شناسهٔ خبر: 18277 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

پنجمین شمارۀ مجلۀ تصویری «دریچه» منتشر شد

پنجمین شمارۀ مجلۀ تصویری «دریچه»، در سه بخش «گیشه»، «رویداد» و «گفت وگوی ماه» به موضوع «روشنفکری دینی» پرداخته است: آیا روشنفکری دینی رونق گذشتۀ خود را دارد؟ مهم ترین نقدهایی که به روشنفکری دینی می شود کدامند؟ آیا روشنفکری دینی نتیجۀ طبیعی تاریخ فکری ماست؟

فرهنگ امروز: شاید جنجال برانگیزترین نظر در موضوع «روشنفکری دینی» و سؤالاتِ مربوط به آن، از آنِ دکتر «رضا داوری اردکانی» باشد. داوری بارها گفته است که «روشنفکری» و «دین» جمع شدنی نیستند و حتی یک بار برای بیانِ امتناعِ ترکیب «روشنفکری دینی»، آن را با «آبغورۀ فلزی» و «مثلث هشت ضلعی» مقایسه کرده است. «گفت وگوی ماه» دریچۀ پنجم، به سراغ او رفته است. او سال گذشته کتابی با نام «سیری در تاریخ روشنفکری در جهان و ایران» منتشر کرده و در بخشی از آن، روشنفکری را «پژمرده» و «افسرده» خوانده است. حالا در این گفت وگو، مجری به همین نظرِ داوری دربارۀ «پژمرده و افسرده بودنِ» روشنفکری اشاره کرده و می پرسد که «آیا این نظر دربارۀ روشنفکران ایرانی است یا روشنفکران سراسر جهان؟» داوری می گوید پژمردگیِ روشنفکری اختصاصی به اینجا و آنجا ندارد و «امری جهانی است»؛ البته در جهان توسعه نیافته هم که «روشنفکری همیشه ضعیف بوده» چون «روگرفتی از روشنفکری غربی بوده است»، بالطبع «افسرده تر و ضعیف تر و بی روح تر» است.
«دریچه» در بخش «گیشه» به سراغ نخستین شماره از دور جدید انتشار نشریۀ «ایران فردا» رفته و دو گفت وگو، یکی با «محمد بسته نگار» و دیگری با «احسان شریعتی» را دست مایۀ تبیین و نقد قرار داده است. «گیشه» در بخش دوم، گفت وگویی را که مجلۀ «سینما و ادبیات» با «صالح نجفی» و «مراد فرهادپور» ترتیب داده بود و سایت «فرهنگ امروز» آن را بازنشر داده است، انتخاب کرده است.
بخش «رویداد» این شماره از دریچه هم به مناظرۀ «عبدالحسین خسروپناه» و «تقی آزاد ارمکی» با عنوان «بررسی رویکرد جریان روشنفکری به مسئلۀ مدرنیزاسیون در ایران» پرداخته که اخیراً در دانشگاه تهران برگزار شده است.

نظر شما