود که مصطفی رزاق‌کریمی، کارگردان مستند تقدیر شده «خاطراتی برای تمام فصول» از ساخت فیلمی سینمایی به نام «آسمان خردلی» خبر داد. اما این فیلم هنوز منتظر حمایت مسئولان فرهنگی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ یکسال پیش بود که مصطفی رزاق‌کریمی، کارگردان مستند تقدیر شده «خاطراتی برای تمام فصول» از ساخت فیلمی سینمایی به نام «آسمان خردلی» خبر داد. فیلمی که قرار بود نسخه‌ای سینمایی از خاطرات رزاق کریمی از جانبازان شیمیایی باشد. جانبازانی که برای درمان به اتریش رفته بودند.

«آسمان خردلی» می‌توانست در طول همین یکسالی که از انتشار این خبر می‌گذرد ساخته شود تا در کنار درخشش مستند «خاطراتی برای تمام فصول» در جشنواره‌های مختلف، شاهد تولید فیلمی مهم در مورد ۶۰ هزار جانباز شیمیایی ایرانی باشیم که تاکنون از چشم بسیاری از جهانیان و حتی ایرانیان مغفول مانده اند.

اما «آسمان خردلی» داستان دیگری دارد. داستان تلخی از حمایت‌های زبانی و شعاری مسئولان و بی‌توجهی‌های آنها به تولید این فیلم. رزاق کریمی می‌گوید: دو سال است که همه به من می‌گویند این فیلم خیلی عالی است اما به ظاهر مسئولان معتقدند سینمای جنگ مناسب مردم نیست.

او می‌گوید: مردم از «خاطراتی برای تمام فصول» استقبال خوبی کردند. حتی این فیلم در توکیو و هیروشیما به نمایش درآمد و مورد توجه قرار گرفت. اما مسئولان نسبت به موضوع جنگ کم لطف هستند. ما همیشه با خطر جنگ مواجه هستیم پس نباید آن را به فراموشی بسپاریم. نباید مردم را فریب داد که همه چیز تمام شده است.

شاید بعد از سی و دومین جشنواره فیلم فجر و درخشش فیلم‌هایی مانند «چ» و «شیار ۱۴۳» زمان آن رسیده باشد تا مدیران فرهنگی در نگاه خود به سینمای دفاع مقدس بازنگری کنند و این گزاره غلط را که سینمای دفاع مقدس مخاطب ندارد از ذهن خود خط بزنند.

ساخت فیلم‌های دفاع مقدس و پرداختن به موضوعاتی مانند جانبازان شیمیایی می‌تواند کمک موثری در احقاق حقوق ضایع شده بسیاری از ایرانیان در جنگ ۸ ساله ایران و عراق باشد.

نظر شما