شناسهٔ خبر: 18289 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بخش تجسمی نمایشگاه قرآن متحول شد

جواد صادقی دبیر بخش تجسمی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از افتتاح بخش ویدئوآرت این نمایشگاه از سه‌شنبه 10 تیرماه خبر داد و اعلام کرد که امسال به چیدمان حرفه‌ای آثار توجه شده اما همچنان برای ارائه آثار حجمی فضای کافی در نمایشگاه نداریم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ جواد صادقی دبیر بخش تجسمی نمایشگاه قرآن درباره نمایشگاه امسال گفت: با توجه به این که نمایشگاه قرآن به صورت بین المللی برگزار می شود، ما هم در کمیته هنری این نمایشگاه تلاش کردیم با نمایش آثار با کیفیت خوب، سطح بخش تجسمی نمایشگاه را نیز متناسب با عنوان بین المللی نمایشگاه قرآن افزایش دهیم.

ارائه آثار ویدئوآرت و چیدمان در بخش تجسمی نمایشگاه قرآن

او با اشاره به برگزاری ۲۱ دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درباره اضافه شدن بخش هنر جدید به این نمایشگاه یادآور شد: پس از ۲۱ دوره برگزاری بین المللی نمایشگاه قرآن کریم، فکر کردیم که مخاطب عام این نمایشگاه اکنون آمادگی دیدن آثار تازه‌تری را دارد و مخاطب خاص نیز انتظاراتی از این نمایشگاه دارد که به این منظور تصمیم گرفته شد از هنر جدید در قالب ویدئوآرت و اینستالیشن با رویکرد قرآنی در این دوره از نمایشگاه بهره بگیریم.

صادقی با بیان این که تاکنون مخاطب عام ارتباط خوبی با آثار این نمایشگاه برقرار کرده است، ادامه داد:  هنر جدید از جمله ویدئوآرت و چیدمان که در قالب مفهومی ارائه می شود، مخاطب را بیشتر با آثار هنری درگیر می‌کند و او را به فکر و تحلیل وامی‌دارد. به هر حال تا امروز حسی که نسبت به مخاطب عام داشتیم جواب داده است.

محدودیت زمان و اعلام نشدن فراخوان

دبیر بخش تجسمی نمایشگاه قرآن درباره چگونگی گردآوری این آثار از هنرمندان و اعلام نشدن فراخوان توضیح داد: از زمانی که این مسئولیت به ما داده شد چون فرصت اندکی داشتیم امکان ارائه فراخوان وجود نداشت و بنابراین هنرمندانی که قبلا آثاری را کار کرده بودند از آنها دعوت به حضور کردیم و در برخی موارد هم سفارش دادیم که مجدد آثارشان را اجرا کنند که در مجموع حدود ۵۰ درصد از این آثار دوباره به هنرمند سفارش داده شده است.

این هنرمند درباره تکراری بودن آثاری که به این شیوه گردآوری شده است برای نمایش در یک نمایشگاه بزرگ تصریح کرد: مخاطب این آثار هنری در نمایشگاه قرآن مخاطب عام است و قطعاً آثار این هنرمندان را قبلاً ندیده است بنابراین تکراری نخواهد بود.

افتتاح بخش ویدئوآرت نمایشگاه قرآن از ۱۰ تیر

صادقی از افتتاح بخش ویدئوآرت نمایشگاه تجسمی قرآن در روز سه‌شنبه خبر داد و گفت: بخش هنر جدید که شامل ویدئوآرت های هنرمندان است، روز سه شنبه ۱۰ تیرماه ساعت ۱۸ افتتاح خواهد شد و آثاری از هنرمندان شامل مرتضی احمدوند، امیر دستمردی، فریده شاهسوارانی، شیرین پیله وری و احمد نادعلیان در این بخش به نمایش درخواهد آمد.

او درباره فضای نمایش ویدئوآرت ها در این نمایشگاه بیان کرد: در فضای این نمایشگاه، قسمتی از فضا را به بخش ویدئوآرت اختصاص دادیم که از سه شنبه مخاطبان می توانند شاهد پخش این ۵ اثر ویدئوآرت باشند.

دبیر اکسپو وزارت ارشاد در سال گذشته درباره امکان ارائه شاخه های دیگر هنر جدید از جمله پرفورمنس هم در این نمایشگاه اعلام کرد: ما به پرفورمنس هم فکر کرده بودیم اما احساس کردیم که برای اجرای این بخش هنوز زود است و بهتر است در سالهای آینده به آن بپردازیم.

دبیر بخش تجسمی نمایشگاه قرآن درباره بخش چیدمان این نمایشگاه هم توضیح داد: در بخش چیدمان اثری از حسین خسروجردی را داریم با عنوان «حیات پس از مرگ» که این اثر را آقای ابراهیمی اجرا کرده و همچنین اثری از زنده یاد عبدالمجید حسینی راد که پسرشان اجرا کرده است.

او موضوع آثار احمد نادعلیان را نیز برداشتی از معراج نامه عنوان کرد و ادامه داد: اثر آقای نادعلیان قبلاً با عنوان «بهشت و دوزخ» اجرا شده است اما در مجموع برداشتی از معراج نامه است.

