شناسهٔ خبر: 18258 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حامد ولی‌زاده: ۳ مرحله‌ای بودن مسابقات قرآن ایران مورد تحسین اساتید و داوران خارجی است

ولی‌زاده در برنامه رادیویی «افق» گفت:مسابقات قرآن ایران در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و فینال برگزار می‌شود که قاریان می‌توانند تلاوت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند. این اقدام مورد تحسین اساتید و حتی داوران خارجی است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ برنامه رادیویی این هفته «افق» رادیو قرآن، شنبه هفتم تیرماه با حضور ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و محمدرضا پورمعین، مجری‌ ـ کارشناس به تحلیل و واکاوی مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی پرداخت.

در ابتدای این برنامه حامد ولی‌زاده، نماینده ایران در مسابقات بین‌الملللی قرآن جمهوری اسلامی ایران میهمان تلفنی بود که در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: مسابقات قرآن مالزی پرسابقه‌ترین و اولین مسابقات قرآن جهان است که امسال پنجاه و ششمین دوره آن برگزار شد؛ به نظر می‌آمد، امسال تشریفات این مسابقات نسبت به سال‌های قبل بهتر بود و نسبت به سال‌های گذشته مسابقات بهتری برگزار شد.

مسابقات قرآن ایران از سطح بالاتری نسبت به مالزی برخوردار است

وی در قیاس مسابقات قرآن ایران و مسابقات قرآن مالزی، گفت: مسابقات قرآن ایران به طور قطع از سطح بالاتری نسبت به مسابقات قرآن مالزی برخوردار است و دلیل برتری مسابقات قرآن مالزی فقط سابقه آن مسابقات است.

ولی‌زاده درباره تلاوت خود در مسابقات قرآن مالزی عنوان کرد: در مسابقات قرآن مالزی تلاوت خوبی داشتم و از تلاوت خود راضی هستم. احمد ابوالقاسمی که ۱۵ سال است استاد بنده هستند نیز در این سفر به همراهم بود که خیلی به بنده کمک کرد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات قرآن مالزی گفت: عده‌ای از دوستان، اعتقاد دارند چون آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران با مالزی متفاوت است باید متفاوت‌تر بخوانیم اما تعدادی از اساتید هم عنوان می‌کنند هیچ تضمینی ندارد که با آیین‌نامه آنها بخوانیم و رتبه اول را کسب کنیم.

در مسابقات قرآن مالزی باید اول می‌شدم

وی افزود: طبق آموزش‌هایی که ما در کشورمان داریم مبنی بر اینکه اگر قرآن را درست بخوانیم و توجه به معانی قرآن داشته باشیم موفق خواهیم بود، پس من باید در مسابقات قرآن مالزی باید اول می‌شدم. نفرات دوم و سوم مسابقات مالزی که از ترکیه و اندونزی بودند که به من گفتند ما چند شبی است تمرین می‌کنیم تا مشابه تلاوت شما را داشته باشیم اما نمی‌توانیم، اگر می‌شود چند جلسه با ما کار کنید که بتوانیم مثل شما تلاوت کنیم.

نفر پنجم پنجاه و ششمین دوره مسابقات قرآن مالزی درباره آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران و مالزی گفت: آیین‌نامه اولیه که برای مسابقات قرآن ایران است در حقیقت الگوبرداری شده از مسابقات قرآن مالزی است و حتی در امتیازبندی نیز تقریبا الگوبرداری از مسابقات مالزی بود؛ بنده قبل از اینکه به مسابقات قرآن مالزی اعزام شوم آیین‌نامه مسابقات قرآن مالزی را پیدا کردم و خواندم.

وی ادامه داد: همچنین امسال در مسابقات قرآن مالزی آیین‌نامه مبسوطی را به دو زبان عربی و انگلیسی به ما دادند که این آیین‌نامه را در اختیار مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قرار می‌دهم تا قاریانی که سال‌های آینده به مسابقات اعزام می‌شوند، بتوانند از این آیین‌نامه استفاده کنند و با اطلاعات بیشتری در مسابقات قرآن مالزی شرکت کنند.

در این بخش از برنامه افق ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که در استودیو حاضر بود درباره مسابقات قرآن مالزی گفت: مسابقات قرآن مالزی قدیمی‌ترین مسابقات قرآن جهان است که همین استمرار و استقامت مالزی در برگزاری مسابقات قرآن در مقایسه با سایر کشورها که از نظر شعاری خود را کشورهای اسلامی قدیمی‌تر و توانمندتری می‌دانند، باید به آنها تبریک گفت.

