شناسهٔ خبر: 18339 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مطالعات احداث خانه‌موزه سیمین و جلال آغاز شد

خواهرزاده زنده یاد جلال آل‌احمد از آغاز فاز مطالعاتی تاسیس خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد خبر داد و گفت: بر اساس قول ارائه شده از سوی شهرداری تهران این فاز مطالعاتی تا پایان تیرماه به اتمام می‌رسد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ دو ماه پیش، خانه دو تن از نویسندگان معاصر، زنده‌یادان سیمین دانشور و جلال آل‌احمد، به شهرداری منطقه یک تهران تحویل شد تا آنجا را به یک مرکز فرهنگی عمومی به نام «خانه‌موزه جلال و سیمین» تبدیل کند و سرانجام بعد از دو ماه کار مطالعاتی این پروژه شروع شده است.

محمدحسین دانایی، خواهرزاده زنده‌یاد جلال آل‌احمد، در این باره گفت: کارشناسان شرکت توسعه فضاهای فرهنگی وابسته به شهرداری تهران که مجری اینگونه پروژه‌هاست، پس از بازدید از محل خانه سیمین و جلال و بررسی امکانات و محدودیت‌های آنجا و همچنین با توجه به تجارب دیگر کشورها در زمینه ساخت «خانه موزه» در محل زندگی شخصیت‌های فرهنگی کشورهای مختلف، با برخی از بازماندگان زنده یادان سیمین دانشور و جلال آل‌احمد هم تماس گرفته‌اند تا با جمع‌آوری اطلاعات لازم در این باره، فاز مطالعاتی این پروژه را به سامان برسانند.

وی افزود: ظاهراً تجربه احداث خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی که به علت نارضایتی و اعتراض ایشان نسبت به چگونگی اجرای پروژه، با حاشیه‌هایی مواجه شده، باعث شده است که مسوولان امر اندیشیده‌تر عمل کنند و در این زمینه گام‌های سنجیده‌تری را بردارند.

وی در ادامه از قول یکی از دست اندرکاران این پروژه گفت: گویا شهرداری در نظر دارد که سایت مخصوصی را هم در رابطه با این پروژه راه‌اندازی کند تا بدینوسیله هم اطلاعات و اخبار تازه مربوط به پیشرفت کار را در اختیار افکار عمومی قرار دهد و هم از نظریات و راهنمایی‌های علاقمندان به جلال و سیمین استفاده کند تا پروژه با حداکثر کارایی و ضریب موفقیت بالا به اجرا درآید.

به گفته دانایی فاز مطالعاتی پروژه «خانه موزه جلال و سیمین» تا پایان تیرماه جاری تمام خواهد شد و بعد از آن، باید طرح‌های اجرایی تهیه شوند و در مرحله آخر نیز نوبت به عملیات اجرایی خواهد رسید.

دانایی در پایان از مسئولان امر درخواست کرد که در رابطه با اجرای این پروژه، دو ضرورت را همواره در مد نظر داشته باشند: حداقل تغییرات و حداقل تأخیرات.

محمدحسین دانایی در باره تأسیس یک نهاد فرهنگی شایسته شأن و جایگاه زنده‌یادان جلال آل‌احمد و سیمین دانشور هم گفت: کارهای اداری مربوط به تأسیس یک مؤسسه فرهنگی که مرحله نخست برنامه ماست، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است و به طور همزمان، در پی انتخاب ناشر مناسب برای انتشار خاطرات تازه یاب مرحوم جلال آل‌احمد هم هستیم.

نظر شما