شناسهٔ خبر: 18354 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کمال تبریزی اگر جای کیانوش عیاری بود چه می‌کرد؟

کمال تبریزی درباره پلانی از فیلم «خانه پدری» (قتل دختری توسط پدرش) که یکی از دلایل عدم اکران این فیلم است،نظرش را مطرح کرد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از بانی فیلم؛ این کارگردان سینمای ایران گفت: من اگر جای آقای عیاری بودم این پلان (صحنه زیرزمین) را بگونه‌ای در فیلم قرار می‌دادم که صدای آن ضربه (ضربه زدن برادر بر سر خواهر) باشد و فقط تصویر آن لحظه نباشد و بقیه صحنه هم باقی بماند چون به نظرم اینگونه تاثیر فیلم بیشتر می‌شود.

کمال تبریزی همچنین تاکید کرد: درجه‌بندی مخاطبین فیلم ضرورتی ندارد چون بحث فقط بر سر یک پلان است.

 به تازگی نظر کمال تبریزی (که در یک نشست نمایش یک فیلم مستند سخن می‌گفته) درباره‌ی فیلم «خانه پدری» بگونه‌ای منتشر شده است که حکایت از مخالفت تند و صریح این کارگردان با این پلان فیلم دارد که در  گفت‌وگوی  ایسنا با او، این کارگردان نظر صریح و درست‌اش را درباره‌ی فیلم اعلام کرد که در بالا مطرح شد.

بنا بر این گزارش،نکته قابل تامل درباره اکران این فیلم پس از نزدیک به پنج سال این است که طبق گفته ایوبی که رسما اعلام کرد با «صحنه خشن خانه پدری» مشکل دارد‌، این است که به زودی جلسه‌ای با حضور چند جامعه‌شناس و روان‌شناس برگزار خواهد شد تا درباره نمایش صحنه ابتدایی آن اظهارنظر کنند و احتمالا در صورت اتفاق نظر بر خشونت‌آمیز بودن آن،‌ رای به حذف این صحنه داده خواهد شد؛ کاری که عیاری معتقد است «ویرانگر خواهد بود و هستی فیلم را از بین می‌برد»، چرا که همین شوک آنی آرامش بعدی فیلم را قابل درک می‌کند.

کیانوش عیاری بارها بر این نکته تاکید داشته که به هیچ وجه قصد سیاه‌نمایی نداشته و تنها آنچه را که از گذشته‌های دور در این جامعه رخ می‌داده و هنوز هم در بخش‌های مختلف کشور از جمله پایتخت رخ می‌دهد، نمایش داده است.

او که در روزهای ابتدایی مدیریت ایوبی در سازمان سینمایی و پس از دیدار با او بر این باور بود که رئیس سازمان مشکلی با «خانه پدری» ندارد، چندی قبل در واکنش به انتشار خبر زنده‌به گور شدن دو نوزاد توسط پدرشان به ایسنا گفت:« نه فیلم من و نه این گونه خبرها قرار نیست به گونه‌ای باشد که انگار می‌خواهیم زشتی‌ها و جراحات جامعه را بزک کنیم. کسانی که بخواهند من را به تسامح دعوت کنند، درواقع تسامح «سرکوبگر»ی، را می‌پرورند که مبادا مُخل کارخانه رؤیاسازی باشد و البته خوشحالم مسؤولان فعلی در برخورد با فیلم بی‌ادعای «خانه پدری» حب و بغضی را نیافتند

«خانه پدری» آخرین ساخته‌ی سینمایی کیانوش عیاری است که داستان آن از اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل دوره‌ی پهلوی آغاز می‌شود. این فیلم درباره‌ی پدری است که به همراهی پسرش، دخترش را به جرم اینکه آبروی خانواده را برده است، می‌کشد و در خانه‌اش به خاک می‌سپارد. تاثیر این اتفاق در 6 دهه در «خانه‌ی پدری» روایت می‌شود.

در فیلم «خانه پدری» که سال 1389 با مشارکت «ناجی هنر» ساخته شده است، مهدی هاشمی، مهران رجبی، شهاب حسینی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نظر شما