برای شرکت در رشته حفظ مسابقات قرآن مالزی از ایران دعوت نشد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در سه رشته قرائت، حفظ و پژوهش‌های قرآنی برگزار می‌شود، عنوان کرد: مسابقات قرآن مالزی هرساله در یک رشته قرائت برگزار می‌شد اما این مسابقات امسال در رشته حفظ نیز شرکت‌کننده داشت که در این بخش از جمهوری اسلامی ایران دعوت نکردند؛ ما نامه‌نگاری‌های خود را انجام دادیم که جواب دهند به چه علت ایران را در رشته حفظ دعوت نکردند.

یاراحمدی با اشاره به شرکت بانوان در رشته قرائت مسابقات قرآن مالزی، گفت: ما به دلیل مسائل شرعی، در بخش بانوان نمی‌توانیم قاری خانم را به این مسابقات اعزام کنیم، البته این مسئله تنها در کشور ما نیست و بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله مصر هم به دلیل مسائل شرعی، بانوان را به مسابقات قرآن مالزی اعزام نمی‌کنند. البته این نکته را نیز باید متذکر شویم که فضایی که آنجا برای حضور بانوان در هتل و... در نظر گرفته می‌شود به هیچ عنوان مناسب بانوان نیست.

سه مرحله‌ای بودن مسابقات قرآن ایران مورد تحسین اساتید و داوران خارجی بوده است

وی با بیان اینکه مسابقات قرآن ما از بُعد فنی در سه مرحله برگزار می‌شود، گفت: مسابقات قرآن ایران در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و فینال برگزار می‌شود که قاریان می‌توانند تلاوت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند و این اقدام همواره مورد تحسین اساتید و حتی داوران خارجی بوده است.

در ادامه این برنامه، قاسم رضیعی، قاری بین‌المللی قرآن میهمان تلفنی برنامه بود که در ابتدای سخنان خود گفت: کیفیت تلاوت قاریان ایرانی، کیفیت ممتازی نسبت به قاریان سایر کشورها است؛ این را در سفرهایی که با قاریان خارجی داشته‌ایم همواره مشاهده کرده‌ایم اما درباره مسابقات قرآن مالزی ما چند نکته را باید مدنظر داشته باشیم که نکته اول نوع داوری مسابقات قرآن مالزی است.

وی افزود: کیفیت داوری، نحوه داوری و آیین‌نامه داوری در مسابقات قرآن مالزی با نحوه داوری مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران متفاوت است و آیین‌نامه آنها به هیچ عنوان شبیه آیین‌نامه ما نیست. داورانی که در کشورهای دیگر داوری می‌کنند به نحوه تلاوت قرآن آنطور که ما نگاه می‌کنیم نگاه نمی‌کنند.

چرا ما از مالزی داور دعوت می‌کنیم اما آنها از ایران داور دعوت نمی‌کنند؟

رضیعی ادامه داد: به هر حال نوع تلاوت قاریان ایرانی از جمله؛ حامد ولی‌زاده، برای قاریانی که در ایران زندگی می‌کنند جذاب است اما ممکن است برای سایر کشورها جذاب نباشد. نکته دیگر اینکه ما چندین سال است نسبت به برخورد آنها با قاریان و داوران ایرانی ناراضی هستیم. حتی کشور مالزی در مسابقات قرآن خود از داوران ایرانی دعوت نمی‌کنند در حالی که باید دعوت کنند؛ چرا ما باید از آنها داور دعوت کنیم اما آنها از ما داور دعوت نکنند.

وی عنوان کرد: زمانی که ما از نحوه داوری مسابقات قرآن مالزی انتقاد داریم چرا باید قاریان حرفه‌ای بفرستیم؛ دلیلی ندارد ما نفر دوم مسابقات کشوری خود را بفرستیم بلکه می‌توانیم قاریان نوجوانان را که در سطح حرفه‌ای هم نیستند، اعزام کنیم.

قاری بین‌المللی قرآن عنوان کرد: ما نباید قاریان دست اول را به مالزی بفرستیم زیرا می‌دانیم که چه رفتاری با قاریان ما می‌شود. شما مصر را به عنوان یک کشور قوی در تلاوت می‌شناسید اما چون قاریان قوی به مسابقات قرآن ایران اعزام نمی‌کنند وقتی اول نمی‌شوند به آنها برنمی‌خورد؛ در این صورت جایگاه‌شان در سطح جهان نیز از بین نمی‌رود.

اعزام قاریان برجسته برای امر تبلیغ به جای مسابقات قرآن مالزی

وی افزود: اگر تلاش کنیم قاریان کشورمان را جهت تبلیغ به کشورهای دیگر اعزام کنیم خیلی بهتر است تا اینکه قاریان قوی را به مسابقات قرآن مالزی اعزام کنیم و آنها سرخورده و ناامید از مسابقات قرآن مالزی برگردند.