صادقی ادامه داد: اثر شیرین پیله وری نیز درباره موضوع آفرینش است که همه این موضوعات در قرآن نیز به آن پرداخته شده است و هر هنرمند برداشت خود را از این موضوعات در قالب هنرهای مختلف ارائه کرده است.

نمایش گردشی آثار بخش تجسمی طی سه دوره زمانی

دبیر بخش تجسمی نمایشگاه قرآن درباره نمایش ۱۲۰ اثر از ۹۰ هنرمند در فضای نمایشگاه قرآن و چگونگی چیدمان این آثار توضیح داد: فضای نمایشگاه ما امسال بسیار بهتر از سالهای قبل است اما امسال فکر کردیم که این آثار را به صورت گردشی به نمایش بگذاریم و در سه دوره زمانی آثار جدید را جایگزین آثار قبلی کنیم و به این ترتیب مخاطبانی که هر بار به این نمایشگاه می آیند با آثار تازه ای روبرو خواهند شد.

بخش تجسمی نمایشگاه قرآن تا ۱۵ رمضان برپاست

او درباره زمان محدود بخش تجسمی نمایشگاه قرآن هم گفت: بخش تجسمی نمایشگاه قرآن تا ۱۵ ماه مبارک رمضان برپاست که به نظرم این تصمیم بسیار منطقی است چراکه زمان یک ماه برای برپایی یک نمایشگاه تجسمی بسیار طولانی است و برای حفظ کیفیت نمایشگاه بهتر است که زمان محدودتری را در نظر گرفت که این مدت ۲۰ روزه به نظر من زمان کمی نیست.

صادقی درباره افزایش بخش های مختلف این نمایشگاه در سالهای آینده هم گفت: اگر بتوانیم همین بخش هایی را که تازه امسال اضافه شده است یعنی بخش چیدمان و هنر جدید را برای سالهای آینده تقویت کنیم و فضای آن را گسترش دهیم اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. هم اکنون این آمادگی وجود دارد که آثار بیش از ۴۰ تا ۵۰ هنرمند را که در زمینه مذهبی کار کرده اند به نمایش بگذاریم و اگر چنین فضای مناسبی در سالهای آینده در اختیار ما باشد، آثار بیشتری را به نمایش خواهیم گذاشت.

صادقی اضافه کرد: همه هنرمندان درجه یک کشور ما آمادگی دارند وارد این فضا شوند اما انتظار آماده شدن یک بستر حرفه ای برای ارائه آثارشان را دارند و بنابراین باید به فراهم شدن این فضای مناسب و گسترش آن در دوره های آتی فکر کنیم.

برای ارائه آثار حجمی فضای کافی نداشتیم

او درباره ارائه نشدن آثار حجمی در نمایشگاه امسال هم متذکر شد: در این نمایشگاه بیش از چند اثر حجمی نداریم چون فضای کار ما برای ارائه آثار حجمی محدود است و با این حال سعی کردیم که در همین فضای محدود، آثار خوبی را به نمایش بگذاریم.

توجه به چیدمان حرفه ای آثار

دبیر بخش تجسمی نمایشگاه قرآن در خاتمه درباره شیوه چیدمان آثار این بخش تأکید کرد: امسال به بخش چیدمان آثار نیز بسیار توجه داشتیم چرا که در سالهای گذشته انتقاداتی نسبت به این موضوع وجود داشت و امسال سعی کردیم که آثار را به بهترین شکل چیدمان کنیم.

در نمایشگاه تجسمی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم آثار هنرمندان مطرح کشور در رشته نقاشی، خوشنویسی ، نقاشیخط، نگارگری، ویدئوآرت و چیدمان به نمایش گذاشته شده است.

غلامحسین امیرخانی، کیخسرو خروش، یدالله کابلی خوانساری، سیدمحمد احصایی، نصرالله افجه ای، جلیل رسولی از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در بخش تجسمی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نمایش درآمده است.

همچنین آثار هنرمندانی مانند زنده یاد عبدالمجید حسینی راد، کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، علی ترقی جاه، مرتضی اسدی، سیدمحمد فدوی، محمد سعید نقاشیان، احمد آریامنش، امیراحمد فلسفی، علی علی، مجتبی ملک زاده، رضا بنی رضی، احمد عبدالرضایی، احمد پیله چی، ناصر نوروزی منش، حمیدرضا اکبری، ماهراالنقش، امیرحسین محمدی، عباس نوری، علی اکبر رضوانی، هادی جمالی، حسین نوروزی، بهرام حنفی،‌ عبدالله چاره ای و … در بخش تجسمی نمایشگاه قرآن حضور دارند.

۸ اثر ویدئو آرت و چیدمان در بخش هنر جدید نمایشگاه تجسمی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نمایش گذاشته شده است.

آثار ویدئو آرت از احمد نادعلیان (بهشت و جهنم)، شیرین پیله وری «آفرینش»، فریده شاهسوارانی، مرتضی احمدوند و امیر دستمردی در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نمایش در آمده است.

همچنین دو اثر چیدمان «درخت زیتون» اثر زنده یاد عبدالمجید حسینی راد و «حیات پس از مرگ» حسین خسرو جردی، با اجرای محمد ابراهیم ابراهیمی و چیدمانی از وحید همای در بخش هنر جدید بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ارائه می شود.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از سوم تیر امسال در باغ موزه دفاع مقدس برپا شده است.

نظر شما