در این بخش از برنامه، ولی یاراحمدی گفت: مسابقات قرآن مالزی و مسابقات قرآن ایران به هر حال از ابعاد مختلف قابل بررسی است، اما ما در ایران خیلی به دنبال مقایسه مسابقات دو کشورنیستیم، بلکه هدف ما جذب حداکثری نمایندگان از کشورهای مسلمان و حضور آنها در این کارگاه آموزش قرآنی است؛ ما به دنبال وحدت مسلمانان حول محور قرآن هستیم.

به مسابقات قرآن مالزی از زاویه فنی نگاه نمی‌کنیم

وی درباره پیشنهاد قاسم رضیعی مبنی بر اعزام قاریان نوجوان و کم‌تجربه‌تر به مسابقات قرآن مالزی گفت: بنده این پیشنهاد را که قاریان ضعیف‌تر و کم سن و سالتر را به مسابقات قرآن مالزی اعزام کنیم، نمی‌پسندم زیرا ما به مسابقات قرآن مالزی از زاویه فنی نگاه نمی‌کنیم و در این مسابقات اهداف جهانی را دنبال می‌کنیم. ما به دنبال افزایش تعامل با کشورهای اسلامی هستیم که البته پی‌گیری‌های لازم برای رفع مشکلات موجود نیز در حال انجام است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ادامه داد: امسال در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز شاهد آن بودیم که کشور مصر نفر اول مسابقات قرآن خود را اعزام کرده‌ بود پس نمی‌توانیم، این ادعا را عنوان کنیم که مصری‌ها ضعیف‌ترین قاریان خود را به مسابقات قرآن ایران اعزام می‌کنند.

وی با بیان اینکه بعضی از کشورها به دنبال تغییر در روابط بین کشورهای اسلامی هستند، عنوان کرد: برخی از کشورها بدشان نمی‌آید که جمهوری اسلامی ایران حضور در صحنه جهانی را از دست بدهد اما ما برای حضور در صحنه، همواره به دنبال تعامل بیشتر خواهیم بود و به هر حال نباید این صحنه جهانی را از دست بدهیم.

یاراحمدی در ادامه این بخش از سخنان خود اظهار کرد: اگر قاری ایرانی در سالن برگزاری مسابقات قرآن مالزی به خوبی بخواند، ممکن است داوران نمره واقعی او را ندهند، اما تمامی مردمی که در سالن برگزاری مسابقات نشسته‌اند و همه کسانی که توسط رسانه‌های مالزی به این رقابت‌ها نگاه می‌کنند به هر حال به عنوان مسلمان دوستدار قرآن، قاضیان خوبی خواهند بود که شاید تاثیر این قضاوت‌ها از گرفتن رتبه در مسابقات نیز بالاتر باشد.

وی ادامه داد: پیش از این دو بار با سفیر مالزی در ایران صحبت‌هایی داشته‌ایم تا سطح تعامل با مالزی را افزایش دهیم که مطالب خوبی بین ما رد و بدل شد؛ امسال نیز مطالب خود را به صورت کتبی برای تعامل بیشتر بین ایران و مالزی بیان کردم.

یاراحمدی در ادامه عنوان کرد: همچنین طی شش سال گذشته برای افزایش تعامل بیشتر با مالزی از داوران آنها دعوت کردیم که به جز امسال، هر سال داور اعزام می‌کردند. امسال نیز یک هفته مانده به برگزاری مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران از اعزام داور انصراف دادند و اعلام کردند که به دلیل همایشی که در مالزی برگزار می‌شود، نمی‌توانند داور اعزام کنند.

حضور داور از مالزی در مسابقات قرآن ایران یک برد فنی محسوب می‌شود

وی یادآور شد: به هر حال حضور داور از مالزی در مسابقات قرآن ایران خوب است و یک برد فنی برای ما محسوب می‌شود؛ البته در مقابل اگر کشور مالزی از ایران که حضور موفق و مشارکت حداکثری در مسابقات قرآن داشته است دعوت نکند برای آنها یک نقص فنی به شمار می‌آید. مسئولان برگزارکننده مسابقات قرآن مالزی برای افزایش بُعد بین‌المللی باید از ایران نیز داور داشته باشند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش پایانی سخنان خود به برنامه‌های سازمان اوقاف در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان نمایندگان خود را برای شرکت در مسابقات قرآن امارات و اردن اعزام می‌کنیم؛ همچنین ۹ قاری مصری را نیز دعوت کرده‌ایم تا در بیش از ۵۰۰ محفل قرآنی که در شهرها و استان‌های کشور برگزار می‌شود حضور داشته باشند.

وی افزود: جزء‌خوانی و ختم قرآن کریم نیز همزمان با ماه مبارک رمضان در امامزادگان و بقاع متبرکه با حضور قاریان ایرانی انجام می‌شود. اعلام فراخوان سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن از دیگر اتفاقات قرآنی است که در ماه مبارک رمضان رخ می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما